7 mei 2025, 04:11:16

raar gedrag?

Gestart door danny van de ven, 5 april 2004, 21:39:11

« vorige - volgende »

danny van de ven

hey

Ik heb thuis een koppeltje valkparkieten in een voilere...
Nou zit er eentje telkens in het broedhokje, maar hij zit hier alleen maar, niet te broeien of een nestje te bouwen.
Is dit raar gedrag, of kan ik er vanuit gaan dat er binnenkort jongen komen?

groeten danny

Stijn dc

hoi

dit zal wss het inspecteren van de nestkast zijn. Voordat valkjes gaan broeden kijken ze eerst rond om te zien dat hun toekomstige nestplaats wel geschikt is om eitjes te leggen. Binnenkort zal er dus gepaard worden.

SDC:D

Tara

Hoi hoi,

ik denk dat het de mannelijke valk is? Mannetjes gaan altijd op verkenning in een blok :-). Nouja, als ze zijn geïnteresseerd. Na een tijdje zal het vrouwtje meestal (als het een definitief koppel is) nieuwsgierig worden in wat het mannetje doet, en zal zij naar het blok vliegen en kijken, meestal gaat ze er dan nog niet meteen in.

Eenmaal de valkjes er beide in zijn gegaan duurt het niet meer lang voor ze gaan paren.

Maar een mannetje gaat altijd eerst in het blok, dan gaan hij zijn vrouwtje 'vertellen' over zijn mysterieus plaatsje ;-).

Hier heb ik ook jongen van vorig jaar zonder partner die altijd in de nestblokken gaan, maar dat kan ook zijn omdat het ze doet denken aan vroeger als ze dat nog herinneren :D

In ieder geval, het is absoluut normaal hoor :-).

Groetjes, Tara

Carla Vdb.

Mijn valkjes gaan ook altijd in het blok zitten en zie ze al een week of 3 - 4 paren maar verder gebeurd er niet veel. :-/  ???
Als je van geduld spreekt ...
Begin mij stilaan af te vragen of er iets niet klop ofzo.

Tara

Hoi Carla,

zijn ze dan al overjarig? Als ze nog te jong zijn kan het zijn dat ze nog geen nestje begint. Paart het mannetje goed? Misschien zit ie er 'naast'.

Jammer wel dat het niet komt, maar soms duurt het inderdaad wel erg lang ...

Groetjes, Tara

Carla Vdb.

De pop is een jaar en de man twee jaar en voor beide zou het hun eerste nestje worden. Ik denk ook dat ze het nog niet goed doen maar wachten is de boodschap hé :)
Het zal er wel eens van komen :)

Paul

Hoi Carla,

Ik heb ook een popje van nu 13,5 maand en het mannetje is net een jaar ongeveer.
Ze zijn al een maand of 4 aan het paren maar ik heb met het broedhok gewacht tot het popje een jaar was en toen dorsten we het wel aan want je houd ze toch niet tegen.
Het heeft ruim een maand geduurd voor het eerste eitje kwam maar ondertussen heeft ze er al 4 :-)
Dus het kan nog best gebeuren hoor dat duurt gewoon soms een tijdje maar ineens ligt er eentje :-)
Dus niet opgeven.

Groetjes, Paul