29 maart 2024, 00:37:00

Rico is bang

Gestart door Beedo, 7 juli 2016, 17:19:52

« vorige - volgende »

Beedo

Hallo allen,

Mijn naam is Bart en sinds 8 weken hebben mijn vriendin en ik een nieuwe huisgenoot genaamd Rico:



Aangezien ik geen ervaring en/of kennis van deze dieren had, ben ik me eerst eens gaan inlezen over het hoe en wat. Uiteraard heb ik ook veel gelezen over het tam maken van valkparkieten (inclusief het stappenplan op dit forum).
Het probleem is echter dat ik een beetje vastzit in het proces. Zoals ik al zei is Rico nu 8 weken bij ons en in die tijd heeft hij zeker stappen gemaakt. Ik heb hem de eerste dagen laten wennen aan zijn nieuwe omgeving en ben daarna eens rustig tegen hem gaan praten en na verloop van de tijd heb ik hem kennis laten maken met mijn hand.

Huidige situatie: Rico is nogal bang. Hij eet uit mijn hand, maar alleen als ik de trosgierst recht voor z'n snavel houd (hij komt er niet zelf op af). Hij heeft ook al meerdere malen bewezen dat hij op mijn hand durft te zitten tijdens het eten, maar telkens is dit blijkbaar een groot obstakel dat hij moet overwinnen want het duurt minstens 20 minuten voor het zover is. Als hij dan eenmaal op mijn hand zit en ik beweeg een heel klein beetje, is hij zo weer van mijn hand af.
Dit duurt nu zo'n twee weken en ik weet dat ik geduld moet hebben (is ook geen probleem), maar ik vraag me af of ik misschien iets fout doe.

Heeft iemand tips voor me?

Gr. Bart

Lin

Probeer eens in een kleinere ruimte met wat afwisselend voer elke keer en maak hem nieuwschierig. Goed dat je je inleest trouwens.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Beedo

Dankjewel. Op de wc na hebben we niet echt een kleine ruimte  :laugh: maar ik ga het wel eens proberen. Bedankt!

Lin

Wc kan ook prima of een badkamer. Let er wel goed op dat je de gordijnen dicht als je die ergens hebt want ze vliegen zo tegen het raam aan.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Beedo

Ben het op de badkamer aan het proberen, maar ook hier blijft hij niet langer dan 10 seconden op mijn vinger zitten en raakt hij helemaal overstuur. Over een week heb ik twee weken vakantie en probeer ik hem iedere dag consequent uit mijn hand te laten eten. Hopelijk levert dat iets op...

Lin

Hoe lang is hij nu bij je dan?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Beedo

We hebben Rico nu 9 weken.

Lin

Ok dat is al even. Idd straks even veel tijd insteken.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Beedo

Heb het idee dat er wel al vooruitgang in zit. Van de ene op de andere dag is hij ineens wat energieker en daar waar hij het voorheen prima vond om weer in de kooi gezet te worden, wil hij er nu niet meer in  ::) Ook stapt hij vaker op mijn hand. Hoop dat deze trend zich positief ontwikkeld!

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)