Nieuw thuis (eventueel tijdelijk) gezocht voor twee koppeltjes.

Gestart door Ivy, 7 juli 2016, 21:26:35

« vorige - volgende »

Ivy

Na lang overwegen heb ik helaas toch moeten beslissen om via deze weg twee koppetjes van mijn zeven valkjes te verplaatsen.

Ik woon in een appartement waar de valkjes een kamertje hebben. Vorige jaar kreeg ik een dochtertje. Omdat wij van plan waren om een nieuw huis te zoeken zodra de appartement van mijn man verkocht wordt, heb ik gehoopt dat de valkjes gewoon mogen blijven en met ons naar een grotere woning verhuizen. Helaas is de woning van mijn man inmiddels ruim twee jaar te koop en lijkt het er niet op dat deze binnenkort verkocht gaat worden. Derde hypotheek kunnen we helaas echt niet betalen.

Emma is nu bijna een jaar en slaapt bij ons in de slaapkamer, maar het wordt tijd dat zij eigen ruimte krijgt om te spelen en slapen. Zeven valkparkietjes in de woonkamer is te veel... en omdat ze al jaren in de kamer los mogen vliegen, zouden de niet tamme vogels onwijs ongelukkig zijn in een kooi. Daarom heb ik besloten om voor ze een nieuw huisje te zoeken. Eventueel tijdelijk als iemand daar voor open staat (ook al zou het nog wel een aantal jaren kunnen duren totdat wij kunnen gaan verhuizen...).

Ik heb hier geen haast mee en wil graag zeker zijn dat ze ergens terecht komen waar ze welkom zijn en mogen blijven, en waar ze lekker ruimte hebben om te vliegen en spelen. Het liefst met zijn vieren.

Sammy en Joepie
Joepie is een cinnamon geparelde vrouwtje, heel zacht karaktertje. Ze is van 2005 en sinds 2006 heeft ze een mannetje Sammy. Sammy is een witmasker. Ze hebben samen meerdere nestjes gehad met mooie baby valkjes. Ze zijn nu wel klaar met gezinsuitbreidingen, al een paar jaar geen eitjes meer. Sammy is nooit echt tam geweest, komt uit een voliere en het is me nooit gelukt om hem zover te krijgen. Wel eet hij lekkers uit mijn hand als hij daar zin in heeft. Joepie is iets makkelijker en stapt soms op (ook al vliegt ze dan wel gelijk weg).

Leia en Bobby
Deze twee cinnamonnetjes zijn samen zo gek als een deur en blijven paren en eieren leggen (ook al is het gelukkig nu maar twee keer per jaar en geen legbatterij meer). Ze zijn fanatieke ouders en ook al zijn ze wat ouder (Leia is van 2007, Bobby 2008), denk ik dat ze nog gerust wat nestjes zouden grootbrengen als ze daar kans voor zouden krijgen. Bobby plukt wel een beetje maar niet zo heftig. Beide eten zaadjes uit hand maar net als Sammy en Joepie willen ze liever eigen ruimte en komen alleen bij je in de buurt als ze daar zin in hebben. Regelmatig komen ze naar de woonkamer als ik de deur open heb, maar enkel om plek te zoeken waar ze kunnen broeden :)

Wil je meer lezen over de valkjes, ik heb hier jaren een dagboekje bijgehouden
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,23953.0.html

Hier vind je ook foto's, hieronder een paar:
Joepie

Sammy


Leia


Van Bobby heb ik zo even geen foto, hij is een cinnamon mannetje en is een zoon van Joepie en Sammy.

Het liefst zou ik ze plaatsen bij iemand in een voliere. Ze hebben altijd binnen gezeten maar ik snap dat dat misschien wel moeilijk gaat en zou buitenvoliere wellicht ook gaan (heeft iemand ervaring met het plaatsen van oudere valkjes naar buiten? Kan dit wel?)

Als iemand het wel zou zien zitten, zou ik het fijn vinden als het nieuw huisje tijdelijk zou zijn zodat ik ze weer kan ophalen als we eindelijk van de appartementen af zijn maar ik weet niet of er iemand is die zoiets zou willen... dus een permanente huisvesting is zeker een optie. Hoe dan ook, zullen ze een betere leventje krijgen dan als ik ze in een kooi zou moeten opsluiten :(.
We wonen in Almere maar ik ben zeker bereid om ze ook wat verder te brengen (heb valkjes uit Friesland en Limburg gehaald dus heb geen moeite om ze verder te brengen als ik een goed huisje vind).

Als ze niet samen geplaast kunnen worden, zou ik ze eventueel ook per koppel verplaatsen.

Ik hoop dat er iemand is die deze schatjes kan plaatsen.

Ivana

:(







Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Lin

Ah wat zonde Ivana. Hopelijk komen de juiste mensen voor ze.

Van binnen naar buiten gaat meestal goed. Het kan misgaan als de valkjes teveel op de mens gericht is en altijd maar blijven roepen als je weg bent.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ivy





Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)