28 maart 2024, 15:57:52

Mijt

Gestart door Raymon, 24 augustus 2002, 09:16:38

« vorige - volgende »

Raymon

Nou ben ik er net achter wat er met Rico zijn oogje is, we gaven hem zijn medicijn vandaag en wat viel me op? Allemaal kleine mijtjes op zijn veren die weer onder zijn veren kropen. Zijn veren vallen (nog) niet uit dus ik denk niet dat het vedermijten zijn. Mijn eerste vermoeden is vogelmijt. Ik denk dat ie dat al had toen ik hem haalde want hij poetst veel en krabt ook veel. (Rico is grootgebracht door zijn ouders en niet door de kweker) Kan ik gewoon naar de dierenarts gaan en druppels voor hem halen? Of een spuitbus tegen vogelmijt bij de dierenspeciaalzaak? Oh ja, staat niet bij gezondheid maar kan ie er aan doodgaan?

Lique

Hallo Raymon,

Wij hebben het ook een keer gehad. We hebben een spuitbus gekocht om de kooi e.d. mee te behandelen. En bij de dierenarts druppels gehaald. Deze druppels hebben wij bij "De Vallei" opgehaald in Woudenberg. Deze werkte erg goed. Nadat wij de vogels een druppel of twee in de nek hadden gedaan en alles in gespoten hadden met de spuitbus, zoals kooi en de gehele omgeving was het met een paar dagen weer goed.

Let op de inhoud van de spuitbus in giftig voor vissen, dus aqaurium eventueel afdekken.

Doodgaan ze er niet aan, alleen erg jonge vogels kunnen er aan doodgaan. Dit hebben we ergens gelezen hoor, dus geen eigen ervaring.

Angelique

Raymon

Onze Rico is nu bijna 7 weken. Het valt me op dat ie ook steeds opgekropt zit. Misschien dat het aan de vogelmijt kan liggen?? We gaan dadelijk naar de dierenspeciaalzaak en de dierenarts om druppels enzo te halen en we gaan meteen behandelen. We hebben gisteren trouwens een antibioticum gekregen voor zijn koudje. Verder gaat alles goed met hem. Hij eet goed, begint al meer geluidjes te maken en komt uitzichzelf al bij ons zitten. We mogen hem zelfs al aaien...

Raymon

Oh ja, vergeten te melden. Jullie site is heel informatief en mooi vormgegeven. Ga zo door !!!
Bedankt voor de tip.

Lique

Hallo Raymon,

Waarschijnlijk komt het door de mijt.

Enne.. bedankt voor het compliment:)

Angelique