19 maart 2024, 11:51:06

Wat moet ik weten?

Gestart door ukkie87, 6 januari 2017, 12:48:14

« vorige - volgende »

ukkie87

Ik ga misschien binnenkort een koppel valkjes adopteren.
Heb nog totaal geen ervaringen met vogels, behalve een keer bij een kennis bij me de kooien schoonmaken en dat was het.
Echt aandacht zoals het hoort kregen ze niet... gevolg was veel schreeuwen en heel angstig. erg sneu
Ik heb al een kooi aangeschaft: http://www.kooienshowroom.nl/pics/JUNIOR-groot.jpg zoiets ongeveer.

Wat voor speeltjes zijn wel goed en niet goed? Zie verschillende ophanghaken. neig dan naar plastic of met schroefding.
katoen is niet goed, maar waar vind ik speelgoed met touw wat wél veilig is?

Mineraalstenen, zijn die ook voor valkjes belangrijk?
Sepia hoort er ook bij lijkt me?

Ik twijfel heel erg over de bodem. Welke raden jullie aan en waarom?
alle algemene tips zijn ook van harte welkom, bijvoorbeeld, kan ik ze beter even een dagje of 2/3 in de kooi laten wennen, of juist gewoon gelijk op ontdekkingstocht laten gaan?

Lin

Ik zou eerst 1 valkparkiet nemen die tam maken en dan binnen een half jaar een tweede.

Met de schroef is prima maar plastic kan ook. Zorg ervoor dat speeltjes vind waar ze echt aan kunnen knagen zoals hout. en probeer zo min als mogelijk touw te hebben die snel rafelt. Je kan ook spullen in de bouwmarkt halen en kijken of je daar wat van kan maken. Of gebruik echte takken in de kooi om op te zitten.

Bij voeding staat en heel topic over wat je valkparkiet als basis voeding moet hebben.  Daar staat ook info over grit en maagkiezel. Sepia hoort er natuurlijk ook bij.

Ik gebruik zelf corbo en ben daar heel tevreden over.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ukkie87

Ze zijn beide al tam :-) zijn herplaatsertjes.
Zal eens kijken met de voeding. Sepia en mineraalsteen haal ik alvast en trosgierst.
Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?
Is het nodig om ze te laten checken bij de dierenarts voor de zekerheid? Sowieso ga ik eerst kijken of ze gezond ogen en of het klikt :-)

carco

Citaat van: ukkie87 op  8 januari 2017, 00:23:41
Ze zijn beide al tam :-) zijn herplaatsertjes.
Zal eens kijken met de voeding. Sepia en mineraalsteen haal ik alvast en trosgierst.
Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?
Is het nodig om ze te laten checken bij de dierenarts voor de zekerheid? Sowieso ga ik eerst kijken of ze gezond ogen en of het klikt :-)


Wat betreft een arts is wat je zelf wilt. Zelf doe ik het altijd wel. Ga dan wel naar een vogelarts en niet naar een gewone dierenarts.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Lore

Een mineralensteen is voor zover ik weet niet nodig. Grit wel, dat zit vaak in een zak, het ziet eruit als kleine stukjes schelp en kiezel (al zijn daar volgens mij ook wel blokken van waarin het aan elkaar geperst is)

Qua speeltjes heb ik zelf hennep touw (zelf geknoopt van dunner touw), houten trappetjes, plastic speeltjes met belletjes eraan, leer, houten kralen en rattan bollen aan een plastic 'ketting'. Sinds kort heeft hij een denneappel op de bodem van z'n kooi liggen om mee te spelen, maar daar heeft hij nog niet veel aan geknaagd/gesloopt. (buiten de kooi wel) Ik gebruik als zitstokken takken of touw.

Als bodembedekking heb ik zelf beukensnippers liggen, en dan de fijne variant. Puck scharrelt er graag in rond. Het stoft weinig en ik vind dat het een aangename geur heeft.

Lin

Lete r wel op met beukensnippers dat het kan gaan schimmelen als het vochtig wordt dus regelmatig vervangen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Je moest eens weten hoe vaak ik zie dat mensen daar niet op letten. Ik ben zelf wel tevreden over corbo.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ukkie87

Ben een enorme controlfreak dus daar ga ik zeker op letten. Heb nu beukensnippers gehaald. Ga eens vergelijken met corbo later. De tralies moet ik eerst even schoonkrijgen... de kooi heb ik tweedehands maar volgens mij had de vorige eigenaar er meeuwen in ofzo zo vies als die is  :o

Lin

25 januari 2017, 07:51:03 #8 Last Edit: 25 januari 2017, 08:03:44 by Lin
ah bah smerig klusje dus.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ukkie87

Citaat van: Fluiterigevalkjes op 25 januari 2017, 07:54:16
Citaat van: Lin op 25 januari 2017, 07:51:03
ah bah smerig klusje dus.


Smerig als er ziektes inzitten ja, Raad je wel aan de kooi te ontsmetten i.v.m ziekteoverdracht. En dat gebeurt sneller dan een menig mens denkt!

ja dat is gelukkig nu gedaan ;) moet er niet aan denken dat ze ziek worden.
Gelukkig is al het boenwerk klaar en hoef ik alleen de woonkamer vlieg-klaar te maken. eens kijken of ik nog dingen over het hoofd zie.

Lin

En plaats anders fotos als je twijfelt over de inrichting van je kooi bijvoorbeeld.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ukkie87

De inrichting is wel in orde. Alle foute haken zijn vervangen. Heb geen katoenen franjes. Alleen de zitstokken ga ik anders op logischere plekken. En de speeltjes wat hoger :-)
Ze zitten er nu net pas. Is een grote jockkooi, dus heb alle ruimte om dingen aan te passen.
Heeft het nut om maagkiezel in een bakje beneden te zetten? Ze zitten natuurlijk voornamelijk boven

Lin

Ik geef maagkiezel en grit gemengd in een bakje. Een keer in de zoveel weken ververs ik het. zoveel eten ze het niet.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

ukkie87

Ik dacht dat het maagkiezel of grit was toch? Of is dat niet hetzelfde? Ik heb er nu sepia inhangen, ze krijgen zadenmix en trosgierst en vers fruit/groente. Voerbak blaas ik 1x per dag schoon zodat de velletjes weg zijn en water word smorgens en savonds vervangen.
Mis ik nog iets? Heb geen mineraal/zoutsteen. Leek me overbodig met sepia?

Lin

Als ze de behoefte hebben dan vinden ze het bakje wel Ik zou het naast het water hangen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)