6 mei 2025, 07:47:21

valkje fluit niet

Gestart door jerry, 8 april 2004, 21:02:17

« vorige - volgende »

jerry

hoi,
ik heb sinds 2 weken een valkparkiet heb een week geleden er een grasparkiet bijgezet omdat hij niet zingt, maar nu zingt hij nog steeds niet welleens een tjip maar dan niks meer, ik ben van plan om een valkparkiet (popje) te kopen, zou dit helpen? en hoe komt het dat hij niet zingt
groetjes

dododoke

een popje maakt bijna nooit lawaai. het is mischien een pop?? je kan beter afwachten als je echt zeker bent dat het een man is zal hij zeker fluiten. nog effen afwachten.

groetjes

kuifje1

hoi,
hoe kan ik zien op het een pop of een man is? en hoelang moet ik dan wachten?
gr. jerry

Tara

Hoi Jerry,

niet alle valkjes fluiten. Als er valkjes fluiten, zijn het hooguit de mannetjes, vrouwtjes fluiten over het algemeen niet.

Hoe je het geslacht bepaald is te zien bij welke mutatie het is. Hoe ziet jouw valkje er uit? Bij wildkleur bijvoorbeeld heeft het mannetje een gele kop, het vrouwtje blijft de kleur houden die ze voor de rui al had. Geparelde mannen verliezen hun parels, vrouwtjes behouden die.

Fluiten leert een valkje door jezelf eigelijk, jij moet er goed mee bezighouden e.d., veel tegen fluiten en praten. Door er een grasparkiet bij te zetten zal het niet veel helpen, die 2 begrijpen mekaar toch niet.

Als je nu een man hebt, en er een pop bij zet, kan het zijn dat hij makkelijker fluit, omdat hij dan het vrouwtje vaker wil versieren. Je moet gewoon veel fluiten, liedjes opleggen, hier op de site staan ook deuntjes van valkparkieten en liedjes!

Groetjes, Tara

kuifje1

hoi,
mijn valkje is 6 maanden ongeveer, en heeft een drijse achterlijf en een wit/grijze kuif en witte kop/wangetjes
groetjes

Tara

Aha, je hebt een witkop zo te horen, als ie een witte kop heeft, dan is het een mannetje :)

Groetjes, Tara

kuifjeS

hoi, dan koop ik een popje voor ehm zal die leuk vinden  :D
groetjes jerry

Tara

Hoi Jerry,

leuk dat je 'r een popje bijneemt. Als je een popje bij neemt is het dan het best dat je haar even apart zet van het mannetje, zowat 2 weken, om zeker te zijn dat ze niet ziek is (al zie je het dan vaak nog niet eens). In ieder geval wordt het mannetje dan nieuwsgierig naar het 'onzichtbare' valkje. Je moet wel zorgen dat ie deuntjes hoort e.d., want ze leren het niet van niets ;-).

Groetjes, Tara

Moon

Kwestie van geduld lijkt mij.......je hebt hem/haar nog maar 2 weken............zo'n beestje moet ook aan van alles wennen....en net wat men hier meld.....hoort je valkje wel genoeg geluiden om zich heen??
Met Tobie duurde het ook even voordat er geluid uitkwam......dat ik soms denk hou nu je snavel maar weer eens dicht ;)

Nee maar ff zonder gekheid.....kijk het eerst eens een paar maanden aan........lekkere deuntjes opzetten en tegen je valk praten wie weet praat die straks de oren van je hoofd.

Succes.....groetjes Moon

Paul

Hoi Jerry,

Een kennis van me had een valkje gekocht wat eerst een dag hier heeft gezeten omdat ik hem gehaald heb voor haar.
Hier had ie het hoogste woord en toen hij bij die kennis kwam heeft ie echt 2 maanden zijn snavel gehouden voor ie goed gewend was.
Hij zat nog samen met twee andere valkjes dus aan gezelschap lag het niet.
En zelfs popjes kunnen heel hard gillen en fluiten alleen doen die meestal geen melodietjes na en praten meestal niet maar toch kan je het ze soms wel leren.
Je valkje zal gewoon wat meer tijd nodig hebben ga elke dag minimaal een uur voor de kooi tegen hem zitten praten en fluiten dan gaat ie het vanzelf wel nadoen als ie wat meer op zijn gemak is.
Een valkje alleen kan net zo veel geluid maken als dat je er een bijzet.
Als je hem niet elke dag veel aandacht kan geven is een vriendje of vriendinnetje erbij wel leuk voor hem alleen krijg je ze minder makkelijk tam.
Als je valkje eerst tam is en je zet er een andere bij dan blijft ie wel tam als je hem aandacht blijft geven.

Groetjes, Paul