Kind legt ei in broedblok per ongeluk.... wat nu?

Gestart door Lola pearl, 24 april 2016, 20:56:17

« vorige - volgende »

Lola pearl

Hoi,

Ik heb 2 koppels die al tijden flink bezig zijn met hun broedblok en met paren, nu had ik de nep eitjes alvast schoongemaakt en deze op het aanrecht laten drogen....

Mijn oudste dochter van 4 dacht zo lief te zijn om de eitjes terug te geven aan de vogeltjes, dat terwijl ik net mijn jongste op bed legde.(ja domme actie, ik weet het) Dus nu zit ik met een probleem...

Het koppel valt nu echt aan bij elke poging tot het betreden van de binnen volière, zelfs door de handschoen heen gebeten (ze zijn niet tam)

Moet ik nu de eitjes maar laten liggen tot ze er klaar mee zijn of opnieuw proberen weg te halen zodat hun hun eigen eitjes alsnog kunnen gaan leggen. Of is het nu gelijk gedaan en zullen ze hierdoor geen eitjes gaan leggen?

Ik kom al zo min mogelijk in de volière vanwege hun rust zodat ze rustig kunnen broeden in het geval van eitjes... dus daar ook mijn 2de dilemma...

Lin

Het ligt eraan of je jongen wilt. Zo nee ga dan s avonds heen. Dan zijn ze wat rustiger. Inderdaad met een werkhandschoen en een plankje of stokje om hem eruit te jagen en dan te vervangen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lola pearl

Ik wil wel graag jongen, maar het is geen must.

Ze broeden netjes op de nepeitjes en ze voeden zich ook nog voldoende, ze hebben zelfs een stengel troggierst meegenomen het broedblok in... dus gelukkig zit dat goed.

Gezien het om 2 eitjes gaat, zal ze nu gaan bijleggen of houd ze het bij deze eitjes? Een normaal nest doen ze 4 a 6 eieren leggen, dus ik vraag me dit wel af nu...

Lin

Totaal zit inderdaad gemiddeld op 5 eieren. Als ze maar op twee broed dan is het normaal zo dat er wel bijkomt. Maar als het aangevuld is met nepeieren kan het zijn dat ze stopt met leggen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lola pearl

Ze zit nu op 2 nepeieren, gaat ze dan echt nog bijleggen ?

Lin

En geen echte eieren gelegd? Dan kan het zo zijn dat ze nog gaat leggen. Maar denk het zelf niet. Heb je niet meer nepeieren?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lola pearl

Ik heb er maar 2, en ze heeft tot heden nog niks bijgelegd.

Moet ik er meer bijkopen?

Ze zijn nu wel wat minder fanatiek bezig met broeden, de eerste dagen kon ik niet eens nogmaal in de volière komen met mijn hand en nu verlaten ze zelfs tijdens het broeden eventjes het broedblok om de vleugels te strekken.

Mijn andere koppel paart er al 7 weken bijna dagelijks op los maar ze hebben tot heden nog geen nestje, terwijl vorig jaar heel normaal verliep is het nu echt een raar begin van het jaar. (Ook omdat ze pas laat begonnen met paren)

Lin

Ik zou zelf altijd wel 5 nep eieren neerleggen.en die anderen hebben genoeg keuze uit blokken? Geen idee hoe je kweekt.. maar is er ook voldoende rust of worden ze elke keer opgejaagd.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lola pearl

Ik heb een grote kamer volière met 2 koppels erin en 2 liggende broedblokken en 2 staande broedblokken, ik ben bezig met een 2de binnen volière waarin mijn andere koppeltje straks terecht kan.

Maar ja ze hebben wel voldoende rust en vechten ook nooit om de blokken, dit is wel het eerste jaar dat ik echte berken takken gebruik in de volière... ipv de plastic stokjes. Maar dat is nu al 6 maanden, dus ver voor het broedseizoen gedaan.

Volière is 170cm x 70cm x 90 cm plusminus en verder alles tot hun beschikking, ook beter eivoer dan vorig jaar. En in december ontwormd, ze krijgen ook wat te snoepen ;D en vliegen ook regelmatig dus dik zijn ze niet :D

Mijn andere koppel is nu sinds 3 uurtjes gestopt met het broeden op de nepeitjes, ze zitten beide weer bovenin de volière rustig te knagen aan de speeltjes.

Ik ga zo maar een poging doen tot het weghalen van de nepeitjes, Denk dat ze het door hadden daar ze nep waren
:laugh:

Lin

Kan je een keer een foto plaatsen van het geheel?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lola pearl

Gezien dit niet mijn sterkste kant is.... hoe? Ik kom er niet uit met de beschrijving hier op het forum namelijk.
Citaat van: Lin op  1 mei 2016, 19:48:50
Kan je een keer een foto plaatsen van het geheel?


Lin

Kan je hem anders ergens uploaden als het niet lukt via bijlagen?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lola pearl


Lin

Ik heb je foto ontvangen. Even een eerlijk antwoord ik vind het erg vol. Ik zou het waterbakje rechts weghalen en het blok aan de buitenkant van de kooi op de plaats van het waterbakje hangen. En wat is het blok links onderin? Die is voor een extra koppel? Zo nee die dan ook maar eruit. Wat ligt er op de bodem van het broedblok, hennepvezel?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lola pearl

Dat is een klein broedblokje voor mijn ene koppel, ze legt altijd eitjes op de grond en daarna leg ik ze als het lukt in het grote broedhok.

Dit had ik vorig jaar ook zo hangen exclusief de takken, maar ik heb geen zijklepjes in mijn broedblokken gezien ik ze zelf in elkaar heb gezet.

Maar ik ga het ene blok hoger hangen, kijken of het werkt.

Me ene koppel paart nu niet meer na het nepeitjes fiasco. Maar mijn andere paartje paart elke dag minimaal 2x, mijn apart zittende koppel heeft eindelijk een poging gedaan, maar daar verwacht ik niks uit.

Dankjewel voor de tips