28 maart 2024, 15:44:10

Jockkooi

Gestart door ukkie87, 19 januari 2017, 14:03:41

« vorige - volgende »

ukkie87

Ik heb een jockkooi gekocht. Toen we hem kochten was de spijlafstand bij het meten 2,5 ongeveer. Nou fout gemeten... het is gewoon 3!!! Zie dat meerdere mensen een jockkooi voor valkparkieten hebben.... is dat bij jullie ook zoveel? Alleen kop erdoor zou niet erg zijn zag ik, ze blijven dan niet hangen.... maar kunnen ze niet ontsnappen zo???

ukkie87

Oja gaat hier trouwens wel om volwassen vogels, voor jonkies is dit niet geschikt natuurlijk

harmjan

19 januari 2017, 19:14:26 #2 Last Edit: 19 januari 2017, 19:16:51 by harmjan
Mijn vogels hebben ook een jockkooi. Ik heb die volledig omgebouwd en aangepast aan valkparkieten. Ik heb andere stokken geplaatst (deels omwikkeld met watervast fijn schuurpapier voor meer houvast en om de nagels te doen slijten) en ik heb aan de beide zijkanten nieuwe ingangen gemaakt door spijlen weg te zagen en er een schuifdeur geplaatst, gemaakt uit een roestvrij stalen rooster. De dakopening is bij mij altijd dicht en heeft geen functie voor valkparkieten. De voorklep gebruiken ze wel als in- en uitgang. Ik vind het grote voordeel van een dergelijke kooi dat die heel degelijk gebouwd is, relatief groot is van omvang en vooral dat ze makkelijk langs de horizontale spijlen kunnen klimmen. De kooi is ook geschikt voor jonge valkparkieten, ze verschillen als ze uitgevlogen zijn en niet meer in een broedhok verblijven nauwelijks nog van volwassen exemplaren qua grootte. En, inderdaad, ze kunnen eventueel hun kop naar buiten steken. Dit is nooit een bezwaar gebleken. Immers, ze kunnen niet klem komen te zitten en in de praktijk komt het vrijwel niet voor dat ze kun kop erdoor steken. Nieuwe valkparkieten doen dit hooguit tijdelijk, als ze de nieuwe kooi verkennen, daarna nooit weer. De opening tussen de spijlen is te klein om eventueel door te kunnen kruipen.

ukkie87

Lees het ook vaker ja. Mijn vriend en de verkoper van de kooi zeggen hetzelfde... maar twijfel toch omdat ze niet voor niets een maximum aangeven...

Lin

Het is wel wat te groot maar ik hoor nooit eigenlijk problemen ermee. Als je nog de keuze gehad zou hebben dan adviseer ik altijd een met kleinere afstand te nemen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

harmjan

Ik zou geen kooi met een kleinere afstand tussen de spijlen nemen. Bij elke kooi werken de spijlen of tralies als een soort vitrage: ze houden licht tegen. Dit is niet alleen nadelig voor de licht minnende valkparkieten, het is ook niet leuk voor de verzorger: je ziet je dieren dan minder goed. Een jockkooi heeft precies de goede spijlafstand: maximaal groot zonder dat de dieren er doorheen zouden kunnen kruipen.

ukkie87

23 januari 2017, 00:31:13 #6 Last Edit: 23 januari 2017, 01:02:49 by ukkie87
Ik begrijp idd dat het belangrijk is dat ze niet vast kunnen blijven hangen. Dus net wel/net niet is heel gevaarlijk ja.

Neem aan dat dit met deze afstand echt onmogelijk is dus dat de kop blijft hangen....? ik weet alleen niet of ze de rest erdoor kunnen krijgen en dan vast kunnen komen of wel goed kunnen klimmen. Wil nu ook geen onnodige risicos lopen... zeker nu ik overal 15-20mm lees als max... maar als het kan wil ik ze zeker de ruimte van de kooi geven, anders kom je snel op smalle modellen uit.
Hoeveel ruimte zit er bij jullie jock kooien?

harmjan

23 januari 2017, 20:30:02 #7 Last Edit: 23 januari 2017, 20:38:51 by harmjan
Tussen de horizontale spijlen zit 2,5 cm ruimte onderling, de spijlen zijn 16,5 cm breed. De hoogte is 95 cm (gemeten vanaf de bovenkant van de opvangbak), de diepte is 50 cm en de breedte 80 cm. De kooi staat op hoge vaste poten, 52 cm vanaf de grond tot aan de opvangbak. Die poten zijn niet los te maken van de kooi maar onderdeel van een n-vormige constructie die zowel aan de voorkant als aan de achterkant het frame van de kooi vormen.

ukkie87

Ok. Hier 83x50 vanaf de grond 150 maar bak zit erg laag... 3cm spijlen.... hoop echt dat t veilig is. En eens zien hoe ik hem inricht. Hij is zo groot hihi

ukkie87

Koppies gaan idd met groot gemak door de spijlen. Ook terug. Blijven hangen kunnen ze zeker niet. Wel een vreemd gezicht.... hoop toch dat dit alleen nu bij het verkennen hoord. Zou toch liever hebben als ze dat niet meer doen.. en kooien van dit formaat met kleine tralies? Bestaat dat wel?

pita82

29 januari 2017, 00:19:13 #10 Last Edit: 29 januari 2017, 00:22:02 by pita82
Ah ik begrijp dat de vogels er nu inzitten.  Begin nu wel nieuwgierig te worden naar de kooi en vogels. Heb je een foto?

ukkie87


ukkie87

30 januari 2017, 00:22:47 #12 Last Edit: 30 januari 2017, 00:24:31 by ukkie87
Ben nog aan het schuiven met speelgoed en zitstokken. Momenteel zitten ze vooral op de schommel en klauteren ze door de kooi heen om :-) alles is nog flink wennen
Op de bodem heb ik nu beuken snippers en een laddertje

pita82

Leuke foto's!  Wist niet wat ik me bij een jockkooi moest voorstellen.Maar hij is lekker groot! De vogels lijken het wel goed met elkaar te kunnen vinden,ze zitten dicht bij elkaar.
Hoe kom je aan ze?
Als je het leuk vind om over ze te vertellen,kan je ook op dit forum een dagboekje bijhouden.

ukkie87

Het zijn 2 herplaatsertjes. Zal eens kijken. Is wel leuk :-) heb ze sinds zaterdag middag en zitten nu al beiden op mijn hand en kon het mannetje al kroelen. Hebben zelfs al deuntjes gefloten  :D
Kooi is erg ruim, vind gewone parkieten kooien altijd zo smal. Hier kunnen ze lekker klimmen. Al hebben ze even moeten wennen aan de spijlen. Maar het gaat best goed gelukkig. Koppies kunnen onmogelijk vast blijven hangen maar ze kunnen niet erdoorheen.