Valkparkiet.com

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

De nieuwe banner is online. Jouw valkje ook op de banner? Doe dan volgende keer mee met de fotowedstrijd

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Heb ik genoeg tijd voor een valkparkiet?  (gelezen 1897 keer)

WolfMissotten

• Valkparkiet eitje
  • *
Heb ik genoeg tijd voor een valkparkiet?
« Gepost op: 26 november 2016, 18:38:17 »

Hallo, ik ben Wolf, en ik heb een paar vraagjes.
Ik ben 13 jaar en heb al altijd een passie voor dieren.
Sinds mijn 8 jaar zijn mijn ouders gescheiden, hierdoor is het moeilijk om huisdieren aan te schaffen.
Ik heb een kat bij mijn mama en een bij mijn papa, al altijd wil ik dolgraag een vogel, maar daar vond ik mezelf nog te jong voor. Nu ik 13 ben ben ik op het punt gekomen dat ik voel dat ik er klaar voor ben. De vogel zou bij mijn mama en stiefpapa komen, ze zijn bijden dierenliefhebbers en hebben zelf ook vogels gehad, dus zij vinden het prima.

Maar nu de vraag:

Denken jullie dat ik genoeg tijd heb voor een valkje? De wisseling tussen mijn ouders is vreemd maar zo werkt hij:
Maandag ben ik bij mijn mama en zou zeker 40 min aandacht aan de vogel kunnen geven.
Dinsdag ben ik nog steeds bij mijn mama en kan de vogel 1 uur aandacht kunnen geven.
Woensdag ga ik na school naar mijn papa maar ik zou wel s'ochtends wat vroeger kunnen opstaan om de vogel wat aandacht te geven.
Donderdag ben ik de hele dag bij papa maar mijn mama wilt er dan wel aandacht aan geven.
Vrijdag ga ik na school terug naar mijn mama en heb dan geen huiswerk dus ik kan in principe zeker 2 uur mee bezig zijn en in het weekend ben ik ook bij mijn mama dus kan elke dag meer als genoeg aandacht aan hem besteden.

Zo tot daar mijn ingewikkeld leven ;) maar toch nog enkele vaagjes;

Ik heb een heel schuwe maar super lieve kat bij mijn mama. Zou ik de vogel dan in mijn kamer zetten waar de kat niet is of toch om minder alleen te zijn overdag gewoon in de living?

Ik heb uit mijn onderzoek al kunnen vernemen dat valkjes het niet zo prettig vinden om van omgeving te veranderen maar in de vakanties ga ik halftijds naar mijn papa, vind de vogel het dan héél erg dat ik hem mee neem naar mijn papa of heeft hij liever dat hij op zijn plek blijft maar ik er wel voor een tijdje niet ben? (Mijn ouders zouden er dan voor zorgen)

Voor al ik op vakantie ben heb ik al een deal kunnen sluiten met een vriend die ook een valkje heeft ik zou hem dan bij zijn thuis zetten.
Ik neem dit heel serieus en denk na over de toekomst als ik student ben.
Ik doe ook veel onderzoek over wat valkjes moeten eten en hoe je ze traint.

Zo dat waren de vragen, het zou fijn zijn moest ik antwoord krijgen 8)
Alvast héél erg bedankt!

Wolf Missotten

harmjan

• Kleuter valkje
Re: Heb ik genoeg tijd voor een valkparkiet?
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2016, 19:23:34 »

Beste Wolf,

je bent overduidelijk een grote valkparkietenvriend maar ik zou er nu nog niet aan beginnen. Niet alleen kan je veel te weinig aandacht aan het dier besteden, je leven is gewoon veel te versnipperd om een valkparkiet een goede stabiele omgeving te kunnen bieden. Daarnaast ben je nog op een leeftijd dat je zelf snel verandert en hetzelfde geldt wellicht ook voor je interesses, inclusief je interesse in valkparkieten.

Tenslotte, valkparkieten hebben niet alleen een hekel aan veranderingen, ze kunnen niet goed alleen gehouden worden. Het zijn zeer sociale dieren die in de natuur leven in grote groepen.

Ik zou de wens om valkparkietenhouder te worden gewoon blijven koesteren. Als je eenmaal in stabiel persoonlijk vaarwater bent gekomen en je wens bestaat nog steeds dan is er nog tijd genoeg om aan zulke dieren te beginnen en neem er dan minstens twee.

Lin

• Admin
  • Valkparkiet
  • *
  • valkparkiet.com
    • www.hobbykwekerijsephora.nl
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2016, 20:08:46 »

Hoi,

Ik denk dat je beter even kan wachten totdat je op jezelf woont. Want straks ga je misschien nog op kamers en dan kan niet altijd je valkparkiet mee. Wellicht kan je eens oppassen op valkparkieten voor iemand?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

valkparkiet80

• Valkparkiet
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2016, 06:33:24 »

Ik zou er zeker nog niet aan beginnen omdat je je eventuele valkparkiet veelste weinig aandacht kan geven en ook omdat je valkje te weinig uit zijn kooi kan. Ik zou wachten tot je op je eigen gaat wonen en dan 2 valkjes nemen want tegen alleen zijn kunnen ze niet

mistren

• Valkparkiet eitje
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2016, 10:48:31 »

Ik vind het heel erg jammer voor je maar ik zou het ook niet doen. Ik ben met mijn vogels minimaal een uur per dag echt persoonlijk bezig en ze zijn 3 tot 5 uur per dag echt los om te vliegen. Als je wil dat je vogel een beetje tam wordt is het echt wel nodig om er iedere dag persoonlijke aandacht aan te geven. Doe je dit niet, dan heb je een leuke kijkvogel in een kooi maar zal hij nooit lekker bij je kunnen zitten.

Je geeft aan dat de vogel op je kamer zou komen ivm de kat. Dit kan wel, maar niet als jij daar zo weinig bent. Het voordeel van de vogel in de woonkamer hebben is dat hij altijd mensen om zich heen heeft en zo dus minder eenzaam is en ook nog aan je stem went.

Veel ernzame vogels gaan krijsen en schreeuwen. Dat zal heel vervelend zijn voor jou en je ouders. Een tweede parkiet kan hierbij helpen, maar om twee parkieten tan te maken/houden moet je er helemaal veel tijd in investeren.

Ik hoop dat je mij/ons nu niet heel vervelend vindt. We willen je alleen maar helpen!
Zoals eerder is gezegd zou ik een paar jaar wachten tot je op jezelf woont en dan pas een vogel overwegen. Je bent nu 13, de vogel kan 15 jaar worden, dan zal jij er dus tot je 28e mee zitten. Misschien heb je dan wel een partner die het niet wil, of kom je ergens te wonen waar geen huisdieren mogen. Het kan ook nog zijn dat je een heel drukke baan krijgt of veel gaat reizen voor je werk.

Ik ben nu 23 en heb mijn vogels een half jaar. Ik heb een vriend ik woon samen en heb een baan als juf, op kinderen na zal mijn leven de komende 15 jaar niet veel veranderen is de verwachting. En dan nog vind ik het spannend hoe ik straks kinderen en mijn dieren ga combineren. Wat ik wil zeggen is, zorg dat je zekerheid in ke leven hebt en vegin er dan pas aan ;).
Pagina's: [1]   Omhoog