Hobbykwekerij De Koningsvalkjes - Het Dagboek

Gestart door Matthias, 12 maart 2017, 21:34:54

« vorige - volgende »

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Matthias

Vanmiddag ga ik er eens nemen, dus tegen morgen mag je er nog eens verwachten. ;)

Matthias

19 mei 2017, 21:14:46 #17 Last Edit: 19 mei 2017, 21:43:16 by Matthias
Sorry dat ik nog geen foto's online heb kunnen zetten, zeer druk gehad met stage etc. en er is iets verschrikkelijks gebeurd twee dagen geleden terwijl ik niet thuis was.

Louise is door een dwaas ongeluk weggevlogen. Mee dat ze van iets geschrokken was, waarschijnlijk van Woody die plotseling opvloog terwijl ze uit de kooi zaten. Is ze naar het beginnen te vliegen als een kip zonder kop, tegen de venster gevlogen en zo langs een klein spleetje langs de gordijn naar buiten gevlogen. Het was een zeer warme dag en de deur stond dus open (met de gordijn er voor), normaal kan ze nooit weg, maar toch is het gebeurd op een paar seconden tijd. :/

Mijn ma heeft er nog achter gelopen en proberen pakken maar ze is blijven vliegen en nog altijd niet thuisgekomen... Hopelijk is ze door iemand gevonden of leeft ze nog. We zijn er hier allemaal het hart van in en begrijpen nog altijd niet hoe dit kunnen gebeuren is. Woody heeft er gelukkig niet al te veel besef van wat er allemaal gebeurd is en krijgt natuurlijk alle afleiding die hij nu nodig heeft.

Morgen zeker foto's, want dan komt een vriend van mij twee valkjes ophalen die weg mochten, namelijk twee poppen. Het gaat om een witmasker split pale fallow bont en een EF bleekmasker. Morgenvroeg tussen 10 en 11 uur komt hij ze halen. Ben er zeker van dat ze een goede thuis zullen hebben bij hem. Kunnen ook lekker buiten in de volière en hebben meer dan genoeg vliegruimte en ook een paar soortgenootjes.

pita82

Oh wat erg dat er 1 is weggevlogen. Heb je haar al opgegeven als vermist? Ik hoop dat ze terug komt,wat een nachtmerrie.

Matthias

20 mei 2017, 16:22:24 #19 Last Edit: 21 mei 2017, 14:31:36 by Matthias
@pita82: Ik heb het verschillende keren gedeeld op Facebook de avond zelf, de dag nadien en gisteren, maar nog niks gezien of gehoord jammer genoeg. Ik vrees er een beetje voor dat ze niet terugkomt. Hopelijk is ze wel door iemand gevonden waar ze haar leven zonder problemen verder kan zetten, al blijft het natuurlijk verschrikkelijk.

Deze morgen is Igno de twee valkjes komen ophalen die ik voor hem voorzien had. Hij was zeer tevreden over zijn twee nieuwe aanwinsten en zal zeker iets laten horen wanneer hij er zijn eerste nestje mee doet en er jongen van heeft.


Matthias


pita82

Hier op de site staan ook gevonden en vermiste valkjes.
En meld haar aan op amivedi het is zo jammer als ze haar vinden maar niet weten dat ze van jou is.
Mooie foto's!

valkparkiet80


Lin

Citaat van: pita82 op 20 mei 2017, 18:37:04
Hier op de site staan ook gevonden en vermiste valkjes.
En meld haar aan op amivedi het is zo jammer als ze haar vinden maar niet weten dat ze van jou is.
Mooie foto's!


Zet haar op het Board Vermist/Gevonden. Kijk eens wat daar gevonden wordt.

Idd mooie fotos


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Matthias

26 juli 2017, 17:59:18 #24 Last Edit: 26 juli 2017, 18:04:14 by Matthias
Even een update. Het is lang geleden, maar we zijn weer terug.

Helaas is onze lieve Louise, die twee maanden terug heel ongelukkig is ontsnapt, niet meer terecht gekomen. Ondertussen zit Woody bijna twee maanden alleen, maar heel veel last lijkt hij er niet van te hebben. Hij is dan ook ons enige tamme binnenvalkje tot nu toe. Gek doen, spelen, alles komen proeven, 's avonds bij ons komen zitten, voor de spiegel fluiten, hij doet het nog allemaal en lijkt het prima te doen alleen. Natuurlijk is hij wel veel los en krijgt hij veel aandacht van ons, wat ook een hoop scheelt.

Los daarvan zijn er een aantal dingen veranderd aan de volière. De blauwe zeilen langs de voor- en rechterzijde van de volière zijn verwijderd, waardoor deze twee kanten nu (semi-)open zijn en er zo dus meer natuurlijk licht binnenkomt. De achterzijde kan bij hevig weer nog steeds volledig dicht worden dichtgedaan en ook de linkerzijde is nog altijd volledig toe.

Ook hebben we hier gisteren een aantal takken opgehangen aan de rechterzijde, zodat daar meer zitgelegenheid is bij gekomen. Op die manier kunnen de valkparkieten en de princessen of Wales zich nog beter verdelen over de volière en blijft er nog altijd genoeg vliegruimte over. Er is ook wat speelgoed herschikt door het ophangen van de takken, zodat ze er beter aan kunnen.

Hieronder een paar foto's van hoe de zaken er momenteel aan toe gaan.

Eerst een van Woody (die 'not amused' was toen ik even in de kooi een foto van hem kwam nemen :D).



Hier even een beeld van hoe de volière er nu langs buiten uitziet.



De nieuwe opgehangen takken en herschikt speelgoed.



En nog een paar foto's van de buitenvogels.















Momenteel is dit ons bestand in de volière:
28 valkparkieten (verschillende koppels)
2 Princess of Wales (koppel)
2 Japanse kwartels (haantjes)

Daar komt morgen verandering in. Jullie zullen wel zien. :)

Lin

Heb je Louise toen wel aangemeld?

Maar zit dan alles in deze ene voliere? Leuk om even wat fotos weer te zien van de hele verzameling.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Matthias

29 juli 2017, 00:14:30 #26 Last Edit: 29 juli 2017, 00:44:23 by Matthias
Ik ben in heel Lovendegem en ook Zomergem en Waarschoot rondgeweest met flyers. Nooit bericht of telefoon gekregen dat ze gevonden is jammer genoeg... Half mei, ja dat is ondertussen meer dan twee maanden dat we haar kwijt zijn. Wij hopen alleen dat het ergste niet is gebeurd en dat ze ondanks alles toch bij iemand goed terecht gekomen is.

Vandaag trouwens samen met onze Woody weer eens pasta gemaakt, aan het koken terwijl hij op mijn schouder zat toe te kijken en al zat te lekkerbekken. Spaghetti bolognese met een saus van verse groenten, stukjes kipfilet en gehakt stond er vandaag op het menu. En of het hem gesmaakt heeft! Hij heeft zelf ook een klein bordje gekregen met spaghetti zonder saus en een paar fijne ringetjes paprika. Jammer genoeg geen foto's, maar volgende keer zullen we zeker voor een paar shots gaan zorgen.

Ook hebben we ondertussen twee overlijdens gehad die ik nog niet had vermeld...
- One-Toe, het valkje dat door een nog steeds onbekende reden maar één pootje over gehouden had, heeft het spijtig genoeg niet gehaald. Een paar weken terug heb ik hem naast een liggende berkentak, dood teruggevonden, nadat het de laatste dagen wat minder actief was en meer op de grond zat. One-Toe is net geen jaar oud geworden.
- Ook de laatste kwartelhen is overleden, wat betekent dat nu dus alleen de twee haantjes overblijven, zoals in het vogelbestand vermeld stond. Wat ik met de kwartels ga doen, weet ik nog niet. Waarschijnlijk gaan we voorlopig de haantjes overhouden en wanneer ze er beiden niet meer zijn overschakelen op enkel hennetjes.

Dan nog eens iets anders: Over mijn vogelbestand in de volière wil ik graag al een tipje van de sluier oplichten. Er komt een nieuwe, kleinere parkietensoort bij, namelijk de swiftparkiet. Ik heb hier deze week een heel mooi, volwassen koppel van op de kop kunnen tikken. Volgende week zaterdag ga ik het duo ophalen.

Lin

Ze kunnen 60 km vliegen dus neem aan dat je niet overal bent geweest. Vaak kijken mensen hier bij gevonden en vermist of ze zelf wat kunnen vinden. Als je er dan niet op staat vinden ze je niet. Twee maanden kan nog wel teruggevonden worden hoor.

Zonde dat er wat doodgegaan is. Dat is nooit leuk. Swiftparkiet veel over gehoord maar nooit gehad.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Matthias

30 juli 2017, 22:48:51 #28 Last Edit: 30 juli 2017, 23:03:48 by Matthias
Louise staat nu ook op de Facebook-groep van valkparkieten vermist & gevonden, met dank aan Bosje.

Ja, de swiftparkiet heb ik altijd een mooie soort gevonden om eens te proberen en ik ben na een jaar of tien ervaring wel weer eens toe aan een nieuwe soort. Heel sociale, niet te luide en vooral zeer interessante vogels. Ze lijken een beetje op lori's qua voeding en gedrag. Heb gezien dat ze ook onder andere loripap nodig hebben als aanvulling op hun gewoon zaad.

Lin

Goed zo!
Is het nog veel arbeidsintensiever om die swiften te voeren dan?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)