19 maart 2024, 11:58:40

Puck's dagboek

Gestart door Lore, 16 november 2016, 18:22:27

« vorige - volgende »

Lore

16 november 2016, 18:22:27 Last Edit: 23 november 2016, 17:10:14 by Lore
Het leek mij wel leuk om een dagboekje bij te gaan houden over Puck, en de avonturen die we zoal beleven. Puck is mijn eerste valkparkiet (ik heb een tijdje twee forpussen gehad maar die waren niet tam)  en er valt voor ons beiden nog wel een boel te leren de komende (hopelijk) vele jaren die we mogen doorbrengen met elkaar. :)


Puck, 2.5 maand oud

Lin

Hoi, leuk dat je er een begint. Ik blijf je wel volgen. ben je wel van plan om een tweede erbij te kopen? Ze hebben nl wel een soortgenootje nodig.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lore

17 november 2016, 23:05:13 #2 Last Edit: 17 november 2016, 23:43:13 by Lore
Puck is nu 2,5 maand oud en woont sinds bijna 3 weken bij mij. Afgelopen vrijdag kreeg ik bericht dat de veertjes die voor DNA onderzoek opgestuurd zijn, binnengekomen zijn. Dus over ongeveer een week zou ik Puck's geslacht definitief moeten weten! De dame van de kwekerij zei dat, als ze moest gokken, ze dacht dat Puck een mannetje zou zijn. Puck is erg ondernemend en onderzoekend, en fluit ook wel een beetje (en maakt een soort zachte krijsgeluiden). Maar in zijn uiterlijk lijkt hij dan weer meer op een vrouw! Puck heeft ook wat witte stipjes op zijn borst (parels?) en een aantal gele staartveren (met graattekening) en ik dacht eigenlijk dat wildkleur valkparkieten altijd alleen grijze staartveren hadden...
Hier is een foto van Puck, wat denken jullie, is Puck een man of een vrouw?

(Sorry voor de rommelige foto, ik was de kamer deels aan het herinrichten)

We moeten wel nog wat aan elkaar wennen, hoor! Ik heb nooit eerder valkparkieten gehad, en vind niet alle geluiden en gedrag meteen makkelijk te plaatsten. Sommige geluiden voor verschillende dingen ('mopperen' omdat hij gekriebeld wil worden en 'mopperen' en je vingers 'aanvallen' zonder doorbijten) lijken haast wel hetzelfde! En volgens mij snapt Puck soms ook niet waarom ik soms dingen doe die hij dan weer maar raar vind  :laugh:
Komt helemaal goed hoor, maar we kunnen veel van elkaar leren :)

Hij begint intussen ook steeds meer te proberen te vliegen. Dat lukt natuurlijk nog niet met zijn gekortwiekte vleugels, maar ik ben wel blij dat hij heeft geleerd hoe hij in ieder geval minder 'neerstort' en meer 'gecontroleerd springt' als hij van hoog naar laag ergens af duikt.

@Lin
Uiteindelijk wil ik zeker een maatje voor Puck gaan zoeken. Maar dat kan niet voordat ik zeker weet of puck een man of vrouw is, en in de komende schoolperiode zal ik op stage gaan en dan heb ik zelf niet genoeg tijd om een tweede valkparkiet tam te maken en de nodige aandacht te geven.
Over voldoende aandacht voor Puck maak ik me voor nu gelukkig geen zorgen: Mijn huisgenoten zijn helemaal weg van hem en vinden het heerlijk om tegen hem te babbelen, met hem te spelen en te kroelen! Vliegen of niet vliegen, Puck is haast meer uit zijn kooi dan erin  :laugh:

Lin

Ok, dat verklaart een hoop. Weet je hoe de ouders eruit zagen trouwens? Dan kan ik al wat meer over de splitten vertellen (dat is iets wat hij aan de jongen kan doorgeven)


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

pita82

Ik gok op een mannetje, omdat hij al wat geluidjes maakt.
Alle jonge parkieten worden geboren met het uiterlijk van een vrouwtje.Ik heb ook een jong mannetje( pluk) dna getest. Hij lijkt nu nog op een vrouwtje maar hij gaat nog veranderen.Wel begin ik de laatste weken  wel bij pluk te merken dat het een mannetje is. Hij loopt als een echte macho met zijn vleugels wijdt druk te 'praten'.
Veel plezier met jou valkje,en ik blijf jullie avonturen volgen.
Groetjes

Lore

19 november 2016, 09:52:53 #5 Last Edit: 19 november 2016, 10:03:38 by Lore
Gisteren was een heel nieuw avontuur voor Puck! Ik vierde mijn verjaardag, en er was een best aantal mensen naar hier gekomen om het met me te vieren. Zoveel mensen in 1 ruimte had hij nog niet meegemaakt!  :o

Maar t ging supergoed! Hij wou vooral heeeeel graag uit de kooi, haha  :laugh:
Ik heb hem er 2 keer even uit gehad, uiteindelijk is het best laat geworden, en de laatste keer was hij duidelijk wat knorrig. Volgende keer misschien toch maar een deken op de kooi leggen zodat hij in ieder geval geen last heeft van het licht....Verder heeft Puck zich heel goed gedragen. Hij was vrij stil op het af en toe brabbelen om aandacht na. Toch knap van hem met zoveel ander geluid! :)

Zo te horen is hij net een beetje wakker aan het worden (en dat om 10 uur!) maar we hebben beiden gelukkig een beetje kunnen uitslapen.

@Lin
Ik heb de ouders niet in levende lijve kunnen zien. Ik heb Puck pas in de avond op kunnen halen, en de broedkooien en voliere waren niet bij de dame in huis maar buiten. Omdat t al een aardige tijd donker was (was er pas om een uur of 8-9) zijn we niet gegaan.
Ik heb wel een foto gezien maar die was van wat ver weg. Maar ze vertelde me dat de ouders wildkleur zijn. Ik zou wel foto's kunnen vragen, wou toch nog even peilen of ze al meer info had over het DNA onderzoek.

@Pita82
Dank je voor je reactie! Das inderdaad ook iets wat ik gelezen had, dat de kleur nog verandert met de tijd bij mannen. Goed dat je t zegt, was t zelf vergeten!
Aan Puck kan ik het nog niet aflezen aan 'macho' gedrag, maar hij is erg jong en zit nu ook alleen. Misschien probeert Pluk extra indruk te maken op Sky? ;)

Lore

Vandaag heeft Puck voor het eerst basilicum geprobeerd! Het lijkt erop dat hij er vooral op knabbelt, en het niet echt eet, maar het is een begin! Hij blijft er wel steeds voor terug komen, dus heb wel t idee dat het hem smaakt :)
Verder eet hij momenteel alleen zaden, dus tenzij ik hem volledig over zou zetten op pellets (naar mijn mening ook niet ideaal voor vogels) heeft hij een afwisselender voeding nodig voor naast zijn zaden.
Hij eet ook noten (cashew, walnoot, hazelnoot en amandel, allemaal ongezouten) maar daar krijgt hij alleen af en toe een klein stukje van als beloning. Hopelijk is de basilicum een mooi eerste stapje naar het eten van een gevarieerder dieet!

Puck kan het ook steeds beter vinden met mijn vriend! Terwijl ik dit schrijf, zitten ze samen op de bank naar een serie te kijken  :laugh: Ben erg blij daarmee, want m'n vriend heeft niet echt wat met vogels. Maar nu had hij Puck zelf uit de kooi gehaald om met hem te kroelen :) En Puck is blij met alle aandacht ;)

Lin

Je kan ook een deel zaden geven en een deel pellets. Of volledig op pellets en dan kan je gerust nog wel groente erbij geven.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lore

Ik heb een video gemaakt van Puck's geluid dat hij soms maakt. Hij doet dit dus af en toe als je hem kriebelt. (Het is hetzelfde geluid  of lijkt op dat wat hij soms ook maakt als hij zijn vleugels poetst) Maar hij kan ook gerust minuten lang met dichtgeknepen oogjes stil zijn en gekriebeld worden... Iemand een idee of mening erover? (zal het ook in mijn andere topic zetten)
https://youtu.be/Hg9BxhdHhSg

Goed idee Lin! Ik zal voortaan een klein schepje pellets bij zijn voer doen, wie weet slaat het wel vrij snel aan :) En inderdaad, ook volledig op pellets kan ik natuurlijk lekker groenten blijven bijvoeren, voor de afwisseling en als extraatje.

Lin

Lees anders even dit door hoe je volledig kan overstappen: http://www.parrotbunch.com/pellets.htm


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lore

23 november 2016, 16:28:32 #10 Last Edit: 23 november 2016, 16:33:33 by Lore
Puck is vandaag voor het eerst onder de douche geweest. In de kamer is de lucht vrij droog, en helaas kan ik die ook maar niet echt vochtiger krijgen. Dus af en toe stomen en douchen zal goed zijn voor de luchtwegen.
Puck weet nog niet helemaal wat hij ervan moet vinden, echt onder de stralen gaat hij niet (maar dat doen er veel niet) dus hij heeft alleen kleine "mist"-druppels opgevangen. Uiteindelijk heeft hij daar best een tijd gezeten! (Ik heb natuurlijk wel gezorgd dat hij makkelijk weg kon van de druppels als hij dat wou!) Het resultaat is een natte en niet zo knappe Puck, die vervolgens zichzelf heerlijk heeft zitten poetsen op mijn schouder  :laugh:

Ik ben benieuwd of hij het leuk gaat vinden om nog eens te gaan. We zullen zien, ik doe niks wat hij niet fijn vind.

En zojuist kreeg ik bericht van de kwekerij waar Puck vandaankomt. De uitslag van het DNA onderzoek is binnen!
Ik krijg zo de mail toegestuurd, maar ze heeft me alvast verteld wat het geslacht van Puck is  :)

....

*trommelgeroffel*

....

Puck is een man!
Grappig, want dat was ook mijn voorgevoel al, en dat van de kweekster. Hoef ik in ieder geval niet te wennen aan Puck 'zij' noemen in plaats van hij ;) :p

Nu is het afwachten tot zijn eerste rui hoe hij er uiteindelijk gaat uitzien! Ik vraag me af of hij een gelere kop krijgt? (of zou hij toch wat "bont" van 1 van zijn ouders hebben meegekregen en zo blijven?)

pita82

Nou hij is toch aardig nat geworden leuk hoor. Bij mij hebben ze het badderen nog niet echt ondekt.
Een man! Ik heb het goed gegokt. :laugh:. Nou als je nog een leuk deuntje vind wat valkje kunnen leren, laat het mij weten?! Pluk fluit nu fiet fieuw en zijn eigen gecomponeerde geluid.

Lore

Ik heb een youtuber gevonden die gefloten deuntjes heeft opgenomen om af te spelen voor je valkparkiet. Zet nu af en toe 'The Adams Family' aan voor Puck, maar hij is nog niet echt onder de indruk. Verder heb ik nog niet echt wat bedacht om hem te proberen aan te leren!

Maar misschien is het leuk om een topic over deuntjes te maken, en welke deuntjes onze valken allemaal fluiten?

Lin

Klopt hij zal donkerder grijs worden en de kop geler. Wel leuk dat je weet dat het een man is.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,45449.0.html


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

harmjan

Puck is dus een man, had ik eerlijk gezegd niet verwacht op basis van zijn uiterlijk. Elders lees ik dat je geprobeerd hebt om basilicum te voeren. Dit heb ik ook wel eens geprobeerd maar mijn valkparkieten hebben er nauwelijks naar om gekeken. Ze zijn allemaal verzot op het blad van de Chinese kool, ik hang elke dag een vers blad in de kooi en de volgende dag is er altijd weinig meer van over. Chinese kool is ook heel lang houdbaar in de koelkast: gewoon bevochtigen, wikkelen in een plastic zak en het gaat veel langer mee dan de vogels nodig hebben om elk blad te consumeren.

Daarnaast, is mijn ervaring, is maagkiezel erg belangrijk voor ze. Dit is niet zozeer voedsel als een hulpmiddel bij het verteren van zaden. Vogels hebben geen tanden om de zaden fijn te malen, de zaden gaan rechtstreeks naar de krop, de voormaag. Daar zwellen de zaden op en de maagkiezel helpt dan bij het verder vermalen. Daarnaast is de maagkiezel een belangrijke bron van kalk. Soms zie je een rustende valkparkiet zijn kop omhoog steken en een soort langdurige slikbeweging maken: dan wordt de inhoud van de krop geleegd naar de maag.

Maagkiezel is in verschillende korrelgrootten in de handel, elke handelaar kan je vertellen welke je nodig hebt voor valkparkieten. Overigens, mijn vogels hebben altijd de beschikking over een bak vol maagkiezel en dan denk ik: jullie hebben nog meer dan genoeg ervan. Echter, blijkbaar is het ene maagkiezeltje het andere niet want op een gegeven moment eten ze er nauwelijks nog van. Als ik de bak weer bijvul dan beginnen ze weer veel ervan naar binnen te werken. Blijkbaar is slechts een deel ervan echt interessant.