20 april 2024, 14:11:38

temperatuur gelegd eitje

Gestart door harmjan, 13 mei 2016, 20:47:45

« vorige - volgende »

harmjan

Ik heb al 20 jaar valkparkieten en heb veel ervaring met de verzorging maar nauwelijks met het kweken van de vogels, gewoon omdat ik dit nog maar één keer heb meegemaakt. Ik koop liever een nieuw exemplaar.

Dit is nu anders, recentelijk is mijn oudste valkparkiet overleden en nu wil ik graag dat één van de paartjes die ik heb gaat broeden. Het paartje heeft dus geen broedervaring en heeft op dit moment één eitje. Het eitje is 12 mei jongstleden gelegd. Dit eitje wordt niet constant bebroed, vanmorgen was het zelfs afgekoeld tot kamertemperatuur.

Betekent dit dat het embryo in het eitje dit niet overleefd kan hebben en kan ik het eitje nu weggooien in afwachting van een meer serieuze broedpoging? Momenteel wordt het weer gewoon bebroed maar ik heb liever niet dat de beoogde ouders hiermee doorgaan als het zinloos is.

keety

Ze gaan pas echt broeden bij het tweede of derde eitje dus de kans is groot dat het gewoon goed komt hoor.

Lin

Je kan met een schouwlampje kijken of het bevrucht is. Wel raar dat er nog maar 1 ligt.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

harmjan

Ik heb de indruk dat er momenteel wel serieus gebroed wordt maar ik weet niet of het broedsel nog steeds één enkel eitje betreft. Ik heb besloten de dieren niet meer te storen met inspecties van mijn kant en hooguit even snel de situatie te bekijken op momenten dat de beide vogels elkaar afwisselen met broeden. Die momenten heb ik de laatste dagen gemist: de aflossing had reeds plaats gevonden.

Tenslotte, Lin: ken je een website waarop ik informatie kan vinden over het verschil tussen een ei met een zich ontwikkelend embryo en een ei dat onbevrucht is als je het bekijkt onder een schouwlampje? Ik vermoed dat het verschil pas duidelijk wordt na minstens een week en zo ver zijn we nu nog niet.

Lin

17 mei 2016, 13:03:13 #4 Last Edit: 19 mei 2016, 16:54:19 by Lin
Ja, http://hobbykwekerijsephora.nl/kweken hier kan je het zien. Maar kijk niet naar de dagen want die kloppen niet. Met een 5 dagen broeden zie je vaak al een rood rondje met aders. Probeer wel even te kijken want teveel verschil tussen gelegde eieren is ook niet goed.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

harmjan

Ik heb de website bekeken maar de foto's van de eitjes in verschillende ontwikkelingsstadia zijn niet erg duidelijk. Ik had gehoopt dat door erop te klikken de foto's vergroot zouden worden maar dit gebeurde niet.

Ik heb inmiddels vastgesteld dat het nog steeds maar één eitje betreft. Ik had het onmiddellijk gemarkeerd door er een stip op te zetten met een viltstift. Ik had dit gedaan omdat een ander popje uit mijn collectie vaak eieren legt in het nest van een andere broedende valkparkiet. Van dit laatste popje wil ik geen nakomelingen omdat ze een partnerschap met haar vader is aangegaan en ik wil geen inteelt: ik heb daar in de handel de meest schrijnende voorbeelden van gezien: vergroeide pootjes, niet sluitende snavels. Ik gooi daarom altijd de eitjes van dit popje weg en als reactie gedraagt ze zich nu als een soort koekoek en hoopt ze blijkbaar dat een andere valkparkiet haar eieren uitbroedt.

Toen ik zag dat er een tweede eitje gelegd was in het nest van de beoogde ouders vertrouwde ik het tweede eitje niet. Ik kon makkelijk het onderscheid maken met het oorspronkelijke eitje omdat dit gemarkeerd was. Het tweede eitje heb ik toen voor de zekerheid weggehaald. Ik ga ervan uit dat er nu geen eitjes meer bijkomen.

Ik weet dat het niet ideaal is: een nest met slechts één kuiken. Ik gok erop dat het goed gaat: eerst maar afwachten of het eitje überhaupt uitkomt.

Lin

Duidelijker dan dit wordt hem niet. http://hobbykwekerijsephora.nl/wp-content/uploads/2016/01/ontwikkelin-ei.jpg

Heb je geen eieren van andere koppels die erbij gelegd kunnen worden?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

harmjan

Bedankt, het plaatje is nu een stuk duidelijker. Ik ga er gebruik van maken als het eitje begin juni nog steeds niet uitgekomen is, gewoon om zeker te weten dat het laatste niet meer zal gebeuren. Tot die tijd kan ik de broedende vogels volgens mij beter niet storen. Ze broeden nu heel plichtsgetrouw en lossen elkaar regelmatig af.

Op dit moment heb ik geen eitje van een ander koppel, wellicht over enige dagen wel, maar dan zit er meer dan een week tussen het eerste eitje en een eventueel toegevoegd eitje. Ik verwacht niet dat de vogels zolang door zullen blijven broeden als het eerste kuiken er is.

Ik ben trouwens niet ongelukkig met het ene eitje, hoor. Vijf jaar geleden heb ik voor het eerst een koppeltje laten broeden. Ik had toen helemaal niet de behoefte aan kuikens maar het popje bleef maar doorbroeden, ook als ik de eitjes had weggehaald. Ik kende het verschijnsel van duiven, die probleembroedsters, en dan is het enige dat er opzit zo'n vogel toch een keer broedsucces toe te staan. Het resultaat was toen twee gezonde jongen en hoewel ik van tevoren had afgesproken met een bevriende eigenaar van een dierenwinkel dat hij ze voor me zou verkopen: ik kon in de praktijk geen afstand van ze doen. Als het ene eitje dat nu bebroed wordt uitkomt dan zal ik het kuiken evenmin af kunnen staan en één enkele valkparkiet erbij: dat wordt geen probleem.

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

harmjan

2 juni 2016, 20:07:18 #9 Last Edit: 2 juni 2016, 20:10:12 by harmjan
Ik kan inmiddels antwoord geven op mijn oorspronkelijke vraag of het mogelijk was dat een eitje nog steeds een levend embryo bevatte als dat aanvankelijk bebroed werd maar vervolgens afkoelde tot kamertemperatuur. Dit kan blijkbaar en ik spreek inmiddels uit ervaring: afgelopen nacht is het kuiken uit het ei gekropen. Ik had een eventueel kuiken later verwacht want ik was de dagen gaan tellen vanaf het moment dat de ouders serieus met broeden waren begonnen maar het ei is uitgekomen exact 21 dagen nadat het gelegd was.

Voor zover ik het kan beoordelen is het kuiken gezond. Ik hoor het dier piepgeluidjes maken als het gevoerd wil worden en het ziet er goed uit. Ik hoop dat alles goed blijft gaan.

pita82

Spannend! Begrijp ik dat je het valkje zelf gaat houden?
Kan dat dan ivm inteelt?

Lin

Ik heb laatst ook steenkoude eieren overgelegd en gelukkig is dat ook goed gegaan. Ze kunnen verbazingwekkend veel hebben.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

harmjan

3 juni 2016, 21:25:51 #12 Last Edit: 3 juni 2016, 21:27:48 by harmjan
Citaat van: pita82 op  2 juni 2016, 21:37:06
Spannend! Begrijp ik dat je het valkje zelf gaat houden?
Kan dat dan ivm inteelt?


Het kuiken is in ieder geval geen inteelt: de vader is eigen Groningse kweek en de moeder komt uit Voorburg en ze zien er ook geheel anders uit, zowel qua verschijning als qua kleurtekening. Het is afwachten wat het geslacht van het kuiken zal blijken te zijn. Mocht het een pop zijn dan heb ik nog een mannetje in de aanbieding, is het een mannetje dan zal ik in de handel of op dit forum op zoek moeten naar een vrouwelijke partner.

Lin

Kan je het straks niet berekenen dan? Koop niet in de handel maar kijk even op de kwekerslijst op deze website.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

pita82

Ik bedoel meer dat dit jonkie bij zijn ouders blijft,of dat kan?