28 maart 2024, 22:14:06

Jong valkje eet geen fruit

Gestart door Vogelvrouwtje25, 6 januari 2017, 13:40:53

« vorige - volgende »

Vogelvrouwtje25

Ik heb sinds drie weken een valkje in huis genaamd yoda. Het is een supper lief beestje was vrij snel tam en is niet bij me weg te slaan. Nou eet hij inmiddels goed zelfstandig maar fruit of groente pakt hij niet.
Terwijl je overal leest dat ze dat toch wel iedere dag nodig hebben
Is ze mischien nog te jong? Ze was net uit het nest toen ze bij me kwam of zijn er ook valkje die gewoon niet van fruit houden en kunnen ze wel zonder of moet ik anders over op moes?
Tot nu toe krijgt hij gewoon zaden voor valkje twee keer per week wat trosgierst en eivoer
Eerst kreeg hij het eivoer als pap maar inmiddels krijgt hij het droog hij gaf zelf aan geen pap meer te willen
Ben beini6of er iemand tips heeft ben bang dat hij anders een vitamine tekort krijgt

Daeny

6 januari 2017, 21:57:54 #1 Last Edit: 6 januari 2017, 22:14:46 by Daeny
Onze Daeny eet het ook niet graag. Heel speciefiek slechts: aardbij, appel ( beetje) rode bes (beetje) broccoli. Maar bi haar is het ook altid hangen en wurgen hoor. Oh ja en banaan vind ze lekker. Maar t is ook een dametje en die eten langzaam, dus ze heeft ook wel eens pech dat Drogon (pyrrhura) sneller eet. Later neemdt ze dan wraak en jat eten uit zijn klauw of moet hi haar koppiekrauwen.. was veregeten dat sla wel een favoriet is. Ik vouw een grootblad goed stif dubble en seek dat door de tralies. Moeten ze echt voor werken/

Lore

Als je valkje erg tam en op je gericht is, zou je kunnen proberen of de wat ik noem "Als jij eet, dan eet ik ook"-manier werkt. Bij Puck werkt dit erg goed, als hij me iets ziet eten, wil hij het altijd proberen! Soms steelt hij het zowat uit m'n mond weg als hij op mijn schouder zit :laugh:

Hij vind nog steeds niet altijd alles lekker, maar op die manier probeert hij alles wel meerdere keren en vind hij sommige dingen gelijk lekker. :)

Vogelvrouwtje25

Ik heb vanavond ook nog even contact gehad met de kweken waar ze vandaan kwam blijkt dat papa en mama ook niet dol zijn op fruit en groente. Dus wie weet zit het in de genen  :)
Maar ja omdat ze er bij de voedingsadviezen zo op hameren dat valkjes iedere dag groente of fruit zouden moeten eten maakte ik me toch wat zorgen
Blijkbaar zijn er meer die kieskeurig zijn

Lore

Haha kieskeurig zijn ze voor zover ik gehoord heb inderdaad wel ja. ;)
T kan ook liggen aan de manier waarop je het aanbied. Gemengd met zaden? Grote stukken? Kleine blokjes? Reepjes? Rauw? Gekookt?  Met schil of zonder?
Wat de een niet wil eten, zou een andere vogel dan weer helemaal geweldig kunnen vinden.

Blijf proberen! Succes :)

Lin

Maak je niet teveel zorgen. Gewoon aanbieden in kleine stukjes en op andere plaatsen. Bijvoorbeeld op een schaaltje buiten de kooi wellicht vinden ze het dan interessanter.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

pita82

7 januari 2017, 19:12:30 #6 Last Edit: 7 januari 2017, 19:18:50 by pita82
Haha wat zijn het toch figuren he. Vandaag hebben ze bij mij genoten van een sperzieboon. Was veel lekkerder dan de vorige keer, puur omdat ik het vasthield  :laugh:

Had ik ook nog een vraag. Zet het hier maar even bij.
Ik heb vitamine druppels gekocht. Ik doe 5 druppels door het drinkwater. Hoe vaak moet ik dit geven?

Lin

Als ze voldoende gevarieeed aanbod aan groente krijgen dan hoef je het niet te geven. Ik zou alleen in de rui wat extra geven.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Trosgierst is wel snoepgoed dus geef dat niet basis in de kooi.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Heb idd geprobeerd om samen fruit te eten en waar hij normaal alles van je bord pikt bij fruit loopt hij weg

Lin

Langzaam aan en kleine stukjes geven gewon blijven aanbieden. En anders kan je ook nog wat aanvullende vitaminedruppels geven.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Heb idd vitamine druppels gehaald ook omdat hij straks in  de rui gaat
Bied iedere dag wat aan het lijkt erop dat het meer een groente eter is

Lin

je kan het als extra geven. Maar als de basisvoeding voldoende is hoeft het zeker niet standaard gegeven te worden.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelvrouwtje25

Ik heb vitamine druppels gehaald en die krijgt hij nu 2 x per week over zijn eivoer heen dat gaat prima
Verder laat hij de zonnepitten liggen die door zijn voer zitten eet aleen de kleinen zaadjes en ook fruit en groente laat hij linkse liggen
De enige manier waarop hij fruit eet is als ik het zelf eet en hij het uit mijn mond mee mag eten
Maar toen mijn man dat laatst zag wilde hij de rest van de dag geen zoen meer

Vogelvrouwtje25

Je hebt bij de kruitvat een apparaatje te koop waar je van je groente zoals wortels en gourmette mee in sliertjes kunt draaien dit is om groenespagetti mee te maken deze zou je voor je vogel kunnen gebruiken

Ik heb inmiddels katten gras gehaald en daar heeft hij wel interesse voor al is het meer om mee te spelen dan dat hij het daadwerkelijk eet