14 mei 2025, 21:02:40

Tumor

Gestart door loraine aka vogellovertje, 27 maart 2004, 17:53:59

« vorige - volgende »

loraine aka vogellovertje

Hoi

We hebben een vogel egbert en die is altijd een beetje anders geweest..
hele rare ogen enzo
en zijn ogen puilen ook een beetje uit en zijn de laatste tijd rood...en er zit een kale plek aan een kant
Wel is hij gewoon vrolijk en druk en fluit nog steeds en er komt geen vuil uit
Zal het een hersentumor zijn? :o
Ik hoop het niet want egbert is echt een schatje..
Alvast bedankt..
loraine

Kolkkie

Hoi Loraine,

Ik denk dat je valkje een oogontsteking heeft. Bij een oogontsteking heb je een verdikte rand bij het oog, het lijkt net alsof het uitpuilt. Vaak is er ook sprake van een kale plek om het oogje.

Een ontstoken oogje behandel je door met een in een boorwater (of gekookt, lauw water) gedrenkt watje voorzichtig over het oogje te gaan.
Het watje mag niet meer dan 1 keer gebruikt worden.

Bij een hardnekkige of ernstige ontsteking kan je het beste naar een vogeldierenarts gaan, die zal antibiotica(zalf) of oogdruppels voorschrijven.

Aangezien je valkje er al een tijdje last van heeft, zou ik als ik jou was toch maar naar de DA gaan.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Laraine,

Een hersentumor lijkt me stug hoor dat komt niet vaak voor volgens mij wel heb ik een keer een valkje met een hersenbloeding gehad maar die zijn dan echt in een keer er zo erg aan toe dat ze de volgende dag niet halen :-(
Ik denk eerder aan wat Mariska zegt een ontsteking maar dat duurt geen maanden dus dat is ook wel weer raar.
Het kan ook zijn dat Egbert door andere vogels geplukt word bij zijn oogjes.
Ook kan Egbert bijvoorbeeld oud zijn zodat er gewoon wat minder veertjes groeien op bepaalde plaatsen.
Ik heb een valkje van ruim 24 jaar en die heeft ook een kaal kopje bovenop door de ouderdom.
Ook de oogjes van het oude valkje wat ik heb lijken anders dan de jongere valkjes maar ik noem dat niet echt uitpuilen.
Ontstoken oogjes zijn echt behoorlijk rood en er komt altijd veel vuil uit als het goed ontstoken is en ze hebben er erg veel last van.
Dus als ie er geen last van lijkt te hebben zal het geen ontsteking hoeven zijn.
Weet je hoe oud Egbert is aan de hand van de ring of heeft ie geen ring?

Groetjes, Paul

Vogellovertje

We hebben jeltje en egbert begin september gekocht
We gingen eigenlijk voor jeltje maar egbert zat daar alleen dus die namen we ook..
De vrouw zei dat egbert 12 weken was.
Allebei kwamen ze uit de voliere dus allebei wild..
Binnen een paar dagen was jeltje tam maar egbert niet..nog steeds niet..
Mijn moeder vind hem een beetje op een mongooltje lijken, er klopt iets niet aan hem...
En zijn oogjes hebben iets vreemds zijn linkeroogkas is een beetje opgezet lijkt wel
Hij isabsoluut niet ziek want hij krijst en fluit de oren van je kop en is druk..
Hij heeft een zenuwtik..als je tegen hem praat als hij zit te dutten gaat hij schokken met zijn hoofd...
Dat heeft hij al sinds wij hem hebben..
Kijk maar even op de foto ..egbert is de wildkleur(?) achter en chico de voorste

Vogellovertje

Paul

Hoi Loraine,

De oogjes zijn er gewoon vaak anders uit omdat de veertjes eromheen ontbreken.
Misschien dat nu de rui nieuwe veertjes komen en dat ie er beter uit gaat zien want het is wel heel kaal rond de oogjes.
Het kan ook zijn dat ie echt iets heeft zoals een schimmelinfectie of iets dergelijks.
Dan moet je er wel wat aan doen want dat kunnen ze allemaal krijgen anders.
Dat van dat schudden met het kopjes hebben meerdere valkjes dat komt omdat ze dan last hebben van bepaalde tonen en dan schudden ze even met hun kopje.
Dat is verder niet erg en heel normaal.
Het kan ook zijn dat het een beetje een doorgekweekt of inteelt valkje is en dat ie daarom wat kalere plekjes heeft rond de oogjes.
Maar daar hebben ze verder geen last van en ze kunnen er oud mee worden :-)

Groetjes, Paul

Vogellovertje

ok dat is best goed nieuws bedankt voor de tips!
Wij dachten ook al aan inteelt
Het zijn hier allemaal een beetje vreemde vogels ..jeltje bijv is altijd heel sloom ...onze rastaparkiet ahahha
Nogmaals bedankt
groetjes!

Vogellovertje

hoe oud schatten jullie hem??

Lique

28 maart 2004, 16:04:27 #8 Last Edit: 28 maart 2004, 16:05:09 by Angelique
Citaathoe oud schatten jullie hem??
Hij is zo te zien nog bezig met zijn jeugdrui, omdat zijn gele masker nog niet compleet is, en hij heeft nog visgraatmotief veertjes. Dus hij is tussen de 4 en de 9 maanden, ongeveer

ik zou alleen wel even een arts naar de ogen laten kijken, want het ziet eruit, als een ontsteking.

Vogellovertje

ok dankje...
Waarscheinlijk ga ik dan morgen...
Ik hoop dat echt echt gewoon maar een ontstekingkje is ...
Het zal wel meevallen
Ik heb gelezen dat ze bij de rui bevattelijker zijn met bacteries
groetjes

Reen

hallo allemaal , even een berichtje over Egbert !!We zijn vandaag met hem naar de dierenarts geweest ...Eerst een strijd om hem te pakken te krijgen en dat ging redelijk vlot met de theedoek hahah die zegt namelijk  geen auw als er in gebeten word  :D.bij de arts lieten ze hem lekker in zijn kooitje zitten want hij keek en deed alsof hij iedereen wel wat aan kon doen .wat tot de nodige grapjes leidde van de assistenten die met veel respect naar zijn snaveltje keken [ach arme stakker, hij is heus errregggg lief ]. De dieren arts was wel zorgelijk over zijn oogjes en was ook benieuwd naar zijn leeftijd omdat ze een rare plek zag onder zijn pootje .[zitstok slijtage].Vooralsnog gaat ze ervanuit dat het alleen een ontsteking is omdat hij voor de rest niet ziek ziet en heeft  een medicijntje voor geschreven dat hij een week moet gebruiken [dat word dus een week twee keer daags vechten met Egbert om zijn oogjes te zalven en als het dan niet over is dan wil ze hem terug zien en dan gaat ze toch verder zoeken en gaat ze toch dat plekje op dat pootje er ook bij betrekken ...maar goed we hopen dan toch maar dat het een gewone ordinaire ontsteking is ... :)!!! en maken ons op voor een tweemaal daags  worstelplan om hem te helpen  hahaha[nou dat word nog wat ]. toen we thuiskwamen zijn we gelijk begonnen met gevecht nummer 1 en daar was hij behoorlijk van over de rooie ...Ik vrees dat onze moeizaam op gebouwde vriendschap weer heel snel afgebroken gaat worden ..... ::)Jullie horen hoe het afloopt.groetjes van Reen!!!ennne Egbert!!!!