28 maart 2024, 14:33:52

Mijn vogel pikt mijn chips!

Gestart door Germaine1984, 9 september 2016, 21:58:35

« vorige - volgende »

Germaine1984

9 september 2016, 21:58:35 Last Edit: 9 september 2016, 22:30:43 by Germaine1984
Hallo allemaal,

Wij hebben in het weekend of als er visite is een bakje chips op tafel staan.
Onze Coco vind de ham/kaas chips heel erg lekker en haalt dan de meest gekke fratsen uit om maar een chippie te pikken. Nu vraag ik me af of dat wel goed voor hem is 

Lin

In chips zit zout wat niet goed voor hem is. Klein beetje kan wel. Maar zou dit niet dagelijks doen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Germaine1984

Hij pakt altijd 1 z'n stukje. Meestal pak ik daar de helft vanaf.
Hij pakt ook nooit meer als 1 stukje gelukkig. En het is 1 keer in de twee weken of als er visite komt. Andere chips laat die liggen. Hij is best kieskeurig

harmjan

Elke vogel heeft zout nodig, in de natuur pikken ze kristallen op maar als huisdier moeten ze op een andere manier hun zoutbehoefte zien te dekken. Ik geef mijn vogels vaak een mengsel van kalizout en keukenzout van het merk Losalt, in de meeste supermarkten te koop. Het gaat om slechts enkele korreltjes dat ze oppikken, ik bied het altijd aan buiten de kooi op een placemat. Als ze er geen behoefte aan hebben laten ze het gewoon liggen. Ik bied ze ook zoute pinda's aan maar het verschilt per individu of ze er gebruik van maken maar de meeste zijn er uitgesproken verzot op.

Jouw valkparkiet is blijkbaar verzot op ham/kaas chips. Je mag er gerust vanuit gaan dat hij daarin stoffen vindt die hij nodig heeft. Mocht blijken dat hij geneigd is al zijn andere voedsel te laten staan voor de chips dan hebben we een andere situatie maar zolang hij aan een klein beetje genoeg lijkt te hebben dan is het voor hem blijkbaar een waardevol supplement.

Trouwens, het is mijn ervaring dat valkparkieten veel meer soorten voedsel nodig hebben dan die in de handel verkrijgbaar zijn. Mijn valkparkieten pikken ook heel veel sporenelementen op uit de potgrond van mijn kamerplanten, ik heb geen idee wat het precies is wat ze eruit halen. In de natuur zijn ze veel vrijer om te vinden wat ze nodig hebben, ik heb allang geleerd dat de valkparkiet zelf de expert is op het gebied van zijn dieet, niet de mens.