valkje 1 op 1 heel lief, met gezin agressief!

Gestart door corjanne, 7 november 2016, 09:59:23

« vorige - volgende »

corjanne

hallo,

Wij hebben een valkparkiet van ongeveer een jaar oud, we hebben hem gekregen toen hij 10 wk was en hij was handtam. Het eerste half jaar was hij heel tam, lief en vloog 1x per dag een tijdje in de kamer rond. Na ruim een half jaar ging hij vaker agressief reageren, door bijt bewegingen te maken en ook echt te bijten.
Nu is het vreemde dat ik (de moeder van het gezin) hem er nog steeds 1x per dag uit haal en hij is dan lief, vliegt rond in de kamer en komt bij me zitten en vertoont dan absoluut geen agressief gedrag.

We halen hem er ook nog steeds uit (een paar keer per week) als het hele gezin thuis is. Vader, moeder en 2 meisjes. Dan gaat hij standaard op het hoofd van 1 van de meiden zitten en maakt dan bijt bewegingen en bijt ook als je hem wilt laten opstappen. Met name naar mij toe is hij dan juist agressief. Hij heeft mij al 2 x aangevallen terwijl ik niet bij hem in de buurt was en bijt dan echt door en heeft ook een keer in mijn  gezicht gepikt.

De meiden bijt hij niet! Hij laat zich door hen ook weer rustig in de kooi zetten maar dat moeten wij als volwassenen niet proberen.

Dus, 1 op 1 is hij bij mij zeer vriendelijk, knuffelig en komt op mijn schouder zitten. Halen we hem eruit als het hele gezin er is, dan wordt hij juist agressief naar ons, de volwassenen.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen betekenen? En heeft iemand tips voor dit gedrag?

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken!

corjanne

Dank je wel voor de reactie! We hebben inderdaad begrepen dat hij aan het puberen is, dat is zo vanaf dat hij een maand of 8 is . Het vreemde is echter dat hij dus niet agressief is als ik hem er alleen uit haal en wel agressief wordt als we hem eruit halen als het hele gezin thuis is. Dat duurt nu al ongeveer een half jaar en wordt ook niet anders. We zetten hem gelijk terug in de kooi als hij bijt en hebben ook al wat andere dingen geprobeerd zoals zijn kooi qua indeling veranderen.

Het blijft echter vreemd dat hij het gedrag heeft 1 op 1 wat heel lief is en in een groep mensen, dat hij dan agressief wordt. Heeft iemand daar ervaring mee?

Lin

Wellicht toch dat hij aandacht wil of misschien iets met rangorde?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)