19 maart 2024, 09:39:09

Puck's dagboek

Gestart door Lore, 16 november 2016, 18:22:27

« vorige - volgende »

Lore

Klopt Harmjan, op uiterlijk zou je Puck inderdaad niet zo gauw een man noemen. Wie weet komt het nog, hij moet zijn eerste rui nog doorkomen :) Hij is wel ontzettend nieuwsgierig en onderzoekend! Soms in een gekke bui wil hij per se over de grond in de kamer wandelen, vind ik zelf alleen niet zo'n goed plan zolang hij nog niet kan vliegen. Maar meneer probeert het toch!  :P

Maagkiezel schijnt inderdaad belangrijk te zijn en ik zie Puck er ook wel wat van "eten" van tijd tot tijd. (Maagkiezel/grit kregen de forpussen niet maar die zaten op alleen pellets, die schenen het dan niet nodig te hebben volgens verschillende bronnen) Hij heeft een soort blok waar het met kalk aan elkaar 'geplakt' is, daar knaagt hij af en toe aan. En een bakje met losse maagkiezel, zodat hij daarvan kan eten als hij dat liever heeft. Dat laastste is geloof ik ook gemengd met weer stukjes schelp of iets anders dat veel kalk bevat voor de extra calcium? (De zak was gescheurd dus heb die weggedaan) En Puck heeft er ook altijd stukken sepia in zitten waar hij af en toe ook aan zit. In ieder geval heeft hij keuze uit verschillende dingen, zodat hij kan binnen krijgen wat hij nodig heeft, op een manier die hij prettig vind...
Inmiddels gaat het pellets eten ook al best goed! De mengeling die ik nu geef is ongeveer 50/50 en dat vind ik wel best zo :) Puck eet eigenlijk alles gewoon netjes op, zaden of pellets. Als tussendoortje krijg hij af en toe (zo 1 keer per maand ongeveer) een streng trosgierst, dan gaat de voerbak wat minder rap leeg.

Lijkt ook dat hij steeds meer zichzelf leert 'vermaken' als hij geen aandacht van mensen krijgt. In t begin floot hij meer, nu kan hij zich gerust een tijdje vermaken als je naast de kooi op de bank zit, zonder dat hij om aandacht vraagt. Als hij wel aandacht krijgt (en uit de kooi mag) geniet hij daar ook zichtbaar van, zowel gewoon bij mensen zitten als gekriebeld worden.
Hij roept wel nog steeds als hier niemand is en hij hoort mensen op de gang, maar dat snap ik ook wel. Hij hoopt denk ik steeds dat ik of mijn vriend dan de kamer in komen, maar er wonen nog meer mensen hier dus dat gaat lang niet altijd op. Soms blijft de deur toch echt dicht, hoe lief je ook fluit ;)
Toch, na mijn stages wil ik graag een maatje voor Puck gaan zoeken. Tis tegen die tijd ook voorjaar, dus meer jonge vogels die geboren zullen worden, en dan kan ik een tweede valkje zoeken dat net zoals Puck al door de kweker tam gemaakt is.

Lore

Ik had het in een ander topic al gepost, maar toch leek het verhaal me leuk om in Puck's eigen dagboekje te zetten. Dan kan ik het later zelf ook teruglezen :) En ik had al weer een te lange tijd niets meer gepost!

Bij deze:
Hoe ik besmet ben geraakt met het valkenvirus
Ik heb vroeger allerlei huisdieren gehad, maar vogels nooit. Mijn ouders hadden ook niks met vogels, dus ik denk dat we ze daarom nooit in huis als huisdier gehad hebben. Wel altijd helemaal stapel geweest van dieren, wat maakte niet zo veel uit :) Vroeger wou ik altijd dierenarts of dolfijnen trainer worden :laugh: (Inmiddels doe ik dus sinds een jaar een opleiding paraveterinair dierenarts assistent)

Begin 2013 ben ik op kamers gegaan, het halve land door van waar mn ouders wonen. Het studentenhuis leek in eerste opzicht erg gezellig, maar uiteindelijk was er haast nooit iemand anders thuis en voelde ik me dus behoorlijk eenzaam. Ik heb toen ratjes als huisdieren gehad, op t drukste moment had ik er 5 tegelijk. Erg leuke diertjes,maar helaas worden ze maar maximaal een jaar of 3 oud. Uiteindelijk de laatste twee (een oud dametje en een jaar oud ratje) laten adopteren door een vriendin die meer ratjes had. Inmiddels woonde ik al 3 jaar op kamers en was ik verhuisd naar een groter en leuker studentenhuis.

Toch miste ik ook daar het hebben van een huisdier, ik was immers opgegroeid met huisdieren om mij heen. Op zoek gegaan naar een leuk dier dat ik kon gaan houden (op eem studentenkamer!) en ook wat langer dan 3 jaar zou kunnen blijven leven. Zo kwam ik uit bij Forpussen, want op school hadden ze een nestje jongen dat op het punt stond om uit te vliegen. Op zich hele leuke vogeltjes, maar ze waren eigenlijk amper gewend aan mensen, beten veel en hard, en maakten daarna een boel schel geluid. Ze gaven me niet echt meer dan 'kijkplezier' omdat ze na een paar maanden nog steeds niet tam wilden worden, en ik had juist gehoopt op een huisdier waarmee ik ook wat interactie zou hebben.

Uiteindelijk heb ik via via een huisje voor mijn forpussen gevonden. Ik was niet echt op zoek naar iets nieuws, ik wist dat ik graag een andere vogel ("papegaaiachtige of zo") wou, maar wou daar ook de tijd voor nemen. Ongeveer een kleine week later trok een advertentie voor Puck mijn aandacht en zo kwam ik bij de fokker uit die hem had grootgebracht. :)

Ik zou me geen beter maatje kunnen wensen! Puck is een ontzettend sociale, lieve en knuffelige vogel. Hij vind het zichtbaar heel leuk om bij mensen te zitten, maar elke nieuwe ontdekkingstocht geeft hem duidelijk plezier.
Zelfs mijn vriend, die niet veel met vogels heeft (en ze volgens mij een klein beetje eng vind) vind Puck ontzettend leuk en heeft hem graag uit de kooi. Een van mijn beste maten die een aga heeft die met de hand is grootgebracht (maar volgens mij toch minder tam is dan Puck) is ook weg van Puck en zegt vaak dat het zo bijzonder is dat hij zo tam en lief is.
Ik moet nog mensen tegenkomen die niet verliefd op mijn lieve gevederde maatje worden  :) ♥

Lore

Tijd voor weer een kleine update in het leven van Puck!

Het gaat volgens mij ontzettend goed met hem.
Sinds ik zijn interesse heb weten te wekken voor een ring met kleine belletjes eraan (door er zelf heel interessant mee te spelen, haha) is hij helemaal weg van het spelen met belletjes :) Als ik in de kamer zit, kan ik hem vaak lekker zien en horen spelen met zijn bellen. Ook het stukmaken van dingen vind hij ontzettend leuk, dus ik heb wat dingen in de kooi gehangen die hij lekker kan slopen: twee houten trappetjes, en een plastic ketting met belletjes en rattan bollen. Uiteraard is die laatste op dit moment favoriet ;)

Verder wennen Puck en ik meer en meer aan elkaar, maar gaat hij ook graag 'mee op avontuur' naar kamers van huisgenoten. Mijn bovenbuurman is boomverzorger en heeft wandklimmen als hobby. Die had dus een berg oude klimtouwen liggen, en had spontaan een heus klimparadijs voor Puck gemaakt door zijn kamer heen. Meneer Puck 'zwaan kleef aan' was 3 uur lang zo druk met klimmen, dat hij helemaal geen oog had voor ons  :laugh:
En nog leuker, ik heb van mijn huisgenoot een aantal meter klimtouw gekregen (perfecte dikte voor valkparkieten om op te zitten!)  zodat ik daarmee een klimparcour kan maken voor Puck in mijn eigen kamer. Dus hoe dat er dan uit moet gaan zien, dat moet ik binnenkort maar eens gaan bedenken. Puck zal er ongetwijfeld blij mee zijn, want vliegen kan hij misschien nu nog niet, klimmen gaat hem ontzettend goed af.

Als laatste voor deze post nog een foto die ik onmogelijk niet kon delen! Puck was de hele tijd druk aan het doen en aan het rondklimmen. Tot het ineens opvallend stil was geworden op mijn schouder.... En puck diep in dromeland was  :laugh:

pita82

Ah wat lijkt puck mij een heerlijk mannetje!   :-*
Heerlijk zo,n knuffelkont.
Kijk uit dat hij niet per ongeluk naar buiten ontsnapt als jullie op avontuur zijn.

Lore

Hij is een heerlijke knuffel! Als ik thuis komwil hij altijd wel minstens 5 minuten gekriebeld worden voor hij gaat klimmen en onderzoeken.
Ik ben ontzettend blij met hem! En dat hij zo op me in slaap gevallen is gaf me echt een gevoel van totaal vertrouwen van zijn kant. Vlak na de foto werd hij wakker, maar heeft ie nog een tijdje zitten dommelen. :)

Ontsnappen kan hij gelukkig nog niet, hij is gekortwiekt en komt vanaf schouderhoogte met veel moeite een meter voor me neer (hij is een keer gesprongen, de sukkel! :o) en echt buiten komt hij nog niet, ik wil eerst harnastraining proberen voor ik me daaraan waag :) maar in huis reist hij gewoon mee op mijn schouder, langs de 14 kamers van mijn huisgenoten. Dat is avontuur genoeg voor nu denk ik :laugh:

Lin

wat een leuk verhaal, leuk dat je er zoveel plezier aan beleeft.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

pita82

Ik mis de avonturen van puck! :laugh:
Gaat het goed met jullie?