28 maart 2024, 15:13:08

2 valkjes, niet helemaal tam

Gestart door coco-rico, 30 mei 2016, 16:57:24

« vorige - volgende »

coco-rico

Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje:

ik heb sinds 2 maanden ongeveer, 2 mannetjes overgenomen.
ze zijn 2 jaar oud. ze heten coco en rico.

coco, de wat grotere valk, reageert redelijk rustig op me. komt (in de kooi) dichterbij me zitten als ik tegen hem praat en zoekt veel contact. als ik hem los heb komt hij nog wel eens op mijn hoofd zitten
probleem nr 1: hij stapt wel op mijn hand, gemakkelijk zelfs, maar hij blijft niet zitten.
probleem 2: coco kent volgens mij trosgierst niet zo goed. Dus wat kan ik dan gebruiken om hem dingen te leren? (of hem te lokken.)

probleem 3: rico (de andere dus) vind alles nog wel een beetje eng. komt wel naar me toe als ik tegen hem praat (in de kooi), maar handen en trosgiers die ik vasthoud is ook heel eng. en hij is dus ook heel lastig weer terug in de kooi te krijgen. tips?
probleem4: ik kan coco niet zo goed aanleren dat trosgierst lekker is, omdat rico die in no-time op heeft als ik die in de kooi leg.


bedankt voor het lezen, ik hoor graat tips!

Lin

Je kan ze ook apart eruit halen om tam te maken dan eet de een het niet van een ander op. Er zijn ook snoepstaafjes of groente die je kan geven. Geef alleen wat trosgierst bij het tam maken en niet liggend in de kooi.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

coco-rico

dit is erg lastig om te begrijpen hoe ik deze problemen kan oplossen.
snoepstaafjes heb ik ook wel eens, helaas is coco niet zeer geintresseerd in eten, en rico eigenlijk heel erg.

Ik probeer eigenlijk een manier te vinden om ze tammer te krijgen, want ze zijn helaas niet zo tam dat ze makkelijk op mijn hand gaan zitten enzo.

Lin

Je hebt wel al het stappenplan gezien op dit board? Ze vinden vaak glimmende dingen erg interessant wellicht kan je daarmee lokken.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

coco-rico

ja, ik heb het stappenplan gelezen....
Ik vraag me gewoon af hoe ik dat trosgierst alsnog interessant voor ze kan maken.
want in ervaring met eerdere valkjes (ja ik heb eerder een valkje gehad) werkt trosgierst heel goed.

Lin

Misschien kleine stukjes aanbieden gemengd met iets?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

coco-rico

okay maryam,
Dan blijf ik proberen  ;D

coco-rico

Hoi maryam,
Goed nieuws, rico werkt goed mee en eet veel van het trosgierst in mijn hand, en heeft zelfs perongeluk een aantal keer mijn hand aangeraakt tijdens het eten, daar schrok hij eerst wat van maar nu niet meer, helaas mag het nog niet andersom van hem (dat ik hem per ongeluk aanraak).

Maar hoe krijgt ik coco, de andere valk, nou tam? of moet ik eerst wachten tot rico tam is?

coco-rico

Helaas heeft coco de trosgierst nog niet ontdekt als een lekkernij, het komt er niet op af. en als de trosgierst in de kooi komt loopt hij weg, of doet hij er aggressief naar als het te dichtbij komt.

coco-rico

hoi maryam,
Even een klein goed-nieuwsje:
rico durft nu zo dichtbij de komen (met trosgierst), dat hij nog op de stok staat, maar mijn vingertoppen aanraak  :D

en coco heeft een hapje trosgierst genomen, terwijl ik met rico bezig was, maar liep helaas ongeintresseert weer weg. toch hopen dat hij dit vaker doet.

beiden zijn gelukkig wel geintresserd in mij (maar alleen wat bang voor mijn handen)
ze fluiten zo nu en dan even mee.

Verder, wat mij een beetje verbaast: als ik met een kledingstuk of een doek eenbeetje loop te schudden in de buurt van de kooi, zoals wanneer ik mijn bed opmaak, dan begint coco spontaan te fluiten. (of hij maakt een raar geluid dat 2 tonen bevat en me doet denken aan de inbraak alarm).
is dit positief of negatief?

Lin

Lastig om op basis van dit te beoordelen. Heb je hier ook een filmpje van?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

coco-rico

Hoi Lin,
Ik zou er wel eentje kunnen maken, maar hoe zet ik die op dit forum?

Lin

Anders even op youtube? Of een andere website?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

coco-rico

https://youtu.be/mo3DRQiP4Ws

eerst fluit hij,
Daarna maakt hij een appart geluidje (dat heeft hij misschien van mij overgenomen, ik zeg namelijk wel eens 'kusje' en maak dan een kusgeluidje, ze doen dit soms ook met zn tweeen als ze naast elkaar zitten)

coco-rico

Daarnaast, het volgende is gebeurd:

rico was vandaag heel goed bezig met de trosgierst, maar toen kwam coco naast hem op de stok zitten. coco, kwam uit interesse dus ook even kijken, en kwam dichterbij. dat vind rico niet zo leuk, en de twee beginnen een beetje te blazen na elkaar, een beetje kibbelen is natuurlijk normaal. Maar coco komt dichterbij, en rico (die vergeten is dat ik nog steeds met mijn hand en trosgierst bij het deurtje zit) doet dus een stapje achteruit. Vol op mijn hand, schrikt best wel en loopt snel weg.

Dit is een keer eerder gebeurt, en als het gebeurt dan schrikt hij dus en moet ik de volgende keer de trosgierst weer heel lang doen. De laatste keer meldde ik dat hij mijn hand per ongeluk had aangeraakt met ijn pootjes, inmiddels is deze situatie 2x voorgekomen, en zit er dus weer 5cm trosgierst tussen mij en hem.