6 mei 2025, 23:47:53

Kroelen eindigt in plukken

Gestart door Vogelgek, 5 april 2016, 16:41:11

« vorige - volgende »

Vogelgek

5 april 2016, 16:41:11 Last Edit: 5 april 2016, 19:35:11 by Vogelgek
Mijn oudste valk Jaapie heeft in zijn pubertijd bij mijn peuter valk Happy tijdens het kroelen wel eens een veertje uit zijn kop geplukt.
Dit was een enkele keer zo en na een aantal keer waarschuwen dmv apart zetten is het gestopt en al gauw was de pubertijd voorbij.
Nu is Happy aan het puberen en plukt hij na elke kroel sessie met Jaapie een veer uit zijn kop. Natuurlijk behandel ik Happy op dezelfde manier dmv apart zetten maar ik bemerk dat dit geen zin heeft want Happy is een beetje hardleers en Jaapie begint nu een kaal achterhoofd te krijgen.
Nu vraag ik me af of het wijs is om de valken wanneer ze in hun kooi zitten (als we weg zijn of in de nacht) om ze dan helemaal apart moeten totdat het puber gedrag van Happy voorbij is??
Wil natuurlijk niet dat Jaapie zijn kop nog kaler word of erger dat het kan gaan ontsteken.
Graag jullie visie.

Rianne

Ik denk dat dit niet zomaar af te leren is. Ik heb een koppel waarbij de man dat bij de pop doet. Soms ook een hele periode niet. Zolang de pop blijft zitten is het wel een beetje haar eigen schuld.

Vogelgek

Herkenbaar, Jaapie bied zelf ook steeds z'n kop aan.
En deze slechte eigenschap van beide zou ik toch op een één of andere manier ongedaan krijgen.
Jaapie is een hele makkelijke valk die je dingen makkelijk aan en af kan leren.
Happy daarin tegen is een schigtige valk met een zéér eigen wil, als hij iets in z'n kop heb zitten dan heb tie het niet in z'n reet.. zeg maar.
Vanmorgen heb ik Jaapie tot 8x een kreet horen geven omdat er weer een veer uit z'n kop gerost werd.
Als dit zo door gaat kan ik hem straks pastoor Jaapie of erger gabber Piet gaan noemen.