Jonge valk zit stil in kooi...- filmpje van Puck op pag. 2!

Gestart door Lore, 27 oktober 2016, 15:51:14

« vorige - volgende »

Lin

Je kan bij Verhalen of Dagboek je verhaal kwijt. Altijd leuk!


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lore

Toch nog even een reactie hier.
Het is me gelukt om een opname te maken van het geluid dat Puck maakt bij het kriebelen (soms, andere keren kan hij ook minuten lang stil zijn en gewoon zitten met zijn dichtgeknepen oogjes). Dit is het zelfde geluid als (of lijkt heel erg op) wat hij soms maakt wanneer hij zijn veren poetst.

Ik weet dus niet goed hoe ik dit geluid moet interpreteren. Wat denken jullie?
https://youtu.be/Hg9BxhdHhSg

harmjan

Hier is werkelijk niets bijzonders aan de hand, het geluid heeft geen andere betekenis dan dat het dier ermee ermee aangeeft dat ze het initiatief wil overnemen: even niet geknuffeld worden maar zelf actief kennis maken met de verzorger en het gebruikt daarbij de tong als tastorgaan, dit doen ze alleen maar als ze ontspannen en nieuwsgierig zijn. Tijdens het maken van het geluid is er ook geen lichamelijke reactie zichtbaar die zou kunnen duiden op pijn of ongemak. Ik heb niks gezien om je zorgen over te maken. Gun het dier gewoon haar eigen kennismakingsproces met jou maar dan op zijn valkparkiets. Wacht maar tot ze je haar ontdekt heeft en op je hoofd zit: ook reusachtig interessant voor zo'n dier.

Lore

Bedankt voor de reactie Harmjan! :)
Ik kon me ook niet echt voorstellen dat hij er wat mee bedoelde, aangezien het niet constant is dat Puck dit doet. Daar kan ik wat mee!

Haar poetsen schijnt inderdaad een leuk tijdsverdrujf te zijn! :P mijn haar is lang genoeg om bij te kunnen ala Puck op mn schouder zit (vooral nog iets nat haar kun je heerlijk uitpluizen)  en bij mijn vriend word zijn baard meestal ook wel even in model gebracht door Puck. :laugh:

harmjan

Zo te zien op de video is Puck een wildkleur vrouwtje en al met al gaat het dus erg goed met haar: het dier ziet er kerngezond uit en ook de band met de verzorgers groeit in een rap tempo. Hoe positief ook allemaal, dit laatste is voor mij ook een punt van zorg. Het is namelijk mijn ervaring als een valkparkiet te lang alleen met mensen heeft geleefd dat het mensen als soortgenoten is gaan beschouwen en voor een mens heeft gekozen als levenspartner. Is dit laatste eenmaal het geval dan kan het dier geen partnerschap meer aangaan met een soortgenoot.

Dit betekent niet dat het dan zinloos is om er een soortgenoot bij te plaatsen: ze hebben dan nog steeds gezelschap aan elkaar en ze zijn daardoor makkelijker alleen te laten als de verzorgers niet thuis zijn maar een echt koppeltje worden ze dan niet meer.

Ik kan onmogelijk aangeven of Puck op dit moment al de keuze voor een mens als partner heeft gemaakt. Zelf kan je dat beter beoordelen. Ik zou zelf in deze situatie zo snel mogelijk een tweede jonge valkparkiet aanschaffen van het andere geslacht. Hopelijk ben je nog op tijd.