28 maart 2024, 15:37:36

Staartveren gebroken

Gestart door Vogelvrouwtje25, 31 januari 2017, 17:42:47

« vorige - volgende »

Vogelvrouwtje25

Bij mijn valkje zijn al een aantal Staartveren  gebroken hij heeft er nu nog maar vier over
Het is nog een jong valkje van vier maanden maar hij of zij is wat aan de lompe kant
Het is een vrij luie vogel die zeker twee weken te lang in het nest heeft gezeten daardoor is hij wat vergroeid aan de vleugel en poot. Inmiddels kan hij zich er prima mee redden maar vindt het wel jammer dat door het vallen de staartveren afbreken . Ik heb ze nu afgeknipt maar groeien ze wel weer aan ? Las ook ergens dat je eventueel de pennen die er nog inzaten er uit moest trekken zodat er sneller nieuwe aangroeien maar dat vind ik nogal bruut . Maar ja nu ziet de vogel er niet meer uit als een valkparkiet maar meer als een bolletje veren. Voor de rest is hij supper gezond en levendig en een echte gezelligheidsdier
Wie heeft er tips ?

Lin

Gewoon zo laten en niet eruit trekken. Ze gaan vanzelf eruit vallen. Als je nu teveel eruit trekt heb je kans dat de veren juist sneller beschadigen bij klimmen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Fijn om te weten dat het weer aan groeit hij is nu wel heel kaal
Bedankt voor jullie reacties

pita82

Hier heb ik een drukke jonge man die ook 2 staartveren heeft gebroken.
Nu heeft hij ook nog maar 4 staartveren en iets korter staartje
Van de week is ook het bovenkantje, de pen eruit gevallen.
Nu gewoon wachten totdat het weer gaat groeien

Vogelvrouwtje25

Vliegen is niet zijn sterkste kant maar dat kan ook komen doordat hij een kromme vleugel heeft
Hoop dat het gewoon weer aangroeit want dat is toch net iets mooier
Hij lijkt er zelf weinig last van te hebben

Lin

Je hebt wel een mutatie die daar eerder last van kan hebben.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Ik zou de gebroken staartveren er juist wel uittrekken.
Dan komen ze nl sneller terug. Deze veren die er nu zitten worden niet snel door andere vervangen, als ze eruit zijn wel.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Vogelvrouwtje25

Laat ze voorlopig nog maar even zitten en kijken wat er gebeurt hij is nu 4 maanden dus dan zou hij over niet al te lange tijd in zijn jeugdrui komen en dan hoop ik dat hij weer mooie nieuwe staartveren krijgt.
Ik weet niet of hij het wel zo leuk gaat vinden als ik ze er uit trek kan dat altijd nog doen

En LIN wat bedoel je dat mijn mutatie er eerder last van heeft van kromme vleugels of van slecht vliegen
Of van van alles wat

Vogelvrouwtje25

Oké dank je wel voor de uitleg
Fijn dat er mensen zijn die er meer verstand van hebben dan ik

Lin

Het is een mutatie die nog niet heel fors is en waarbij de veren eerder afbreken. Ik zie vrij veel van die mutatie met niet zo sterke veren.

Citaat van: carco op  2 februari 2017, 10:16:02
Ik zou de gebroken staartveren er juist wel uittrekken.
Dan komen ze nl sneller terug. Deze veren die er nu zitten worden niet snel door andere vervangen, als ze eruit zijn wel.

Groetjes: Caroline.


Ja enkele maar je moet er niet 1 of 2 nog maar over houden. Dat biedt niet veel steun.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Heeft nu nog vier staartveren  over maar ben bang dat als ik er een paar uitrekenen de boel gaat bloeden of mischien gaat ontsteken
Raar eigenlijk want bij mij kippen trek ik ze er zo uit zodat ze niet wegvliegen maar ja die zij  dan ook wel iets groter als zo,n klein vogeltje

Lin

1 kan je er wel uittrekken nog.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Hij heeft nog vier hele staartveren de rest is afgebroken dat zijn er zeker vijf kan ik die er allemaal uittrekken ? En hoe doe je dat het beste ?

carco

Ja hoor die kan je wel uittrekken.
De vogel vasthouden, de gebroken veer pakken en met 1 ruk er helemaal uittrekken.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Vogelvrouwtje25

Bedankt Caroline voor de tip
Was idd zo gebeurt zonder al et veel gedoe
Gaat makkelijker als bij de kippen die zitten veel vaster