16 april 2024, 06:34:56

Hallo allemaal & HELP

Gestart door Evy, 23 mei 2016, 12:11:27

« vorige - volgende »

Evy

23 mei 2016, 12:11:27 Last Edit: 23 mei 2016, 12:16:19 by Evy
Hallo daar!

Afgelopen 3 dagen heb ik dit forum al zo vaak overlopen, veel gelezen en bijgeleerd.
Ja je hoort het... Ik ben een nieuwtje zonder ervaring en ik heb een valkparkiet.

Het begon 3 dagen geleden toen mijn nicht een berichtje stuurde of ik geen interesse had in een "vogeltje". Ze werkt namelijk als verpleegster en gaat bij oudere mensen thuis verzorgen.1 van haar patiƫnten had een vogel maar kon hier niet meer voor zorgen. Ze had daarnaast ook nog 2 katten die de vogel steeds wouden opeten. Diezelfde dag stond ze aan mijn deur met een grote vogel in een extreem klein kooitje. We hadden geen informatie over de vogel, ook niet welke soort, hoe oud, man of vrouw of hoe te verzorgen enkel de naam Flipke wisten we. Na wat opzoekingswerk (als ik het goed gedaan heb) ben ik nu in het bezit van een mannelijke Lutino Valkparkiet.
Ik had wel compassie met de vogel... zijn "bak met kak" moest echt al weken niet meer gekuist geweest zijn, er lag een grote dikke laag zand in die enorm stonk. Het etensbakje zat overvol (naast eten ook vuil) maar toch werd ik onmiddellijk verliefd op Flipke. Zelf fluit ik graag en Flipke begon al gauw mee te fluiten.

Ik wil goed voor deze Valkparkiet zorgen dus ben ik onmiddellijk op zoek gegaan naar een grotere kooi (heb wel 6 uur gereden voor nieuwe en niet te dure kooi!).  Intussen heeft Flipke een paradijs als kooi in tegenstelling tot wat hij had. Krijgt elke dag vers eten en water en hij herleeft duidelijk.

Mijn probleem is: hij is NIET handtam, enorm wild en een ferm bijtertje. Wel te verstaan als hij heel zijn leven heeft moeten vechten tegen 2 katten die hem wou opeten. Hij bijt zo veel in zijn veren dat hij die lostrekt. Ik ben nieuw voedsel gaan kopen en eveneens eivoer waar flipke niet van eet. deze ochtend heb ik wel Multi-Vit. A voor parkieten in het voedsel gedaan en daar is hij wel duidelijk verzot op.

Een vogelbad is ook vreemd voor hem daar gaat hij ook niet in, maar ik stel het ter beschikking. De nagels zijn volgens mij ook veel te lang... De vogel is geringd maar daarnaast weet ik er niet veel van.. Hem naar de dierenarts brengen voor check up is moeilijk... hij is zo wild... en persoonlijk wil ik hem de eerste 10 dagen wat met rust laten zodat hij went aan de nieuwe omgeving.

Alle tips zijn welkom want ik wil een springlevende vogel en geen dode vogel  ;)


Groetjes Evy

Lin

Ik heb hem even verplaatst omdat er echt vragen in je voorstel ronde staan.

Welkom op het forum! Leuk en goed dat je je verdiept. Vaak zijn lutinos wel poppen trouwens. Het tam maken duurt gewoon heel lang en msischien lukt dat ook niet meer. Kijk even bij tam maken voor het stappenplan en bij voeding voor de sticky over (bij)voeding. Misschien kan je een schoteltje met een klein laagje water doen en wat appel erin misschien raakt ie dan nieuwschierig.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Ik denk dat dit wel een man is, gele kop en witte staartveren ipv geel. :)
Kun je zien welke kleur de ring heeft?
Hopelijk kalmeert hij nog wel wat nu hij een rustige woonomgeving heeft. Of hij nog tam te maken is, dat durf ik niet te zeggen.

pita82

Welkom op het forum! Ik herken veel in je verhaal.
Zelf heb ik ook een valkje sinds een aantal maanden ,wat niet tam is.Hij is bang voor al het nieuwe speelgoed wat ik hem aanbied.
Door veel op het forum te lezen,denk ik een mannetje te hebben. Bij mijn valk valt de leeftijd denk ik niet  meer te achterhalen,maar bij die van jou wel!
Door de kleur van de ring kan je erachter komen uit welk jaar hij is. Veel plezier met je valkje. Het is erg leuk,hier wachten we al op een tweede valkje