28 maart 2024, 13:23:27

Ons eerste valkje

Gestart door Germaine1984, 10 augustus 2016, 08:18:14

« vorige - volgende »

Germaine1984

Hallo allemaal,

Wij hebben gister ons eerst valkje opgehaald(5-2016). Wij hebben ons eerst goed ingelezen en veel informatie aan gevraagd bij mensen die al een valk hadden. De valk van kennissen van ons was super lief! Wou lekker kroelen en kwam op je hand zitten. Die van ons komt uit het zelfde nest. Gister zat die eerst steeds onder in de bak. Als je dichtbij kwam ging die soort van blazen en beetje wiegelen. Nadat wij met de hond zijn wezen lopen zat hij op de stok. We praten steeds tegen hem en fluiten ook veel na hem. Zodra je de kooi wilt opendoen om hem te lokken met trosgierts vliegt hij van de stok en gaat weer in de hoek zitten blazen... We hebben hem ook nog niet zien eten. Ook niet van de trosgierts die we in de kooi hebben liggen. Zijn we nu wel op de goede weg en moeten we meer geduld hebben? Of wat kunnen er doen om het hem na zijn zin te maken. Ga me zorgen maken als die niet wilt eten... Iemand goede tips voor ons?

Groetjes Germaine

valkparkiet80

Meestal moeten ze eerst aan hun nieuwe omgeving wennen.
het is voor hem haar ook nieuw. Laat hem/haar eerst een paar dagen rustig zitten.
Is hij/zij al tam? Hier staat ook een stappen plan op hoe je dat kunt doen. Ik zelf zou de kooi eerst een paar dagen dicht laten zodat hij/zij kan wennen. Dan zou ik er rustig bij gaan staan en tegen hem/haar praten. En gewoon je hand op de kooi liggen.Elke keer een stapje verder gaan. De kooi open en dan met hem praten. enz enz

bobbie

Leuk dat jullie een valkje hebben. Pas maar op voor het valkenvirus hihi.

Staat de kooi op een veilige plek, oftewel staat ie tegen een muur of helemaal los van iets voor het raam?
Als ze moeten wennen hebben ze een "blinde" kant nodig, tegen een muur dus.
Je hand zou ik niet bovenop de kooi neerleggen om hem te laten wennen want een vogel is een prooidier en alles wat van boven komt is in de ogen van een angstige vogel gevaar.

Om te beginnen zou ik een stoel naast de kooi zetten en daar een boekje gaan lezen of zo, heel relaxt. Af en toe tegen hem praten etc. Ik bewoog ook altijd iets langzamer.
Je kan je hand tegen de onderzijkant van de kooi leggen en pas weghalen als hij niet fladdert of in paniek is, dus als hij rustig zit anders beloon je het gefladder want hij wil je weg hebben.

Weer later kan je je hand door het open deurtje laag houden en zachtjes tegen hem praten, dus niet richting vogel bewegen. Op het moment dat hij stil zit pas weer weghalen.

Ik moet weg dus kan verder niet typen. Geef hem in ieder geval een paar dagen de tijd om aan alles te wennen.

Succes, Nel

Harmien

Wij hebben ons eerste valkje in april gekocht en we weten nog steeds niet of het een pop of man is. We hebben ontzettend veel lol aan het beestje en fluit de hele dag. We hebben het Falco genoemd. Je mag alles met hem/haar doen, maar als je hem/haar wild aaien loopt Falco weg. Weet iemand hoe ik hem/haar kan leren dat aaien fijn is??

Senna2003

Citaat van: Harmien op 10 augustus 2016, 11:35:19
Wij hebben ons eerste valkje in april gekocht en we weten nog steeds niet of het een pop of man is. We hebben ontzettend veel lol aan het beestje en fluit de hele dag. We hebben het Falco genoemd. Je mag alles met hem/haar doen, maar als je hem/haar wild aaien loopt Falco weg. Weet iemand hoe ik hem/haar kan leren dat aaien fijn is??


Ik denk dat je valkje een hij is, aangezien hij veel fluit. Popjes kunnen dit ook, maar heel zelden en bijna niet. Heel leuk om te lezen dat jullie zoveel plezier hebben aan het valkje! Ik had even een vraagje, is hij tam? Tame valkjes hebben vaak meer vertrouwen in je hand en waarschijnlijk mag je hem dan ook al wel een beetje gaan aaien. Als je valkje nog niet tam is dan verwijs ik je graag door naar het stappenplan tam maken (ook hier te vinden). Heel veel succes en geluk met je valkje!  :D

Germaine1984

Even een update over Coco.

Coco is in een week tijd ontzettend veranderd!
Hij wil de hele tijd gekroeld worden op z'n koppie en sinds vandaag komt die de kooi uit vliegen en gaat die op je hoofd of schouder zitten

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)