28 maart 2024, 18:42:14

mijn valkjes Coco en Rico

Gestart door coco-rico, 16 juni 2016, 08:16:15

« vorige - volgende »

coco-rico

Hoi allemaal,
Misschien hebben jullie mij al eens gezien in een ander topic.
Toch maar begonnen met het forum rondkijken, en het lijkt mij ook leuk om een dagboekje bij te houden over mijn 2 valkjes. Misschien steek ik er ook nog wat van op!

Ik ben zelf een vrij jonge valkparkiet-houder, 15 jaar oud ;)

Mijn 2 valkjes heten Coco en Rico. Ze zijn ongeveer 2 jaar oud, ik heb ze al 2 maandjes nu (overgenomen). 2 mannetjes, en ontzettend lief.

Coco is iets groter dan Rico. Hij heeft ook iets meer geel in zijn nek en een gele veer bij zijn rechtervleugeltje. Coco fluit het meeste.

Rico is iets kleiner maar nog steeds even lief! Hij is wel veel actiever in de kooi, ook zeer geintressseerd in alles. Rico fluit ook, maar wel wat minder.

coco-rico

dit zijn ze  ;D

Lin

Oh sorry zit net te reageren of het misschien een idee is om een dagboek te beginnen  :laugh:

Ik zal je blijven volgen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

valkparkiet80

Wat een schatjes zijn ze zeg

coco-rico

haha dankje,

Eerste update, ze zijn toch niet zo schattig soms,
de kat dacht mij even gezellig wakker te maken.
Toch niet  :laugh:   dikke staart en luide miauw... toch eng die vogeltjes (die 15 keer zo klein zijn)

coco-rico

erg snel, maar nog een update!!!
ik heb vandaag nieuwe 'snoepjes' voor ze gekocht.
volgens mij zit er gedroogs fruit, zaadjes en wat kleine stukjes noot in.
van de welkoop, het merk heet vitakraft.

Ze vinden het onzettend lekker, en nemen het zelfs aan uit mijn hand (verbazing)
Kon het dan ook niet laten om even een filmpje te maken.

https://youtu.be/EaDQG7i_ONk

Lin

Leuk om te zien dat de mannen onderling het wel prima kunnen vinden.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

coco-rico

Update/vraagje
vanochtend zaten ze alletwee met de bovenste helft van hun snavel tegen de tralies te tikken, het zag er heel dom uit. Is dit normaal gedrag?
ze stopte er meteen mee toen ik wilde filmen, dus helaas heb ik nu geen filmpje.

valkparkiet80

ja dat is normaal gedrag. Bij mij is dat een teken dat hij uit de kooi wil

coco-rico

update:
zoals jullie aanraadden, even het kooideurtje open gezet, zodat ze even los konden.  ;)
Rico is zoals gewoonlijk even actief rond de kooi geklommen, en daarna opgevlogen en op een van mijn kastjes gezeten.
Zojuist, bijna 2 en half uur later, besloten dat ik zo wil lunchen.
Dus even op de stoel geklommen. Hij vond het wel raar dat ik zomaar op zijn hoogte stond, dus hij schrok even en vloog op. Na een rondje, toch weer op de kast gaan zitten, En heb even tegen hem staan praten. Dat leek hij allemaal goed te vinden.  :)
Dus heel rustig gekeken of hij toch (tegen alle verwachting in) op mijn hand wilde zitten, en hij deed het gewoon   :o
En ik heb hem dus langzaam aan, terug in de kooi kunnen zetten, zonder  problemen  ;D

coco-rico

en de rust is weer wedergekeerd,
Kleine foto-diashow, want mijn foto's zijn te groot voor dit forum.

https://youtu.be/8QlBIWzV8lc

coco-rico

update:
Net weer met de trosgierst in de kooi geweest (met de bedoeling om met Rico te trainen), Coco kwam er dit keer op af, en at er gulzig van. Dit is goed nieuws.
Maar toen mijn vingers zichtbaar werden onder de trosgierst, werden deze toch heftig bevochten. Geen kick gegeven, maar dit doet wel een beetje pijn  :'( Gelukkig niet doorgebeten.
Morgen kijken of hij nog wil.

Ook een beetje groenten gegeven (ijsbergsla), dit doe ik 2 keer per week, ze zijn er tot nu toe niet zo dol op.

coco-rico

update:
Vandaag omdat ik de gehele middag thuis was, weer de kooi open gedaan.
Rico is net zoals gister los geweest en heeft wat vlieguurtjes gemaakt.
Na een aantal uurtjes toch gekeken of hij toevallig nog een keertje op mijn hand wilde zitten, zonder blazen of wat stapte hij op. Wel vind hij het erg spannen om te blijven zitten, dus vloog hij er halverwege weer af, dit en het opstappen herhaalde zich een aantal keer. Na 4 pogingen had ik door dat het kwam doordat ik te snel bewoog, dus met hele langzame bewegingen heb ik hem in de kooi kunnen zetten  :D

Daarnaast gebeurde dit net:
toen ik hem een snoepje aangaf begon Rico te fluiten, (wat wel grappig is  :laugh: )
Maar hij deed ook zijn vleugeltjes heel wijd (de bovenkant niet netjes aangesloten tegen zijn lijfje, maar wel nog een opgevouwen vleugeltje zoals normaal) Als het in andere context was geweest had ik het misschien aangezien voor machogedrag. Maar de kuif was nog ontspannen naar achter, en het is een beetje raar als hij dat doet terwijl hij fluit tegen een snoepje?

Lin

Kan gewoon versier gedrag of idd macho gedrag zijn.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

coco-rico

update:
Gister, zoals afgelopen dagen het kooitje open gehad, alles ongeveer hetzelfde als normaal.
Maar dit keer toen ik hem wilde pakken begon hij geluiden te maken die me deden denken aan inbraak alarmen. Heel hard (ze hoorden het op de beneden verdieping terwijl ik op de 1e verdieping stond). de ene klonk een beetje als zo'n inbraak alarm van een auto, 2-tonig. De ander was constant dezelfde toon, met korte tussenpauzes.

Maar hoe gek het klinkt, hij heeft niet laten zien dat hij het niet wilde, kuif ontspannen naar achter en niet geblaast of wat dan ook, voordat het geluid begon.