Valkje van 5 weken weigert pap maar eet wel veel zaden

Gestart door Muk, 25 mei 2016, 09:57:47

« vorige - volgende »

Muk

Goedemorgen allemaal,

Sinds een aantal dagen heb ik na een aantal jaren weer een valkparkiet. Ze is bij een kennis thuis in de voliƩre geboren maar werd niet goed gevoerd door de ouders. Omdat ik op zoek was naar een valkje en al ervaring had, heb ik haar overgenomen.

Ze is op 14 april uit het ei gekomen, ze is vandaag dus 5,5 week oud. Nu weigert ze de nutribird a21, met veel moeite kan ik haar 5ml toedienen. Ze woog afgelopen zaterdag 69 gram, inmiddels vanochtend al 74, dus het gaat de goede kant op.

Mijn vraag is echter, kan het zijn dat ze al zelfstandig eet? Ze klimt regelmatig naar haar voerbak met zaden, waarbij ze zelfs de grootste op eet. Soms eet ze wel 20 minuten achtereen gesloten. Ergens lijkt het wel of ze wellicht iets ouder is, maar in dat geval zou ze vrij licht zijn kwa gewicht.

Verder zit ze goed in de veren, wel wat rommelig en af en toe wat bibberig, waardoor ik dacht dat ze het misschien koud had en te weinig voeding kreeg, maar ze krijst dus niet om eten en klimt naar behoefte wel naar haar voederbak..

Het is me een raadsel, kan iemand mij wellicht geruststellen of tips geven?

Dank!

Groetjes,

Muk




Lin

Ik zal je gerust stellen. Dit is inderdaad heel goed.  Maar hoe vaak geef je nog? Je kan zeker naar de 2x per dag gaan. En als ze niet wil dan niet dwingen. Zolang ze niet afvalt is het prima. Wat heb je verder naast zaden?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Muk

Jeetje fijn om te horen zeg! Ik heb haar nu alleen vanochtend gegeven. Ze heef zich vanavond weer lekker volgegeten, dus ik laat haar nu even want haar krop zit goed vol. Ik probeer haar morgenochtend nog te voeren, maar de afgelopen keren waren dwingen, dus ik hoop dat ze het zo goed blijft doen dan!

Ik bied haar valkparkietenzaad, trosgierst, eivoer en maagkiezel aan. Ze kijkt enkel om naar het zaad, trosgierst raakt ze nauwelijks aan en eivoer weigert ze. Is het een idee om haar groenten te voeren?

Wat als ze afvalt en ze alsnog de pap niet wenst, wordt het dan toch dwingen..?

Dank alvast!

Muk

[attachment id=0 msg=738793]

Lin

En geef je geeft haar dus grof valkparkieten zaad? Want als dat goed gaat dan kan je het trosgierst weglaten. Groente kan je altijd geven. Fruit zou ik nu niet doen. Begin en eind van de dag even wegen een paar gram is niet erg. Meer dan 8 in een paar dagen wordt vrij veel. Hoeveel weegt ze nu? Eivoer kan je eventueel met een beetje pap mengen in een bakje en zelf laten happen als ze iets is afgevallen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)