16 mei 2025, 01:11:23

2 vrouwtjes ??? Toch paren en ei ???

Gestart door Shayla, 7 april 2004, 01:34:23

« vorige - volgende »

Shayla

Hallo allemaal ,

Ik heb een vraagje over mijn 2 valkjes. Voor zo ver ik kan zien en "horen" zijn allbei mijn valkjes vrouwtjes. Ze hebben allebei het zelfde grijzige koppie , tonen geen macho en fluitgedrag. Maar sinds een paar weken lijkt het net of ze toch aan het paren zijn ::). En ligt er sinds gisteren een eitje in de kooi. ;D En broed de ene valk er ook op.
Kan het zo zijn dat ik toch een man en een vrouw heb (de ene valk is wel "prateriger" dan de ander , maar dat is niets in verglijking met m'n 1e valk die ik had. Die floot ook enzo.
Hoe kom ik erachter of dit misschien toch een bevrucht eitje is ? En ik heb een "gewone kooi" binnen in m'n kamer staan en kan hier volgens mij (als het bevrucht blijkt te zijn) geen broedhokje aan / in kwijt. Is zo'n hokje echt nodig of kan het ook zo ? Ik heb wel wat zaagsel bij het eitje gelegen , en ze maken hier gebruik van.
Wie o wie weet hier een antwoord op ?

Alvast bedankt !  :)
Spreuk van een oude wijze valk :
Een dag niet gevlogen, is een dag niet geleefd.

Karin

Heb je een foto van de valkjes ? Misschien kunnen we dan zien wat het zijn.  Na een aantal dagen broeden kan je zien of het eitje bevrucht is door er een klein schouwlampje tegen te houden. Als je geen broedblok op kan hangen kun je eventueel het eitje in een bakje op de grond leggen wat groot genoeg is. Of het uitkomt is dan wel afwachten, maar je moet het ei toch laten liggen, anders blijft de pop leggen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Shayla

Hier heb ik een foto van ze. Degene op de grond is degene die constant op het eitje zit. Als de foto niet duidelijk genoeg is kan ik er nog 1 opzetten of gewoon nieuwe maken !  ;D

Shayla

Voor de zekerheid toch nog een 2de foto  ::)

Karin

;D Ja, doe maar. de ene lijkt me een pop, maar de ander kan ik niet goed beoordelen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Tara

Hoi hoi,

vaak gaan broedse vrouwtjes ook de een of andere dingen doen, ik ken iemand waarbij 2 mannen met elkaar wilden paren e.d., noem maar op.

Maar hier op de foto zien jouw valkjes er beide nog tamelijk jong uit. Kan het zijn, dat de valk die op de tweede foto in het rechterhoekje van de kooi, boven het andere valkje zat bij het paren? Want ik denk dat ik wat geel in zijn kopje zie, een mannetjesvalk kan gerust met een leeftijd van 8 maanden al paren. Vrouwtjes moeten 1 jaar oud zijn.

Maar bij sommige valkjes duurt het echter wat langer voor het kopje helemaal geel is geworden, dus het kan best zijn dat dat een mannetje is! En je dus een mannetje en een vrouwtje hebt. Je kan in zo'n huiskooi wel een broedblokje hangen, je kan een deurtje makkelijk even afdoen, en daar een nestkast met bindbandjes aanhangen (je moet wel dat zitstokje er af schroeven). Als je een broedblokje wilt hangen, moet het snel, voor ze zijn uitgelegd, want anders gaan ze hun eitjes (die dan in het blok liggen) niet herkennen en dus niet broeden. Je kan het beste zo snel mogelijk een kastje hangen als je dat zou doen en dan het eitje er in leggen, ze gaan normaal gezien automatisch de volgende eitjes ook in die kast leggen en er dan ook op broeden :-). Maar verder kan het ook gerust zonder broedblokje hoor, alleen is het voor hun iets ongemakkelijker, want in zo'n broedblok voelen ze zich namelijk erg veilig.

Groetjes, Tara

Shayla

Degene die onder in de hoek zit , zat inderdaad boven op de ander. Maar veel verschil in het geel op de kopjes is er bijna niet (op de foto wel , maar zo niet) De 1 is ietjes geler dan de ander. Degene op het stokje heb ik al een jaar of 3 en degene in de hoek heb ik ong. anderhalf jaar.

Paul

7 april 2004, 03:57:22 #7 Last Edit: 7 april 2004, 03:58:09 by Paul
Hoi Shayla,

Als die op het stokje al 3 jaar is dan is dat een popje want ze heeft gele staartveren en het lijkt me een cinnamon.
Heeft het valkje op de grond ook nog gele staartveren?
Als die geen gele veren heeft is het een mannetje en heeft ie alle gele staartveren nog na 1,5 jaar is het ook een popje.
Ik had ook een koppeltje van iemand gekocht en die gingen ook paren en eitjes leggen maar er kwamen wel erg veel eitjes en achteraf bleken het toch beide popjes.
Als ze goed broed kan je met een dag of 3 a 4 met een lampje kijken of je aders ziet en als je verder helemaal niks ziet is het onbevrucht.
Veel succes met je nestje en het zou wel leuk zijn als je toch een echt koppeltje hebt :-)

Groetjes, Paul