Nieuwe grote kooi voor 2 soms ruziënde valkjes (help!)

Gestart door Dienty, 20 juli 2016, 22:19:57

« vorige - volgende »

Dienty

Hallo,

Sinds 9 dagen zijn mijn partner en ik de trotse eigenaren van 2 valkparkieten. Het betreft een man en een vrouw. We hebben ze overgenomen van mensen die ze wegdeden wegens allergie. De valkjes zijn nog niet zo lang bij ons, maar alles lijkt goed te gaan. Ze zijn beide erg tam, de man praat veel en beide vogels worden graag gekriebeld. Ik heb 2 vragen;

Punt 1:
Nu maken ze wel met regelmaat ruzie. De vrouw is 15 maanden en de man 12 maanden oud. Ze lijkt geen intresse inhem te hebben, maar is ook inde rui. Nu heeft de man de pop laatst al een wondje bezorgd, dus ik weet niet of het wel een ideaal koppel is (ze zitten inmiddels ruim 9 maanden samen). Wat nu als dit zo blijft? Moet ik de dieren dan apart huisvesten? Als ze los zijn (dagelijks een aantal uur) verdragen ze elkaar, maar kunnen we ook ingrijpen als ze kibbelen.

Punt 2:
We willen ze graag een groter verblijf geven. Hun huidige verblijf is 65X50x160 (met speeltop). We hebben makkelijk ruimte voor 150x75x180 ik kan echter niet echt grote kooien vinden. Weet/heeft een van jullie een goed advies? En is een kooi met individuele huisvesting een optie? We zijn overdag werken (vandaar 2 valkjes) maar zodra we thuis zijn, mogen ze vrij vliegen. We hebben in de keuken een stok, in de woonkamer een klimboom en een schommel.

Lin

1. Weet je zeker dat het een op en man is (gecontroleerd? ) want daar wordt nog wel eens over gelogen. Als ze echt gaan verwonden (geen mini wondje maar echt poot kapot bijten) dan zou ik ze idd meer ruimte bieden. Als dat niet helpt aparte kooien.
2. Zoek eens op papageaaien kooien of kamervolieres (merk montana)


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Dienty

Hallo,

We hebben ze overgenomen van iemand die ze weg moest doen wegens allergie. Die heeft de man bij een goede kweker gekocht en de pop bij een niet al te best adres. De pop in momenteel in de rui (15 maanden oud) en is gepareld, de man (13 maanden oud) heeft wildkleur. De man fluit, kletst, gaat breed met zijn vleugels zitten om indruk te maken op de pop en tikt met zijn kop. Allemaal typisch mannen gedrag dat de pop niet vertoond.

Wat betreft de kooien: Bedankt voor de tip! De New Madeira Double Montana parkietenkooi lijkt ons wel wat. Als ze ruzie blijven maken, zouden we ze kunnen scheiden, maar als het goed gaat hebben ze prachtig de ruimte.


Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

pita82

Ja dat is een mooie kooi! Toen ik 2 maanden geleden een kooi zocht viel die mij ook op.Heb uiteindelijk een andere Montana genomen. Maar voor 2 ruziënde valken lijkt dit mij een hele mooie.

Dienty

We hebben de kooi inmiddels besteld.  Ik heb een foto bijgevoegd van hun huidige kooi. We hebben in de kamer een schommel voor ze hangen en een boom voor ze staan. Ze lijken redelijk goed aan ons gewend, al zijn ze af en toe schrikkerig van vreemde geluiden, maar dat is niet zo raar.

We hebben ze inmiddels 2 weken en ze komen lekker bij ons zitten, maar zijn nog steeds vaak happerig naar elkaar toe. Ze doen het beide. Ik denk dus dat het goed is als we ze kunnen scheiden. Ik verwacht de kooi binnen 3 dagen. Hoe kan ik ze nu het beste laten wennen aan deze kooi?

Groetjes Dienty

bobbie

Naar elkaar happen wil niet zeggen dat ze elkaar haten hoor. Vallen ze elkaar echt dagelijks aan met echt bijten etc, dan zou ik de tussenwand er in doen. Maar hakken ze af en toe naar elkaar dan is er niets aan de hand hoor. Mijn man en ik schelden ook weleens op elkaar maar we kunnen elkaar niet missen hahaha.
Gaat het tot bloedens toe en laten ze elkaar niet eten etc, dan is het wel raadzaam.

Daeny

Wij hebben een pyrrhura en een valkje bij elkaar in een kooi. Ook daar soms even happen. ook als ze buiten de kooi zijn.Soms landen zezelfs op elkaar. Maar even later zitten ze elkaar te krauwen.  Als ik het goed gelezen heb hier hebben valkjes niet echt een vaste pikorde. Dus dan moet je dat las rechtgeaarde parkiet af en toe even weer vast stellen.

Ondanks dat de pyrrhura een meer aggressieve vogel heet te zijn gaat het hier prima . Ik zou dus rustig blijven en observeren wat ze verder met elkaar doen..