Vreemde neusgaten en ontstoken oogjes?

Gestart door Joli, 11 mei 2016, 15:48:40

« vorige - volgende »

Joli

Hallo allemaal,

Sinds ongeveer 1,5 week hebben wij een valkparkietje in huis, Bounty. Het is een albino van ongeveer 14 weken oud. Het is een lief en levendig beestje, maar er zijn een aantal dingen waar we ons zorgen om maken.

Als eerste: Hij heeft een beetje gekke neusgaatjes, ze zijn niet netjes rond en ze zijn ook niet gelijk in vorm en grootte. De dierenarts was dit ook al opgevallen maar ze zei dat hij niet gek ademde. Nu hij ons dichterbij laat, valt het ook op dat het niet echt goede open gaatjes lijken te zijn. Het is haast alsof er iets achter gegroeid is (zie foto). Ook hangt er sinds vandaag een soort sliertje aan de bovenkant van z'n snavel. Nu is dus mijn vraag: Is dit normaal? We hebben geen ervaring met valkparkieten en weten dus niet heel goed wat normaal is en wat afwijkend.

Verder valt het op dat hij veel zit te krabben, maar de dierenarts kon ook geen beestjes zien. Ook bloedluis hebben we niet kunnen zien 's nachts (met een A4tje op de bodem van de kooi). Hij ziet er wel wat verfrommeld uit, zijn verenpakket is namelijk nog een beetje rommelig en je kijkt redelijk makkelijk op zijn huid zodra hij zich beweegt. Zou dit kunnen komen omdat het nog een jonge albino is, en wordt dit na de rui beter? Hij at namelijk niet gevarieerd toen hij bij ons kwam, dit wordt nu langzaamaan beter. Zou het effect kunnen hebben gehad op zijn veren?

Als laatste lijkt het erop dat hij een beetje ontstoken oogjes heeft. Hij had al een licht rood oogje toen hij bij ons kwam, dit was na 1 of 2 dagen eigenlijk alweer weg getrokken. Nu heeft hij een soort rode 'wallen' als hij zijn ogen ver open heeft. Hoewel het sinds gisteren iets beter lijkt te zijn (we hebben een vochtige doek over een deel van de kooi gelegd tegen de droge lucht), maak ik me er toch zorgen om aangezien het zo snel na het vorige rode oogje is gekomen. Hij zit heel graag helemaal in zijn voerbakje, waardoor er poepjes in vallen (die we er zo vaak mogelijk uit halen, maar lang niet altijd op tijd) en hij rommelt veel met z'n kopje door de zaadjes op zoek naar de lekkerste. Zouden hierdoor zijn oogjes ontstoken kunnen raken?

Ik hoor graag wat jullie ervan denken!
Alvast bedankt :)



Lin

De neus is idd kapot. Hier zie je links Hoe het moet zijn en rechts is kapot.


Ik zou betreft de ogen kijken of je toch even naar een vogelarts kan gaan.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Joli

Dat lijkt er inderdaad wel erg op. Het ziet er bij Bounty wel uit alsof het al erg lang zo is, heb je enig idee waar zoiets vandaan komt? Kunnen de ouders dit gedaan hebben of is hij ziek (geweest)? En belangrijker nog, zou hij er last van hebben? Kan het kwaad en kunnen wij iets doen om dit beter of aangenamer voor hem te maken?

Ik heb een afspraak bij de dierenarts morgen, zien wat zij denkt over de ontstoken oogjes.

Lin

Je kan met wat afgekoeld koud water wel wat bij de ogen schoonmaken, maar dat is meer tijdelijk. Bij mij was het gebeurt door beschadiging. Het wordt niet groter die gaten van de neus?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Joli

Naar mijn idee lijkt niet niet groter te worden, als ik de foto's bekijk van toen we hem net kregen zie ik ook niet heel veel verschil. Maar als het geleidelijk gaat is het misschien moeilijker te zien. Ik heb wel het idee dat zijn neusje een beetje rood is vandaag. Maar dan meer het stukje tussen de neusgaten.

carco

Ga je naar een dierenarts of vogelarts? Zou dat laatste nl aanraden.
Of er iets aan de neusgaten te doen is denk ik niet, maar zijn de ogen echt ontstoken?
Zou hem/haar ( niet om je verder ongerust te maken) ook eens op papegaaienziekte laten testen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Joli

Ik ga nu vanmiddag naar een dierenarts, deze zit namelijk nog geen minuut lopen bij ons vandaan, dus dat scheelt weer stress voor Bounty, we moeten anders namelijk een poos met het ov. De dierenarts lijkt wel redelijk kundig, ze krijgt ook vaker vogels langs. Als het niets overlevert ga ik proberen voor morgen een afspraak bij een vogelarts te maken. En ik zal het aan haar vragen over de papegaaienziekte, hoop toch heel erg dat dat het niet is!

De ogen lijken me ontstoken/geïrriteerd. Er komt geen pus uit, maar het is een soort donker rood walletje tussen de oogleden en het oog. Het zit aan beiden kanten, links iets erger dan rechts. Ik krijg het helaas niet voor elkaar een foto ervan te maken. Je ziet het niet altijd, alleen als hij zijn oogjes helemaal open doet. Ook gedraagt hij zich wat anders sinds hij dit heeft, geeft wat meer waarschuwingsknabbels (bijt eigenlijk nooit echt door) als je in de buurt komt en wil eigenlijk niet meer bij zijn kooi weg. Als je hem eruit haalt gaat hij meteen bovenop zijn kooi zitten. Ik heb het gevoel dat hij wel pijn heeft :(


Joli

Voor nu hebben we Baytril meegekregen voor de oogontsteking, en dat lijkt al ontzettend goed te helpen. Er is bijna niets meer te zien en hij gedraagt zich vooral een stuk vrolijker. De dierenarts denkt dat de oogjes gevoeliger zijn doordat er geen bescherming is bij de neus, en het een open verbinding is tussen die twee. Ook heeft Bounty nu een voerbakje met een kleinere opening waardoor hij er niet meer in kan zitten en hopelijk meer ontstekingen in de toekomst zal voorkomen.
Waar de beschadiging vandaan komt is niet duidelijk, er zal toch iets zijn gebeurd toen hij jong was aangezien er nu niets aan is veranderd sinds hij bij ons is.

De dierenarts vond zijn veren er in ieder geval een stuk beter uit zien sinds vorige week. En het viel me vandaag ook op dat er flink wat hulsjes in zijn nek zitten, dus toch misschien al in de eerste rui?

Bedankt voor jullie info in ieder geval, het heeft een hoop geholpen!

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Ik zat later nog te denken aan vedermijt. Is hij daar nog op nagekeken?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Joli

Volgens mij is hij daar op nagekeken, dat zijn gewoon beestjes die je tussen de veren kan zien toch? De dierenarts heeft in ieder geval tussen zijn veren gekeken naar beestjes.
Zou vedermijt alleen zijn rommelige veren kunnen verklaren of ook de andere dingen?

Wel weer een nieuwe ontwikkeling: We zijn net klaar met de antibiotica kuur, maar sinds vandaag heeft hij erg dunne ontlasting. Zou dit door de Baytril kunnen komen?

Lin

Hoi,

Ik ben niet zo bekend met de gevolgen van Baytrill.

Terugkomend op vedermijt je kan het hier aan zien: http://www.internationalcockatielresource.com/uploads/1/5/2/0/15203836/3202485_orig.jpg Naar mijn weten kan je niet echt beestjes zien.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)