Ik heb net een valkparkiet maar...

Gestart door mikael en chocotof, 12 december 2002, 20:19:17

« vorige - volgende »

mikael en chocotof

Hallo,
Ik heet mikael en woon in berchem. Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een valkparkiet. Toch heb ik een paar vragen. Ik hoop dat u ze kan beantwoorden.

1- Hoe moet ik mijn valkparkiet duidelijk maken dat er een raam staat?

2- Mijn valkparkiet is nog jong, Daarom kan ik het gelacht niet bepalen.

3- Altijd als hij een uurtje in zijn kooi heeft gezeten word het wild en en begint van die rare geluiden te maken. Is dat normaal?

4- Soms neem ik hem op mijn schouder en kan hij geen seconde stil zijn. Dan maakt hij van die rare krasgeluiden door zijn neus.

5- Hoe kan ik een valkparkiet trainen zodanig dat hij/zij
van zijn/haar kooi naar mij toe komt vn een paar meter?
Dat waren zowat mijn vragen,ik hoop dat u er op kan antwoorden.

Vele groeten, mikael en chocotof.

Natalie

Hoi!

Je kunt een valk volgens mij niet echt duidelijk maken dat er een raam is. Mijn valkje is er eerst een paar keer tegenaan gevlogen, en nu weettie dat hij niet door het raam heen kan. Je moet hier alleen wel mee oppassen want als je valk te hard tegen het raam aanvliegt kan hij zich dood vliegen.
Als je valkje nog jong is is het vaak iets moeilijker om het geslacht te bepalen. Je kunt eigenlijk pas zin wel geslacht je valkje heeft na zijn jeugdrui. Dit is na ongeveer 6 maanden. Het ligt er dan ook nog aan wat voor een mutatie je hebt.. Als je bijv. een wildkleurige valk hebt dan krijgt het mannetje een knalgeel kopje. Bij het vrouwtje blijven er ook wat grijze veertjes doorheen komen.
Dat je valkje wild wordt als hij een uurtje in zijn kooi heeft gezeten kan een vorm van aandacht trekken zijn. Hij wil dan liever buiten de kooi zijn dan erin. Sommige valkjes beginnen bijvoorbeeld te gillen (zoals de mijn e altijd gedaan heeft). Je moet dan wel oppassen dat je hem niet direct zijn zin geeft, want dan houdt hij niet op met dat gedrag.
Dat snavelknarsen is al eens ergens anders op het forum besproken. Voor zover ik begrepen heb is dat een teken van de vogel dat hij zich op zijn gemak voelt, en dat hij gelukkig is.
En dan je laatste vraag. Mijn valkjes gingen in het begin nooit zelf de kooi in. Ik moest ze altijd terugzetten, maar nu gaan ze er wel vanzelf in, bijvoorbeeld omdat ze dorst hebben of omdat ze iets willen eten. Ik geef ze ook bijna nooit iets te eten of drinken buiten de kooi, zodat ze weten dat ze in de kooi moeten eten en drinken. Mijn valkjes waren al tam toen ik ze kreeg, en ze luisteren ook wel naar hun naam. Als ze zin hebben komen ze naar je toe als je ze roept, maar volgens mij is dat gewoon een kwestie van geluk. Ik zou niet weet of je ze daarin kunt trainen.