25 april 2024, 18:06:54

luchtvochtigheid???

Gestart door adnaloj, 29 maart 2004, 20:16:17

« vorige - volgende »

adnaloj

hallo allemaal.

euh ik las net over luchtvochtigheid met eitjes,,, euh helpie
megan zit te broeden in haar eentje en ze is gewoon binnen bij ons, nu is mijn vraag hoe moet ik de luchtvochtigheid in huis gaan regelen en is dat echt nodig???
we hebben namelijk centrale verwarming en das niet goed voor de lucht. toch??

groetjes jolanda

Karin

Als de luchtvochtigheid in huis onder de 40 % is ( hygrometer kopen ) moet je zeker aan luchtbevochtiging doen ( luchtbevochtiger kopen, waterbakken in huis zetten enz ) . 50 - 55 % is ideaal en voor het uitkomen 60 %. In de meeste huiskamers is het te droog. Het kan goed gaan, maar het zou jammer zijn als de jongen niet uit kunnen komen door de droogte.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi,

Als je een valkje alleen hebt maakt de luchtvochtigheid voor de eitjes niet veel uit omdat ze toch niet uitkomen.
Of heb je er wel een mannetje bij zitten?
Hier is de luchtvochtigheid verschrikkelijk laag de meeste nestjes zijn zelfs met luchtbevochtigers erbij onder de 40% prima gegaan, soms is het hier zelfs onder de 30%
Je kan ook de wanden van het broedhok elke dag even vochtig spuiten met een plantenspuit en sommige zeggen ook de eitjes sproeien maar dat zou ik zelf niet doen omdat de porien in de eitjes dicht kunnen gaan zitten vooral het kalkrijk water.

Groetjes, Paul

adnaloj

hai paul

ik heb inderdaad een bevrucht eitje maar het mannetje die doet niet mee met broeden.
en euh... om nou al dat spul te gaan kopen??? over twee mnd hebben we een buiten voliere....

groetjes jolanda

ps ik zal het broedhok natspuiten

Inger m

Hoi,
Je kunt vrij goedkoop een hygrometer kopen. Iemand had er pas iets over geschreven, was te koop bij een drogist voor een paar euro, geloof ik.
Je kunt het broedhok idd natspuiten (als deze niet gelakt is), maar let ook op met een te hoge luchtvochtigheid. Hierdoor kan het ook weer fout gaan. In iedergeval is met name aan het einde van de broedperiode en rond het uitkomen een goede luchtvochtigheid belangrijk.

Kan de pop ook baden? Mijn valkparkieten baden weinig, maar tijdens de broedperiode juist meer en gaan dan vochtig op de eieren zitten.

Maar in een buitenvoliere heb je straks idd geen problemen meer met de luchtvochtigheid, dat zit over het algemeen wel goed.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Ik had inderdaad ook wat geschreven over een hygrometer van de trekpleister.
Die verkopen ze voor 3 euro alleen zijn ze niet super nauwkeurig ze geven hier te weinig aan maar je hebt wel een idee hoe het ongeveer is.
Ik kreeg ook van een kweker de tip om in het broedhok cocopeat te leggen dat is een soort compost van cocos gemaakt.
Ik had daar overheen dan hennepvezel en de vochtigheid in het broedhok word wel veel hoger.
Maar omdat de broedhokken er helemaal krom van trekken gebruik ik dat volgende keer niet meer en ik zorg er voor dat de vochtigeheid in de kamer hoog genoeg is.

Groetjes, Paul