28 maart 2024, 10:53:14

Mango NIET voeren

Gestart door Peter, 17 december 2002, 23:30:50

« vorige - volgende »

Peter

Hoi,

Mango mag NIET gevoerd worden helaas is het engelse deel een fout ingeslopen! Mango wordt zo meteen nog van de lijst geschrapt.

Zie ook dit onderwerp op het forum:
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=food;action=display;num=1030105354
Dit is geschreven door Birdway, zij weten heel erg veel van parkieten e.d. af.

Groetjes,
Peter

Dit hebben we gekopieerd van het bovenstaande forumdeel:
de enige soorten die je absoluut niet moet voeren zijn inderdaad mango, avocado en let op sinaasappel, in sinaasappel zitten namelijk kleine hoeveelheden strichnine welke zich ophopen in de lever, en op de lange duur kan dit dodelijk zijn. overigens heb ik er nog nooit van gehoord dat koolsoorten giftig zijn, boerenkool word namelijk gevoerd aan rode kanarie's vanwege de aanwezigheid van de stof caroteen welke zorgt voor de dieprode kleur in sommige kanarie's.

Tara

 :( Hoi, ik hoop maar dat er geen fouten gebeurd zijn, misschien heeft er iemand al mango gegeven aan hun valkje  :( wat een geluk dat je het nu weer correct hebt gedaan  ;)
Vele groetjes, Tara&co

Buddy

Buddy is blij dat hij het eerst heeft gevraagt hier voor dat hij het kreeg
Slim vogeltje toch he die Buddy

Namens zijn baasje Bertus dank voor de info


Peter

Hoi,

Ik heb nog even verder gevraagd en gezocht. Er zijn mensen die zeggen dat je het wel kunt voeren, maar ook mensen die zeggen dat je niet kunt voeren. Er zijn mensen tegen maar op engels talige sites vindt overal dat je het wel kunt voeren... Tja wat moet je nu met alle tegen strijdige berichten...  :-[

Ik weet het nu niet meer... Zelf zou ik kiezen om het dus niet te voeren.

Groetjes,
Peter

Paul

Hoi Peter,
Ik dacht als jij het op de site zet moet het toch goed zijn?
Ik denk zelf dat mango wel kan net als kiwie alleen niet te veel.
Advokado is zeer giftig en misschien dat mensen dat verwisselen.
Maar zolang het wel twijfelachtig is voor de zekerheid dan maar niet voeren :-(

Groetjes,  Paul

Peter

Hoi Paul

Hoi Peter, Ik dacht als jij het op de site zet moet het toch goed zijn?

Bedankt Paul voor het vertrouwen, je vindt overal op het internet op engelstalige sites dus dat het wel kan. Maar een bekende nederlandse kwekers zeggen weer dat het wel giftig is...

Ik sluit me dus ook bij jouw aan:
Maar zolang het wel twijfelachtig is voor de zekerheid dan maar niet voeren

Groetjes,
Peter

Timmety

Nou we toch bezig zijn, kun je witlof voeren?/
Tim

Paul

Hoi Tim,
Ik denk niet dat ze witlof lekker vinden omdat het nogal bitter is.
Je kan ze beter iets geven wat ze wel lekker vinden zolas sla, spinazie, andijvie, wortel, komkommer of appel.
Mijn meest brutlale valkje heeft ook van ons kerstdinee mee zitten snoepen :-)
Taco heeft zich tegoed gedaan aan een stuk kip.
Of het goed is weet ik niet maar af en toe eet ie wel een stukje en echt slecht kan het niet zijn want hij is 11 jaar en heeft het al eens vaker gegeten.
Als je dat soort dingen maar heel af en toe geeft kan het geen kwaad.
Peter zei al eerder:
Als mensen patat eten is dat ook niet goed maar ze gaan er niet aan dood als het maar af en toe is dus waarom je valkje af en toe niet iets geven wat niet heel erg goed voor hem is maar wat ie wel lekker vind.
Op patat is die van mij ook erg gek :-)  net als zijn baasje .
Dat krijgt ie ook maar heel af en toe.

Groetjes,  Paul

Mandy

Hallo,

Ik heb een voedingslijstje van een ervaren parkieten-papegaaienkweker gehad waarop staat dat je NIET mag voeren;
avocado/mango/sinaasappel/citroen/spruiten/banaan/
kaas en pinda's.

En ik heb een hele lijst met wat ze WEL mogen zoals;
mandarijn zonder schil/druiven/rozenbottels/mais/lychee/
knoflook/paprika/biergist(?)
Er staat jammer genoeg niet bij waarom iets NIET of juist WEL mag. Maar mango dus niet.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

30 december 2002, 01:44:47 #9 Last Edit: 30 december 2002, 01:45:54 by Mandy
Volgens dat lijstje zou je 1 grote theelepel biergist 2x per week over fruit moeten strooien, bij de dierenwinkel te koop (vragen naar biergist voor vliegduiven).
Maar dan zouden vele van ons dat over het gewone voer moeten doen daar er weinig valken zijn die graag fruit/groente eten. En volgens mij kan je dit ook bij van die kruiden winkeltjes halen. Ik zal 's op zoek gaan en laat het dan nog wel weten. ;)
Ik ben ff op zoek gegaan naar dat biergist, zei me nl. niets  :-/, dit heb ik gevonden;

Biergist bevat;

-vit B1(thiamine); tegen zenuwziekte, stress
-vit B2(riboflavine); tegen huidziekten, slechte groei
-vit B3(niacine/nicotinamide); tegen huidziekten, slechte  bepluiming
-vit B5(pantotheenzuur); tegen div huidziekten
-vit B6(pyridoxine); tegen div huidziekten
-vit B8; tegen huidziekten

Wat vaak goed helpt tegen kale plekken en vachtproblemen, zijn biergist tabletjes. Je kunt ze zo bij de drogist (bv. Kruidvat) kopen. Ik ken een schnauzer, die heeft telkens kale plekken van stress, deze hond heeft veel meegemaakt in haar leven, maar met biergist tabletjes gaan de kale plekken bij haar weg en komt er weer haar op. Ik zou zeggen, probeer het eens

Biergist  (Saccharomyces cerevisiae) Elke capsule bevat: 340 mg van het onder lage temperatuur fijngemalen totaalpoeder met het hoogste gehalte herlevend gist.  Te gebruiken bij: broze haren en zwakke nagels, jeugdpuistjes, acné en steenpuisten, droge en matte huid, verstoorde darmflora.
 Niet te gebruiken bij: Schimmelinfecties (Candida albicans)
 Aanbevolen dosering: s' Morgens, s' middags en s' avonds 2 capsules voor de maaltijd met voldoende water innemen.

Algemene beschrijving: Biergist is een microscopische zwam, dus een levend organisme, dat zich in zijn natuurlijke staat bevindt op de schil van sommige vruchten en in de biermost. Biergist is waardevol door zijn rijkdom aan essentiële aminozuren, vitaminen (voornamelijk B-complex) en mineralen.

Hoogste gehalte aan levende gist: Herlevend Biergist is de actiefste vorm omdat bij het hoogste gehalte aan levende gist garandeert (1 miljard per gram). Biergist is zeer doeltreffend bij een droge of matte huid, zwakke nagels en broos haar. Door zwangere vrouwen wordt Biergist vaak preventief gebruikt om haaruitval na de bevalling te voorkomen. Door zijn antibacteriële werking is Biergist ook geschikt als aanvullende behandeling van acné en steenpuisten. Verder heeft Biergist een herstellend effect op de darmflora. Het wordt daarom aangeraden bij diaree en constipatie (verstopping). Alleen Biergist dat gestabiliseerd wordt in een zeer droog milieu behoudt zijn volledige integraliteit en activiteit en herleeft in de darm.

BIERGISTTABLETTEN
Zuivere biergist (vit. B) zonder toevoegingen.
Dagelijkse toediening van biergisttabletten aan fokdieren heeft aangetoond dat er betere bevruchtingsresultaten te verwachten zijn.
Biergisttabletten geven we bij voorkeur elke dag aan fokdieren of tenminste gedurende enkele maanden voor een dekking.
Bijkomstigheid: een dagelijkse portie biergist helpt mee in de vlooien- en tekenbestrijding bij uw hond of kat.


Eigen reactie; biergist bevat dus een vitamine B-complex.
Ik vraag me af of het voor diegene onder ons, die z'n vogels al vitaminedruppels in het water geven, al niet voldoende is? :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Peter

30 december 2002, 10:34:45 #10 Last Edit: 30 december 2002, 16:33:09 by Angelique
Hoi Mandy,

Weer iets erbij geleerd over biergist! En weer iets om uit te zoeken. Bedankt voor je nuttige info!

Groetjes,
Peter