28 maart 2024, 23:13:34

Vraag over eivoer en fruit

Gestart door Dax, 3 september 2016, 10:03:53

« vorige - volgende »

Dax

Goedendag,
Sinds een aantal dagen hebben wij twee valkjes. Ze hebben de naam chichi en Coco gekregen.
Ik heb me wel ingelezen maar sommige informatie spreekt elkaar tegen dus ik dacht ik stel hier de vraag op dr hoop dat jullie me kunnen helpen.
De eerste vraag die ik heb gaat over eivoer. Op het zakje staat dat ik het een beetje rul kan maken met water. Hoeveel moet ik aanhouden wat ik moet mengen met water en hoe vaak in de week moet ik het geven en hoe lang mag het blijven staan?

Vraag twee.
Ik heb kuipjes (soort pudding kuipjes) erbij gekregen wat volgens mij fruit is?
Hoe lang mag je die laten staan. Wbt vers fruit moet dat geschild zijn of mag je ze bijv ook een halve kiwi geven met schil?
Hoe geven jullie het fruit? Op een schaaltje of bakje in de kooi, of bijv aan de tralies of gewoon uit de hand?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie antwoord

coco-rico

Hoi Dax,

Ik kan het eerste deel van je vraag beantwoorden:

Het rul maken is mij verteld dat het alleen is om het iets lekkerder te maken, als je dat doet moet je het wel vaak verversen elke dag of om de dag eigenlijk wel. Zelf nooit uitgeprobeerd want de mijne eten het ook zonder water, dan blijft het ook langer vers (halve week/tot het donkerder geel wordt)
Eivoer staat bij mij altijd in de kooi, en zodra ze voldoende hebben zullen ze zelf stoppen met eten.
Je hebt het over een zakje, ik raad je wel aan om dit zakje goed af te sluiten of het in een luchtdichttrommeltje oid te doen. zodat het langer goed blijft

Lin

Elke dag eivoer is neit nodig en niet goed voor de nieren. Ik geef het buiten het broedseizoen 2x in de week. Ik laat het maximaal een dag staan vaak met wat water gedruppeld erop.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

harmjan

Het is mij nooit gelukt om mijn valkparkieten fruit te laten eten, ze negeren het gewoon en doen er niets mee. Dit geldt niet voor de takjes van fruitbomen, ik heb ze zelf in de tuin staan. Ik snoei elke dag een takje van de snelgroeiende kersenboom af en verwijder dan de blaadjes maar laat de steeltjes van de blaadjes aan het takje zitten. Mijn valkparkieten zijn vooral dol op die steeltjes, vooral de jonge dieren eten het veel. Daarnaast eten mijn valkparkieten graag de pitjes uit het klokhuis van appels. Hebben ze dit eenmaal geleerd te eten dan doe ik geen moeite meer de pitjes uit het klokhuis te halen en biedt het klokhuis met pitjes als geheel aan: ze vinden het dan een sport om de pitjes eruit te halen. Daarnaast eten mijn valkparkieten veel groenvoer, ze hebben de chinese kool als favoriet. Dit laatste komt mij goed uit omdat chinese kool heel lang bewaarbaar is in de koelkast: licht bevochtigen, in een plastic zak wikkelen en het blijft weken lang vers en bruikbaar. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Lin

Groente is beter als fruit ivm gisten. Dus geen paniek als fruit niet lukt. Wellicht helpt raspen of wat verspreiden in een klein laagje water op een schaaltje.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dax

dank jullie wel voor jullie antwoorden. inmiddels zijn we al wat stappen vooruit. ze eten stukjes eiwit, sperziebonen, andijvie, groene paprika en soms verwen ik ze door er gedroogte meelwormen door te doen.
vers fruit nog geen succes maar wie weet komt dat ook nog