Valkparkiet zit hele dag stil onderin hoekje van kooi

Gestart door M, 22 juli 2016, 16:40:06

« vorige - volgende »

M

Hallo forum,
Zojuist geregistreerd en nu even een vraagje.
We hebben al jaren een tamme valkparkiet in huis. Zo een keer in het jaar (en dat is ook nu het geval) zit hij zowat de hele dag onderin een hoekje in zijn kooi. (beetje ineengedoken). Eten doet hij ook minder. Wanneer we bij de kooi komen en hem aandacht geven reageert hij in eerste instantie wat bazerig en pikkerig. Ook als je hem uit de kooi haalt pikt hij een beetje op je huid. Dit gedrag vertoont hij al een aantal jaren. Meestal gaat het ook weer over maar ik vraag me eigenlijk af of dit 'normaal' is. Soms denk ik dat het een soort van nesteldrang is, maar ik weet het ook niet zeker, vandaar mijn vraagje aan jullie.
groetjes Mieke

Lin

Jet kan ook nesteldrang zijn. Maar dat ligt eraan hoe het gedrag is. Is het aanvallend en alert zijn. Of is het veel slapen in de veren in een hoekje? Hoe is de ontlasting normaal van kleur en dikte?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

M

Hij zit gewoon stil (staartje iets omhoog) in een hoekje. Kom je dichterbij de kooi dan schrikt hij op en is idd een beetje aanvallend van gedrag. Er ligt niet veel ontlasting in zijn kooi maar als ik hem uit zijn kooitje haal, dan laat hij binnen een paar minuten zijn ontlasting op de grond vallen. Deze lijkt soort van opgespaard want is veel groter en meer als normaal.

bobbie

Mijn mening is: duidelijk broeds gedrag. Vooral door je laatste opmerking over de grote flatsen die opgespaard worden. :laugh:

Lin

als hij niet slaapt in de hoek met zijn kop in zijn rugveren dan zeg ik ook broedsgedrag.

M

Nee klopt, kop zit inderdaad niet in de veren. Weten jullie toevallig hoelang dit broeds gedrag kan duren?

Lin

M

Ah oke, dankjewel voor je berichtje, dat is behoorlijk lang. Dan kan ik dit in ieder geval aan ons vakantie/oppasadres voor de vogel doorgeven (voor het geval ze anders denken dattie iets mankeert). Dankjewel allemaal voor je reacties! groetjes Mieke