19 april 2024, 23:03:03

Valkparkiet roept en schreeuwt

Gestart door stef91, 1 november 2016, 20:39:07

« vorige - volgende »

stef91

Hallo,

Ik heb een mannetjes valkparkiet van zo'n 15 maand oud. Deze schreeuwt en roept praktisch de hele dag!
Ik las hier al vaak andere verhalen over het roepen, maar vond nergens een gelijkaardig verhaal....
Coco de parkiet zit alleen en ik was er dan ook van overtuigd dat hij schreeuwde om mijn aandacht. Maar, als ik bij zijn kooi sta en bezig ben tegen hem dan gaat het roepen gewoon door  :(
Verder is hij ook voorzien van allerlei speeltjes en krabbels om hem bezig te houden. Al de speeltjes en een flinke portie aandacht elke dag helpen echter niet...

Heeft iemand tips om dit roepen te verminderen of tegen te gaan? Alle tips zijn welkom!

Veder vroeg ik mij ook af of het kan helpen om er een tweede valkje bij te plaatsen en of het geen problemen geeft om een jonge valk bij mijn 'oudere' man te plaatsen?

Alvast bedankt!

valkparkiet80

ik zou er een 2 valkje bij zetten. Nu is hij eenzaam.

stef91

Ik zal een tweede valkje nog eens serieus moeten overwegen  ;)
Nee, hij kan jammer genoeg niet los rondvliegen of uit de kooi. Daar is hij niet tam genoeg voor... Kan dit ook een reden zijn voor het roepen (het feit dat hij niet/nooit uit de kooi kan)?

Mvg

Lin

Ja dat kan een reden zijn. Als ze eenmaal weten waar hun voer staat gaan ze wel weer terug. Of als het donker is in de kamer kan je ze makkelijker meenemen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

valkparkiet80

Dan zou ik toch maar proberen om hem uit de kooi te laten want 24u per dag in de kooi is gewoon zielig. Als hij eenmaal weet waar zijn water/voer is gaat hij van zelf terug

Lin

Doe dan wel de gordijnen dicht en sluit alle ramen en deuren of andere openingen naar buiten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

stef91

Allemaal bedankt voor de tips en de reacties! Ik test ze zeker uit

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

stef91

Hallo,

Mijn valkje heeft sinds een 5 tal dagen een maatje er bij gekregen. Een popje.
Nu is het zo dat er geen van de twee iets fluit of roept...
Mijn valkje van 15 maanden pikt vanaf hij kan, achter de pootjes van het popje. Ook pikt hij in haar veren. Hij houdt zijn kop naar beneden en kruipt als het ware onder haar veren.
Zij pikt dan eens terug. Soms wat harder dan de andere keer....

Is dit normaal gedrag? Of hebben ze elkaar niet echt graag?
Waaraan zie je dat ze wel dikke maatjes zijn/worden?

Het roepen is alvast weg

Lin

Kijk het even een paar weken aan. Het zal met de tijd wel beter gaan.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

harmjan

Dit is heel normaal gedrag, het aanbieden van de kuif is een knuffelvoorstel maar daar is de nieuwkomer nog niet aan toe. Ook bij valkparkieten heeft het ontstaan van relaties zijn tijd nodig. Ik denk dat het over enige tijd wel goed komt.

stef91

Allen opnieuw bedankt voor de reacties! Het gaat ondertussen al wat beter, maar het fluiten en vertellen blijft uit wat ik echt een zonde vind.
De parkieten kunnen elkaar verdragen, maar zijn nog geen dikke maatjes. Dit zal wel nog een eindje duren volgens mij.

Bedankt!  :D

Lin

Ja geef het even tijd. Helaas is het zo des te langer je wacht met een tweede het koppelen lastiger kan zijn. Dus goed dat je een tweede hebt gehaald.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

stef91

Hallo,

Al een tijdje geleden dat ik nog eens liet weten hoe het met mijn 2 parkietjes gaat, dus bij deze

Lore

Ik zou persoonlijk in ieder geval de spiegel uit de kooi halen. De meningen zijn erover verdeeld, maar naar mijn mening is het niet gezond voor een vogel om een spiegel te hebben in de kooi. Ze kunnen hun eigen spiegelbeeld als hun partner gaan zien en dan defensief en volgens mij ook gefrustreerd raken.
Als het gaat om spiegels in huis zou je die eventueel kunnen afdekken als de vogels los zijn, zodat ze daar niet alsnog op gefixeerd raken?

Ik ben geen expert, het spiegelverhaal is mijn persoonlijke mening en stukjes imfo van lessen op school en van 't internet. Er zullen ongetwijfeld meer tips komen!