Ik zie dat dit bericht inmiddels al 240+ keer gelezen is dus wilde ik even een update geven over hoe het nu met Ray is.
Ondanks dat ik onlangs naar de vogel arts ben geweest zat het me toch niet lekker met haar opgezwollen buikje en haar onrustige gedrag. Dus toch maar een afspraak gemaakt deze keer bij de dieren kliniek ijburglaan omdat de vogel arts op stad & land op vakantie is en op vrijdag zijn we er heen gegaan.
Ze oogde nog steeds gezond want ze at & dronk goed, ontlasting kwam er ook nog gewoon uit en ze speelde nog steeds maar ze was nog steeds enorm broeds en opgeblazen. Toen we daar kwamen en ze haar ademhaling hebben gecheckt was al gauw duidelijk dat ze gewoon een enorm goede actrice was want ze ademde wel wat zwaarder ondanks dat je dat niet direct aan haar kon zien. Na een echo en 2 sets van Röntgenfoto's (die konden daar gelukkig zonder narcose gemaakt worden) was het heel duidelijk dat er ergens in het onderbuikje iets niet goed ging want er zat heel veel vocht en het liep gewoon niet zo goed door. De arts had een vermoeden dat het door twee dingen kon komen, meerdere dooiers in de buik of cystes op de eileider.
Maar het maakte niet uit welke van de twee opties het was ze was er gewoon ondanks haar gedrag niet goed aan toe en zou moeten worden geopereerd want anders zou ze waarschijnlijk van het weekend overlijden. Aangezien dit haar enige kans op overleving was hebben we gauw ja gezegd, hoe eng het ook was. De operatie duurde 50 minuten dus ik vreesde eerlijk gezegd het ergste maar gelukkig werd ze wakker. Ze hebben uiteindelijk de eileider moeten verwijderen en ze hebben 20 gram aan dooier vloeistof eruit gehaald, gelukkig is er niks gaan rotten. Ze moest daar overnachten omdat ze toch nog erg moe en slapjes was, wat niet gek is na zo een operatie en de volgende dag mochten we haar ophalen en weer mee naar huis nemen.
Ze krijgt nu nog 2 maal daags antibiotica en pijnstilling en ook heeft om de dag een prikje hormonen gekregen en vrijdag krijgt ze laatste( 3 prikken intotaal).
Helaas zal ze dit nu nodig hebben om hopelijk te zorgen dat ze niet meer broeds wordt en dus ook geen dooiers meer kan krijgen want deze zouden nu direct in de buik terecht komen zonder haar eileider. Dus het wordt voor altijd goed opletten vanaf nu en het aller moeilijkste is nog dat ik haar dus ook een tijd niet bij me kan hebben en niet mag kriebelen omdat ze dat wellicht als romantisch kan ervaren en dan toch in het broedse gedrag blijft. Vanaf nu moet ik ook heel goed proberen om mijn valkparkieten vroeg naar bed te brengen in een donkere kamer, beetje lastig in een appartement waar je altijd de avond zon op je kamers hebt schijnen. Maar liever dat zodat ze denken dat het herfst of winter is dan dat ze gaan broeden met alle risico's van dien. Verder is ze goed bij aan het komen van deze grote operatie en geneest de wond heel goed volgens de VA.
Maar waar ik naartoe wilde komen met dit lange verhaal is dat ondanks dat je dierenarts iets zegt kan er in een paar dagen veel veranderen. Dus als je een situatie écht niet vertrouwd ga dan alstublieft naar de dierenarts, liever een keertje te veel dan een keertje te laat met grote spijt!! Als ik niet was gegaan had ik de grootste spijt gehad want ik ben enorm gehecht aan mijn beestje zoals iedereen op deze forum volgens mij <3
Ik hoop dat dit ook voor anderen helpt die dezelfde symptomen zien bij hun valkparkiet pop want het is echt een serieuze zaak waar helaas te weinig informatie over beschikbaar is.