28 maart 2024, 22:59:47

Winter jonkie, wanneer ruien?

Gestart door Nenavdmeij, 27 november 2016, 23:12:32

« vorige - volgende »

Nenavdmeij

 Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een heel lief valkparkietje opgehaald. Deze zat buite,  en vanwege de nog milde winter, hebben hun dus nog jongen gehad. Fladder is ongeveer 8/9 weken oud. Ik zag dat hij zelfstandig at en nog door z'n ouders af en toe werden gevoerd.

's ochtend opgehaald en meegenomen, in z'n nieuwe kooitje gezet. En eigenlijk gaat het heel goed! Hij heeft al z'n eten opgegeten, hij zit wel veel op de grond, maar zo nu en dan ook op de stok. Hij heeft ook gerust, lekker geslapen en was niet schrikkerig etc.

Maar, nu het al eind november is, en hij nog niet helemaal glad in de veren zit, (kaal plekje op de rug) vroeg ik mij af wanneer hij gaat ruien. Of dat af hangt van de seizoenen?
Moet ik een doek over de kooi doen om hem te laten denken dat het nog winter is? Aangezien het licht hier aanstaat tot savonds laat..
Ik wil z'n ritme niet verstoren in zoverre zijn gezondheid.
Terwijl er veel mensen zijn langs gekomen, vond die het niet storend en ging die verder met wat die aan het doen was. Hij rust dus wel wanneer die wilt en nodig vind..

Heeft iemand een idee wat het beste is? Waar moet ik rekening mee houden etc?
Alvast bedankt!

Lin

Dat zal over een paar maanden zijn dat hij in de rui gaat. Maar doek hoeft niet hoor, dat doen mensen als hij teveel lawaai maakt.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dinyy

Ik trek s'avonds rond 21.00 uur een hoes over de kooi, ze gaan dan gillen en ze zijn het gewend. Als ik het vergeet te doen dan herinneren ze me er weel aan hoor.