19 maart 2024, 03:04:19

valkparkiet ziek?

Gestart door lilo-stitch, 21 maart 2016, 15:47:20

« vorige - volgende »

lilo-stitch

Beste leden,

Ik ben hier nieuw en weet niet of de topic hier goed geplaatst is zo niet graag in de juiste topic plaatsten.

Ik zal bij het begin beginnen. Ongeveer 6 jaar geleden kochten wij onze eerste valkparkiet (Lilo), jaar daarna kochten wij een vriendje voor hem (stitch). Wij hebben helaas op 21-7-2015 afscheid moeten nemen van Lilo nadat hij 5 jaar was. Op een of andere dag werd Lilo ernstig ziek, hij lief met zijn kopje achterover door de kooi. Hij liep dan over de grond en dan ging hij weer op stokje zitten. Wij hebben hem gelijk naar de dierenarts gebracht, helaas voor ons achteraf was de vogelarts op dat moment op vakantie. Lilo is 2 dagen in het dierenziekenhuis geweest waarna we na 2 dagen gebeld werden en we hem konden ophalen omdat hij weer beter was. Eenmaal aangekomen reageerde lilo bijna niet op onze komst en af en toe nog met zijn kop naar achteren. Wij hebben hem toch mee genomen naar huis (achteraf dom), waarna we de volgende dag weer terug moesten brengen naar het ziekenhuis. Dit proces duurde plus minus 5 dagen uiteindelijk hebben wij hem in moeten laten slapen. We hebben er zoveel verdriet van gehad ik ben nog steeds niet bovenop wat onze Lilo heeft moeten doorstaan. Hij was zo`n lieve vogel altijd geaaid worden, zingen en spelen en kusjes geven. In de eerste 2 dagen zei ik tegen de arts dat het misschien loodvergiftiging was omdat er lood op de grond lang bij de gordijnen en lilo en stitch al een paar keer daar hebben gebeten. Wij hebben nooit weten te achterhalen wat het is maar aangezien de symptomen en de lood dat bloot en op de grond lag ben ik 100% overtuigd hiervan.

Wat is nou het moraal van het verhaal.

Sinds de dood van Lilo is stitch heel moe, althans. in begin schreeuwde hij heel erg waarna we na een week toch besloten tegen onze zin in een nieuw valkje bij te kopen (gigi). Deze is nu een half jaartje oud en erg druk en vrolijk. Maar even terug naar Stitch. Stitch is nooit echt een drukke vogel geweest hij had altijd zijn vlagen hij schreeuwde altijd uit het niets of werd in een keer hyper uit het niets. Maar na de dood van lilo slaapt hij veel. Hij zit vaak dan bol en kijkt heel boos (ik weet dat jullie nu zeggen als valkje bol zit en slaapt dat hij dan ziek is). Dit kan niet want eigenlijk al onze valkjes schudden altijd eerst met de veren en dan gaan ze in een bolle houding (altijd op 1 poot slapen). Dat zou betekenen dat ze al 5 jaar ziek zijn. Ik maak me af en toe zorgen om stitch me vriendin zegt dat het mee valt en dat hij zo is. Maar ik zit met het probleem dat ze beide daar bij het lood destijds hebben gezeten en bang ben dat stitch ook loodvergiftiging heeft opgelopen. Maar dat zal betekenen dat hij al sinds 21-7-2015 ziek moet zijn en het lijkt me niet dat een vogel al die tijd tot nu toe kan overleven als hij een vergiftiging destijds heeft opgelopen.

Even alle positieve en negatieve dingen aan stitch opnoemen:
- eet heel goed (vinden hem zelf best aan de zware kant), maar hebben hem nooit kunnen wegen
- drinkt ook heel goed
- slaapt altijd op 1 poot
- als je niks met hem doet (geen aandacht of wat dan ook geeft) slaapt hij
- als hij moe is heeft hij altijd linker oog dicht rechter probeert hij half open te houden maar vaak zo moe dat hij dan de rechter ook dicht doet
- is erg actief als je hem zoent, aait of met hem speelt
- sinds 2 maanden eet hij pluisjes dat is zijn obsessie. pluisjes van de sokken van de kussen overal eet hij pluisjes. Wij jagen hem dan ook altijd weg maar kunnen hem maar niet van afleren.
-heeft soort van draadjes aan zijn veren hangen, heb wel eens geprobeerd om het af te halen dacht dat het los lag maar dat zit vast en dan krijst hij. Heb dit nog nooit bij valkjes gezien (soort van draadjes wat aan de veren groeit).

Dit zijn de sypmthomen die hij zo beetje vertoont want mij soms zorgen baart vooral nadat onze eerste valke is overleden heb ik daar best wel een klap van over gehouden. Het ergste is dus eigenlijk dat hij 9 van de 10 keer moe is. soms denk ik ook dat hij zoiets heeft van ik verveel me dus ga maar slapen. want als je met hem speelt is hij wel actief. En hij oogt totaal niet ziek, hij ziet goed uit zijn oogjes heeft mooie verzorgde veren eet en drinkt goed.

3 weken voordat lilo ziek werd zijn we nog naar de dierenarts geweest met stitch omdat hij uit het niets moest overgeven. De dierenarts zei toen dat hij er goed uitzag en in een goeie conditie was. Terwijl ze bij lilo 3 weken erna zeiden dat lilo te zwaar was. Dit is wel raar want stitch is echt een zware vogel en lilo weegte bijna niks. Ook is stitch zijn conditie niet echt super als hij vliegt hoor je hem wel hijgen eventjes en dan is het goed.

Zo lang verhaal ben misschien at belangrijke dingen vergeten. maar moet ik mij zorgen maken of worden valkjes wat minder actief als ze ouder worden? De jongste (gigi) is is heel druk die lult je de oren van je kop af  :D daar in tegen.

Ik wil eigenlijk niet onnodig naar de dierenarts toe (vorige keer dat we met stitch naar dierenarts waren was hij zo druk geweest door de reis dat hij overhit was geraakt, ze hebben hem eerst een uur moeten koelen).

Nogmaals Stitch heeft zijn pieken en dalen ene keer is hij heel vrolijk en allert andere keer slaapt hij veel. Valt me wel op dat ik nu 9 dagen al thuis ben (ziek) dat hij al 4 dagen extreem vrolijk en actief is. nou weet ik niet of dat komt omdat ik thuis ben (hij kan allen met mij opschieten moet niet zoveel van mijn vriendin hebben). Of om iets anders?

Nog niet te vergeten. Ze krijgen dagelijks parkieten zaad (schone zonder toevoeging) voorheen gebruikte ik kant en klare voeding van vita nog wat maar sinds 2 a 3 jaar mix ik schone zaak (zonder zonnebloemen) met eivoer. Sinds 1 maand gooi ik 2 a 3 keer per week krachtvoer erdoorheen. en ze krijgen regelmatig vitamine door het voer (multi-vit van merk beaphar en dat is +vitamina A. Dit deed ik voorheen af en toe door het eten als ik dacht dat ze niet zo fit waren. Nu laatste tijd gooi ik het wel ongeveer 3 keer per week paar druppen door het voer. Ook hebben ze standaard in een apart pakje steentjes wat ze regelmatig eten (maagkiezel). Ook hebben ze oranje bakje op de kooi waar ze af en toe uit eten dat zijn mineralen geloof ik. Lijkt beetje op oranje grid wat ze bij tennissen ook hebben als ondergrond  :D.

Zoals nu net ook heb ik ze onder de doek in de kooi en Stitch is aan het fluiten. Ik haal het doek eraf en hij heeft vleugels uit elkaar en zegt steeds hai hai hai. Nogmaals hij heeft zijn pieken en dalen et het moe zijn weet iemand wat het kan zijn of wat ik verkeerd doe? En of ik ook aanvulling moet geven op eten of wat dan ook?

Lin

Je topic is goed. Ik zal zo even antwoorden.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Je hebt kleine steentjes dat is grot en de grotere is maagkiezel. Dat van de veren is niet goed als ik denk dat het bij het lichaam zit? Je kan altijd even de ontlasting opvangen en kijken hoe die eruit zit. Dan weten welke wat meer. Graag zou ik ook een foto van de veren. Het zou nl ook mijt kunnen zijn of een ziekte. Het opeten van pluisjes is natuurlijk niet goed. Maak dan eerst schoon of draag sloffen.  Of geef ze wat anders te spelen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lilo-stitch

Hij heeft op dit moment jammer genoeg geen draadjes. Deze zitten 1 a 2 op zijn rug en komen ergens uit de veren weg. Ik noem het draaidjes maar het zijn los dwarrelende lichte donshaartjes lijken het wel. Wat voor ziekte kan dit zijn of meit zeg je? Hij heeft dit al langere poos en wij vonden het wat vreemd maar het komt en het gaat ook zo nu en dan weg zoals nu op het moment.

lilo-stitch

Ontlasting van beide is eigenlijk altijd donkergroen met wit in het midden(van stitch). En van de jongste (gigi) is het zelfde waar het soms meer beigd naar donkere kleur tegen het bruine aan. Soms hebben ze diarree. Maar dat is vaak dan na een halfe dag of hele dag alweer voorbij en hebben ze vaste ontlasting.

carco

Heb ik je verhaal niet eens eerder ergens gelezen over Stitch?
Is Lilo tam? Omdat je zegt dat je hem nog nooit hebt kunnen wegen?

Pluisjes/draadjes eten doen sommige wel vaker, is een rare gewoonte die niet geheel ongevaarlijk is.
Loodvergiftiging lijkt me niet dat het zo lang kan doorwerken.

Geef je iedere dag eivoer? en nog 2 keer in de week krachtvoer? Is nl hetzelfde en is dan teveel van het goede daar eivoer slecht is voor de nieren.

Kan je eens een foto plaatsen van Lilo?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




lilo-stitch

21 maart 2016, 20:18:44 #6 Last Edit: 21 maart 2016, 20:30:09 by Lin
Hallo Carco, Lilo is sinds 21-7-2015 overleden dus gaat moeilijk om die op foto te zetten. Wel heb ik voor jullie een serie foto's met stitch en gigi. Stitch is de oudste die is nu ongeveer 4 en gigi is nu 8 maanden. Hieronder de foto's in Google drive dit was voor mij het makkelijkste om foto's snel te uploaden. wat ik bedoel met dat stitch bol gaat zitten als hij gaat slapen is ook in de fotos te zien heb de titels ervan op aangepast (staat erbij stitch gaat nu slapen). Kunnen jullie tevens zien van dat mijt? heb me erin verdiept maar stonden fotos bij wat gigi en stitch niet hebben ook niet de symptomen ook heb ik 3 keuken papieren een uur onderin de kooi gehad je zou de rooie mijten dan moeten zien aldus internet ik zie niks.
https://drive.google.com/folderview?id=0B5DOdeXzPItPZlpGWnNVSE5CLWs
Ook heb ik Stitch net wonderbaarlijk kunnen wegen. Stitch weegt 126 gram. en gigi 84 gram. Nu schrok ik dat stitch zoveel weegt maar stitch is ook heel anders gebouwd is groot en stevig maar niet dat je zegt beest is vet. Nu las ik op internet dat valkje tussen 80 en 90 gram moet wegen. Als je gigi ziet die is echt brood mager daar voel je de borstbeen/bot gewoon door dit zal wel bij verbeter na loop van tijd denk ik aangezien hij net 8 maand is. Dus als een valkje 80 a 90 moet wegen zouden ze zo moeten zijn als gigi en dan is hij nog niet eens volgroeid. Nu las ik ook op een site dat een valkje tussen 90 en 120 gram mag wegen wat is nou wijsheid?

Wat betreft eivoer. Dit doe ik ongeveer 3 jaar lang halve bak eivoer halve bak zaadjes (aangezien eivoer ook in de kant en klare pakken zit van geloof dat merk hete vitta nog wat) dit gaven wij eerste 2 jaar zelf. nu mix ik het dus zelf. ik dacht altijd dat valkjes ei voer standaard door eten moesten hebben maar hoorde ook in dierenwinkel dat eivoer slecht voor lever is. Wat betreft de krachtvoer dit heb ik net sinds een maand in huis als extra wat ik zo nu en dan door heen gooi. Dus jullie zeggen beter niet mixen maar schone zaden en af en toe dan krachtvoer doorheen? en ei voer helemaal weggooien?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden

Ps fotos met weegschaal zijn net genomen. andere fotos zijn plusminus 2 weken oud. En wat betreft het verhaal zou best kunnen mijn vriendin heeft tijd geleden wat gepost over stitch dat hij nogal eenzaam was na de dood van lilo geloof ik.

carco

Sorry, ik bedoel natuurlijk Stitch  :-[
Klik op het plaatje voor onze site!




carco

Ik vind Stitch ( en ook Gigi) er op de foto's prima uitzien, maar het gewicht van Stitch is wel veel te hoog!
Ik zou voorlopig helemaal met het eivoer  stoppen en ook geen krachtvoer geven.
Het voer dat je eerst gaf van xtra vital is niet zulk goed voer, zit ook veel te veel eivoer en zonnepitten in. De laatste gaf je al niet begreep ik?
Probeer hem in ieder geval dagelijks te laten vliegen zodat hij zijn energie kan en moet gebruiken. Het zou best kunnen dat hij daarom zo rustig is door het overgewicht.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




lilo-stitch

Hallo bedankt voor je reactie! Ik heb even wat fotos gemaakt wat we ze allemaal te eten geven. Ik zat gisteren op internet te lezen naar maagkiezel dat daar houtskool in kan zitten ik schrok me rot. Sinds vorige week troffen wij soort pikzwarte steentjes op de gront wat veel op houtskool leek daarom heb ik foto gemaakt van die maagkiezel die we geven. Ook vond ik nog een potje wat we al heel lang niet geven dat zijn de mineralen van het merk ma-ki maar dit lijkt op maagkiezel of zie ik dit verkeerd? Hierboven wordt ook geroepen maagkiezel en grid? Ik ga vanmiddag naar Dierenwinkel voor nieuwe voer en zou mooi zijn als ik voor die tijd wat tips kreeg. Verder in de foto's kun je zien welke pitten ze krijgen dit krijgen ze nu 2 jaar voor die tijd was het inderdaad xtra vital. Dit voer is zonder zonnebloemen en overigens afgesloten bij de dierenwinkel. Als ik het dan koop in hoeveel kilo dat sealt hij dit voor mij altijd. Dus redelijk vers voer. Verder deed ik dus altijd eivoer erdoorheen wat je ook op foto ziet daar zitten wel zwarte pitjes doorheen wat ik niet weet wat het is. Ik hoorde dat harrisson voer super was maar dit zou ik dan via internet moeten bestellen. Maar je hebt er zoveel van welke moet ik eigenlijk hebben heb j misschien een link? Ik deed dus altijd eivoer doorheen mengen omdat dat ook altijd door het xtra vital heen zat maar jij zegt dat ze best tijdje op schoonzaad kunnen leven? Ik moet zeggen dat ik afgelopen 3 weken (zolang ga ik met een pot mee wat ik vul met pitten) dat ik dus nu 3 weken "schoon zaad" dus zonder eivoer geef en dat stitch nu al 5de dag op rij heel vrolijk, blij en actief is of dit nou komt omdat ik al week thuis ben of omdat hij geen eivoer krijgt weet ik niet. Ik weet wel als mens een lever aandoening heeft dat hij dan ook moe is omdat lever niet goed functioneert. Verder geef ik die vitamines op de foto voorheen altijd als ik dacht dat ze wat slapjes waren. Maar sinds de dood van lilo vaak wel 1 a 2 keer soms 3 keer per week doos het voer heen. Ik wil straks ook weer schelpenzand kopen voor de bodem van de kooi heb dat in begin oook gehad maar waren op gegeven moment overgestapt op hout snippers. Ik denk dat die schelpenzand ook goed is voor mineralen ect. Verder geef ik ze af en toe een wortel dat vind gigi opzich lekker stitch niet echt. En appel is stitch en gigi gek op. Maar stitch is echt zinnig die wil bijna niks qua groente dan. Als we aan het eten zijn dan moet hij ook in de kooi omdat hij dan gewoon aanvalt en eten opeet. Zoals rijst of groente of pasta. Ik hoor graag wat ze allemaal nodig hebben en of ik qua voeding en hulpmiddelen goed zit. En welke Harrissons voeding beste is. Ik heb nooit gewild dat ze wat tekort kregen en dat hebben ze ook nooit gehad. Maar sinds de dood van lilo ben ik extra misschien te overbezorgd bezig ;D. Hier de link van de foto's
https://drive.google.com/folderview?id=0B5DOdeXzPItPSWl1ODAxbjhuNDA

carco

Wat ik er van kan zien is er niets mis met het voer.
De maagkiezel van thijssen is zonder roodsteen dus prima! daar heb je evt ook grit van.
De ma ki is als ik het uit mijn hoofd goed heb ook kiezel en grit, dus 1 van de 2 is voldoende om te geven.
De rode ''steentjes'' als mineralen kan ik niet plaatsen? lijkt een soort klei te zijn?
Voer ziet er ook prima uit.
Vitamines hoef je echt niet zo veel te geven hoor als je zo gevarieerd voert.
Hoe vaak geef je de knabbelsticks? Want ook daar worden ze heel erg dik van: dit moet je echt als een snoepje voor af en toe zien.
Pellets moeten ze echt leren eten, en is een kwestie van uitproberen welk merk ze het lekkerst vinden. En niet meteen radicaal overzetten zou je alleen dat willen voeren.
harrisson moeten ze hier echt niet, hier krijgen ze zupreem bij wat ze allemaal graag lusten.
Beter is het om de beuksnippers te houden als bodembedekking ivm stuiven van schelpenzand.
Groente en fruit kan je regelmatig aanbieden, gewoon uitproberen wat ze lekker vinden.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




lilo-stitch

Thanks caroliene. Ad ervoor altijd grote parkieten voer (dit is wat vetter zegt de winkelier, dan het voer dat ze aan grasparkieten geven. Nu hebben we het gemixed voor stitch. 250gram grote parkieten zaden dus de vette zaden met 750 grams grasparkieten zaad. Hierdoor is het voer niet meer zo vet. Alleen dan is het de vraag of gigi de jongste wel genoeg bouwstoffen krijgt omdat hij nog wel erg dun oogt en is. Als je hem beet hebt is het netalsof je zomaar iets bij hem breekt. Daarin tegen is stitch veel mooier en beter gebouwd. Wat betreft eivoer zei de verkoper dat ik dat 2 a 3 keer per week beetje door het voer kon doen maar niet meer door voer hoefde te mengen als ervoor. Hij zegt dat ze alleen al op deze "schone" zaadjes kunnen leven. Dat snap ik niet helemaal omdat het me niet lijkt dat daar al vitamine doorheen zitten. Maar hij zegt van wel. Ik bedoel als wij aardappelen en vlees eten hebben we de benodigde vitamine ook niet daarvoor moet je ook fruit en groente eten ect.

Maar goed dus ik heb nu die zaadjes (gemengd). Hier voeg ik zo nu en dan wat eirvoer doorheen aangezien gigi ook moet aansterken dat dus 2 keer per week. Vitamine druppen doe ik dan ook wel 2 keer in de week door het voer (geeft mij een geruster gevoel dan als ik het niet geef).heb een roze knaagblok geloof mineralen blok en Vlverder heb ik dat maagkiezel nog hierbij heb ik net grid gekocht van het zelfde merk als de maagkiezel en dat potje ma-ki gooi ik weg. Nu snap ik niet waar die pik zwarte steentjes die op de grond lagen vandaan komen dit leek echt op houtskool en meende dat ik dat ook zag in die maagkiezel. Maar zoals jij al zei las ik dit ook op de verpakking dat er geen roodsteen en houtskool doorhen zat. Ik heb wel schelpenzand gekocht voor afwisseling. Maar die doe ik dan op de bodem. En boven op de kooi bij de playstand doe ik nog Houtsnippers ivm weg vliegen en daardoor vliegt het zand overal heen.

Ook ga ik toch even informeren bij het plaatselijke dierenziekhuis voor onderzoek van beide parkieten gelijk de ontlasting. Ik wil dit alleen doen en niet de parkieten mee te nemen om te lten bekijken dit veroorzaakt allemaal onnodige stress. Stitch ziet er als vogel en qua verzorging super goed uit echt. Misschien ben ik zelf wat te bezorgd door de dood van lilo dat ik het zo vreemd vind dat hij de meeste tijd van dee dag slaapt. Maar als je hem aandacht geeft is hij ineens wel heel vrolijk en druk. Misschien een combi van verveling en dat zijn conditie wat minder is. Al hebben ze mega veel speeltjes nu niet zoveel in de kooi omdat ik het ook niet overvol wil hebben. Waar ik nog wel gek van wordt is zijn obsessie voor pluisjes overal waar hij zit bijt hij de pluisjes af en eet ze ook op. Ik jaag hem dan gelijk af maar kan het niet afleren. Gigi heeft in het begin een keer gedaan en sindsdien doet stitch het continue voorheen nooit. Hebben jullie nog wat tips en trucs laat me mar weten

carco

Gigi is niet te licht hoor, ws is het gewoon een kleinere vogel?
Maar je hebt zelf het idee dat je het borstbeen voelt?
Persoonlijk zou ik geen eivoer meer geven omdat dat aanzet .
Als je regelmatig groente en fruit erbij aanbiedt ( en ze eten dit ook) dan zijn vitamines niet noodzakelijk.
Mest controleren is nooit verkeerd om te doen.

Het afleren van pluisjes eten is denk ik lastig, dit lijkt echt een gewoonte te zijn geworden.
Proberen inderdaad er bij vandaan te houden.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Rianne

Ik ben het met caroline eens: minder met eivoer, en knabbelstaven. Je hebt binnenvogels en die hebben minder vetten nodig als buitenvogels.
Wat de pluisjes betreft, je zou bijv je sleutelbos vlakbij je valk kunnen laten vallen zodat hij schrikt. Niet vlak ernaast natuurlijk. En dat steeds herhalen zodat hij een negatieve associatie krijgt bij zo'n pluisje.

lilo-stitch

Hallo Carolien wat bedoel je precies met "ws is het gewoon een kleinere vogel". Gigi is 8 maad en weegt 84gram. Je voelt zijn borst been dus de brost bot voel je duidelijk. Dit is bij stitch niet zo . Maar gigi is nog een jonkie dus denk dat dat nog moet bij komen omdat hij nog in de groei is ect. Heb nu alleen pitjes (250gram valkparkieten pitten en 750gram grasparkieten pitten de valkparkieten pitten zijn vetter zoals ik al eerder zei. En ik geef ze nu nog 1 misschien 2 keer per week eiwit. Wij gaven ze nooit echt groente. Heel soms een wortel gehad. Appel laatste tijd wel. Sinds gisteren andijvie gegeven daar is gigi gek op wist ik niet eens. Maar stitch heeft sinds vandaag bijna 100% waterige poep. Dit kan komen door de andijvie las ik. Nogmaals stitch is niet echt ziek althans zo oogt hij niet maar sinds de dood van lilo is hij stiller en slaapt hij mee en is veel meer moe. Nou is hij al van jongs af aan nooit een actieve vogel geweest maar meer een vogel die hem gewoon "chilled" en beetje sch**t heeft aan alles. Maar maak me toch wat zorgen waarom weet ik niet want me vriendin zegt altijd is niks mis met stitch alleen sinds de dood van lilo ben ik voorzichtig met hem. Zo'n ontlasting onderzoek wat kunnen ze daaruit zien? Kunnen ze ook zien dat ze mijt hebben en dat soort dingen of alleen erge ziektes? Ik vraag me ook wel eens af als stitch echt ziek zou zijn dan houdt hij het wel al 1 a 2 jaar ziek vol en dat zou een valkje nooit vol houden dus waarschijnlijk zie ik spoken :P