28 maart 2024, 22:33:13

afmetingen kooi

Gestart door Jewel, 5 oktober 2016, 10:03:34

« vorige - volgende »

Jewel

Hallo,
Ik heb een koppeltje valkparkietjes (niet handtam) zitten in een kooi van ongeveer 55x55x100 (papegaaienkooi met poortje bovenaan). Ik heb nu ook een verticaal kweekblok van 20x20x30(h) en een gat van 7cm. Dat blok hangt (nog) niet in de kooi omdat ik dat qua ruimte niet kunnen vind. Maar dus nu mijn vraag.....hoe groot moet de kooi zijn om zo'n kweekblok te hangen en om de vogels te laten kweken? Tips van modellen of sites met voorbeelden zijn ook heel erg welkom.
Verder ben ik al goed ingelezen denk ik, eivoer is al aangekocht.
Alleen vroeg ik me nog af hoe jullie nestcontrole doen bij niet handtamme vogels. Volgens mij gaat het die dieren heel erg stresseren als ik elke dag in dat nest ga kijken en met mijn handen in die kooi zit....
Alle tips zijn welkom :-)
groetjes
Jewel

valkparkiet80

Hier hebben ze een broedhok van hxbxl 30x40x30. Met een open ingang. Die hangt in hun eigen kamer

Lin

Ik zou het blok aan de buitenkant van de kooi hangen waar je ergens een deurtje hebt. Scheelt ruimte binnenin. Als je vogels eruit mogen kan die ruimte wel. Mijn broedblokken zijn 25x25x30 even wat meer ruimte. Ja altijd controle iig om de dag. Heb je ook de tijd om alles extra schoon te houden of met de hand te voeden als het niet goed gaat en financieel ivm dierenarts eventueel?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Jewel

Bedankt voor de tips. Ik ga even kijken of ik broedhok buiten de kooi kan hangen, ik ben nu niet thuis maar ik vrees precies dat kooi maar 1 deurtje heeft en dat heb ik nodig om eten te geven enzo...... Er is natuurlijk wel deur langs bovenkant aangezien het een papegaaienkooi is, maar dat is niet handig om eten en water te geven.....
Geen probleem ivm dierenarts/financieel, qua tijd voor handvoeding mogelijks wel want ik moet natuurlijk wel gaan werken.
Moesten jullie broedhok IN de kooi hangen, hoe groot zou kooi dan moeten zijn?
Bedankt allemaal

Lin

Ze moeten iig ruim hun vleugels kunnen strekken.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)