17 april 2024, 00:44:43

Amarillus zeer giftig

Gestart door Paul, 29 maart 2004, 23:39:23

« vorige - volgende »

Paul

Hallo Allemaal,

Onder de hele mooie planten in de huiskamer valt zeker de Amarillus.
Wij hebben er al jaren een staan en elk jaar komen er uit de bol schitterende bloemen.
Eigenlijk staat ie altijd in de keuken voor het raam omdat de bloemen maar een paar weken mooi zijn en voor de rest is het een plant met alleen wat groene bladeren.
Ik vroeg me af of de plant giftig was omdat we hem in de huiskamer wilde zetten en ging even op zoek.
Ik kon nergens vinden dat hij giftig was.
Nou blijkt de naam op drie manieren geschreven te worden en op de naam Amaryllis vond ik iets zeer zorgwekkends.
De plant behoort tot de narccis achtigen die ook giftig zijn.
Zelf voor mensen is ie erg dodelijk, als een kind 2 a 3 gram binnen krijgt kan de dood al intreden.
EIgenlijk hebben veel mensen iets zeer dodelijks in huis zonder dat ze het weten want als je zo'n bol koopt staat dat er natuurlijk niet op.
De plant verlamd het zenuwstelsen wat kan lijden tot hartstilstand.
Pas dus goed op als 3 gram voor een mens al dodelijk is zal veel minder voor een valkje gevaarlijk zijn want ook op duitse parkietensites vond ik dat alle delen van de plant giftig zijn voor vogels.
Misschien kunnen Lique en Peter hem ook even bij het lijstje met giftige planten zetten want hij komt best veel voor.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Goeie tip!  :)Tenminste handig dat je dat hebt opgezocht! De amarillis ziet er niet echt eetbaar uit, maar dat ie (zo) giftig was wist ik ook niet...Dat dat niet op de verpakking staat ivm kleine kinderen en dieren >:( (maar vlg mij wordt er sowieso meestal niet vermeld dat een plant giftig is...)

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Nico

hoi,
is het deze plant die je bedoelt?

Paul

Hoi Nico,

Dat is hem inderdaad er komen hele mooie grote bloemen aan rood of roze vaak.
Als je hem hebt staan pas dan in elk geval op.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

die plant hadden wij dit jaar ook staan. Echt mooi vond ik hem. Maar gelukkig hebben wij geen kleinere broertjes of zusjes meer. En ook geen binnenhuisdieren. Inderdaad slim om hem opde zwarte lijst te zetten

SDC:D

Paul

30 maart 2004, 04:42:09 #5 Last Edit: 30 maart 2004, 04:43:44 by Paul
Hoi Stijn,

Ik vind het ook een hele mooie plant en heb zo ook altijd graag in huis gehad maar het is wel fijn dat je er rekening mee kan houden dat je weet dat ie zo giftig is.
Ik heb ook nog even een foto gemaakt dat iedereen het goed kan zien om welke plant het gaat.
Ze zijn altijd goed te herkennen aan de grote bloemknoppen en het blad blijft achter bij de bloemen die schieten er ver bovenuit.
Dit zijn de foto's die ik net even van die van ons gemaakt heb.




Het is hier natuurlijk geen plantenforum dat ik de foto's plaats maar dat is even dat iedereen goed kan zien hoe de plant eruit ziet :-)
Vroeger probeerde we altijd de bollen opnieuw een volgend jaar te laten bloeien maar dat lukte nooit.
Van deze is het al het vijfde jaar dat ie achtereenvolgend zulke mooie bloemen heeft en we verzorgen hem amper.

Groetjes, Paul