28 maart 2024, 20:59:40

Huisvesting op reis of vakantie

Gestart door Lore, 27 december 2016, 23:48:19

« vorige - volgende »

Lore

27 december 2016, 23:48:19 Last Edit: 28 december 2016, 16:54:00 by Lore
    Hoi allemaal,

    Nu de kerstdagen erop zitten (en ik me een beetje sufgereisd heb naar alle familie en schoonfamilie) een vraag over het reizen met valkparkieten.

    Op reis naar de dierenarts is een klein reiskistje natuurlijk voldoende, meestal is dit redelijk dichtbij. Maar wat als je voor langer dan een halve dag weg gaat, een weekendje weg, waarin huisvest je dan je valkparkiet(en)?

    Voor het vervoer kan dezelfde kleine vervoerskooi waarschijnlijk volstaan. Maar stel er is geen oppas, of je wilt je valk(en) meenemen op een weekend weg, dan is een reiskooi natuurlijk veel te klein. En de gewoonlijke kooi of voliere meenemen is vaak niet echt een optie.

    Hoe doen jullie dat? :) of laten jullie de valken altijd thuis of bij oppas?

    Zelf zat ik te denken aan een grotere kooi die opklapbaar is. Even op de avonturia shop rondgekeken, en al snel wat tegengekomen.

    • Bijvoorbeeld deze, kost €60. Afmetingen zijn 51x45,5x48cm met een tralieafstand van 15mm. Volledig opklapbaar, dus dat puntje is ideaal voor op reis!

    • Ook deze staat erop. Kost €55, is zo te zien ook opklapbaar. Qua afmetingen wel klein, 33x45x39cm en helaas staat er geen tralieafstand bij (maar zal op te vragen zijn via t contactformulier, doorgaans zijn ze naar mijn ervaring erg behulpzaam)

    • Voor €100 kan ik deze montana reiskooi aaschaffen. Afmetingen 47x38x46cm met een tralieafstand van 20mm (te wijd voor een valk?) heeft wel als voordeel dat het houten handvat ook dienst kan doen als speelplaats/zitstok.

    • Als laatste is er natuurlijk een grotere "parkietenkooi", maar die zijn niet op te vouwen meestal.

    Een Pack-o-Bird valt buiten mijn budget, maar ik vraag me ook af hoe geschikt dat zou zijn als huisvesting voor een weekend of zo?

Ervaringen over het meenemen van 1 of meerdere vogels op vakantie en weekendjes weg zijn ook meer dan welkom![/list]

pita82

Sinds ik 3 parkieten heb ga ik niet meer uit logeren. ::)
Toen ik 10 jaar geleden 1 grasparkiet had ging hij altijd gewoon in zijn eigen kooi mee in de auto.
Of misschien is het een optie als je altijd op het zelfde adres logeert daar een kooi neer te zetten en puck in een reiskooi daar mee naartoe nemen?

Lore

Helaas verblijf ik (behalve thuis) eigenlijk nooit op een vast adres. Voor een kort weekendje weg kan ik vrij makkelijk aan huisgenoten of vrienden vragen of ze op Puck willen passen. Dat heb ik afgelopen weekend ook gedaan.

Maar ik reis graag, binnen en buiten het land. Puck mee naar buitenland nemen kan natuurlijk alleen met benodigde papieren en verklaringen, maar neem ik voor lief dan, zou hij meegaan.

Het is vooral, Puck is ontzettend aanhankelijk en mensgericht. Zelfs na een weekendje merk ik aan zijn gedrag dat hij anders doet. Ik denk dat ik hem er meer plezier mee doe door hem mee te nemen, zodat hij bij mij in de buurt kan zijn. Dan weet ik ook met meer zekerheid dat hij genoeg aandacht krijgt ;)

bobbie

Hoihoi,

Ik heb ervaring met nr 1 (Strong, opvouwbaar) en met nr 3 (Montana).

Ik zou voor nr 1 gaan, is ook wat groter en dat merk je. Een speelplek bovenop is zo gemaakt.

Succes, Nel

Lore

Bedankt voor het advies, Bobbie!Vind je deze kooi persoonlijk ook geschikt voor een weekendje of korte vakantie? Of heb je daar geen ervaring mee?

Ik denk dat ik hem hoe dan ook wel zou kunnen gebruiken, eventueel is zo'n kleinere kooi natuurlijk ook wel handig om "achter de hand" te hebben met een zieke of gewonde vogel. :)

Lin

Een kleine kooi is altijd handig om nog aan te houden.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)