28 maart 2024, 13:49:23

2 valkjes, lastig tam

Gestart door ienr, 22 september 2016, 19:11:35

« vorige - volgende »

ienr

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik van jullie wat hulp kan krijgen. Sinds halverwege augustus hebben wij thuis 2 valkjes in een binnen volière. Een popje en een mannetje, allebei nog jong.
Nu hebben we eigenlijk al gelijk een probleem. Hoewel het tam maken in het begin heel voorspoedig ging, loopt het nu eigenlijk helemaal spaak en lijkt het mannetje eerder minder tam te worden dan juist tammer. Dagelijks hebben wij rustig de hand in de kooi, met trosgierst. Dit kennen ze en zonder problemen stapten ze beide zo op de hand. We konden de hand met de vogels erop bewegen, ze aten rustig door. Nu sinds enige dagen wil het mannetje opeens niet meer op de hand. Ook piept en krijst hij de hele dag door. Op zich geen probleem maar ik weet niet of het 1 met het ander te maken heeft.

Nou is het ook al vanaf het begin zo dat de 2 nou niet bepaald de beste maatjes zijn. Heel af en toe hebben ze een lief moment dat ze de kopjes tegen elkaar aan schuren, maar dat loopt altijd uit op bekvechten. dat doen ze ook bij het eten en nog wel meer.

Nu hebben we 2 vogels genomen omdat we beide fulltime werken en we dachten dat dit leuk voor ze zou zijn. Maar nu weten we niet of we hier nou goed aan gedaan hebben en hoe we verder moeten met het tam maken. En gaan ze elkaar überhaupt nog wel aardig vinden als dit na een dikke maand samen nog niet zo is?

Het popje geeft overigens minder problemen, die blijft kalm en komt nog steeds op de vinger maar ook niet zonder trosgierst.

Hoe nu verder, waar doen we goed aan?

Groetjes!

Lin

Gewoon bij elkaar laten zitten. Een maand is nog niet zo lang. Je kan ze ook apart tam maken dan laat je de ene in de kooi om tam te maken en de andere eruit. Of even gaan oefenen in een kleinere ruimte zoals de wc.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)