28 maart 2024, 18:10:37

Ondergrond kooi

Gestart door nicodesmet, 8 juli 2016, 13:05:19

« vorige - volgende »

nicodesmet

Hoi,

Ik heb sedert enkele weken een jonge valkparkiet Frodo.

Nu hebben we een grote kooi gekocht die hij (of zij?) zeer leuk vindt.
Maar ik had een vraag daaromtrent : er is een rooster beneden de kooi en daaronder een plasticbak met 2 schuifjes.
Wat doe ik eigenlijk best in die schuifjes : beukensnippers of schelpenzand ? En laat ik die rooster er uit zodat hij in de snippers of in het zand kan rond lopen ? Of toch de rooster erin laten ?

Wat is jullie ervaring ?

Thanks.

bobbie

Hallo,

zelf ben ik niet voor een rooster op de bodem. Valkparkieten vinden het normaal gesproken heerlijk om over de bodem te scharrelen.

Als bodembedekking raad ik zand af omdat dat stuift en in de ogen kan komen waardoor die kunnen gaan ontsteken.
Beukensnippers is prima. Heb je in 3 maten, de kleinste of middelste voldoen.
Corbo bodembedekking is ook prima.

Succes, Nel

pita82

Ik ben zelf van zand over gegaan op hout omdat ik las dat het beter is. Het bevalt goed en maakt makkelijker schoon vind ik.
Ik  heb ook net een nieuwe kooi met rooster,maar ik heb het eruit gelaten.
Vind het leuk als de valkjes lekker kunnen scharrelen op de bodem.Nadeel;het rooster hoort boven de opvangbakken van buiten.Maar nu scharrelen ze onder de bakken ,waardoor deze weinig nut hebben

nicodesmet

Bedankt voor de reacties,

Ik ga dan binnenkort overschakelen op beukensnippers en het rooster weglaten.

Bedankt !
Nico

harmjan

Beste Nico,

Ik gebruik al 20 jaar uitsluitend wit schelpenzand als bodembedekker en ik heb nog nooit meegemaakt dat dit oogproblemen veroorzaakte. Het voordeel van regelmatig schoon schelpenzand is dat er ook stukjes maagkiezel en oesterschelpengrit in verwerkt zijn en die zijn erg belangrijk voor valkparkieten om op te pikken, niet alleen voor de kropwerking maar ook voor de kalkvoorziening.

Als je op houtsnippers overgaat dan zou je die apart in een bakje aan moeten bieden, ze zijn beide in de handel te koop.

Overigens, ik bied die voor de zekerheid altijd al apart aan voor het geval het schelpenzand niet genoeg bevat: de behoefte aan maagkiezel en oesterschelpengrit varieert nogal.