19 maart 2024, 04:45:17

valkparkiet ziek?

Gestart door lilo-stitch, 21 maart 2016, 15:47:20

« vorige - volgende »

carco

Ik bedoel met een kleinere vogel dat deze anders gebouwd is als Stitch.
Niet iedere vogel is net zo groot en weegt even veel.
Een gewicht van 126 gram daarentegen is te veel. daar moet dus echt wat vanaf.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




lilo-stitch

Hallo,

Ik heb vandaag stitch en gigi gewogen en dit waren de resultaten

Op 21-3-2016 wogen ze immers
126 stitch
84 Gigi

Vandaag 25-3-2016
121 stitch
82 gigi

Kan iemand me vertellen hoe dit kan? Dat stitch in 4 dagen 5 gram is afgevallen? Wat doe ik anders. Dat is sochtends per etens bakje ze hebben beide 1 etensbakje. Dus per bakje sochtends ietsje minder dan een lepeltje (lepeltje van destijdse voer xtra vital) en savonds 1 lepel per pakje. Dit zijn schone parkieten zaadjes zonder eivoer of krachtvoer. Ze kreigen geen vitamine druppen meer maar elke dag verse groente. Met de groente ben ik op 21 begonnen, de eerste 2 dagen hebben ze andijvie en sla gehad (afwisselend). 3dag 2 blaadjes spinzi. En vandaag aardbei en komkommer. Gigi eet de andijvie en sla en spinazie dit vond hij heerlijk. Hiervan heeft stitch bijna niks van gehad. En de aarbei en komkommer hoeven ze niks van te weten. Verder hebben ze de afgelopen 4 dagen geen trosgierst gehad en geen stick. Trosgierst kregen ze afgelopen 2 maanden regelmatig omdat de Dierenwinkel zei dat ze van trosgierst niet dik worden. Hij koopt altijd droge verse trosgierst zonder enige toevoegingen.

Dus 4 dagen tijd hebben ze alleen parkieten zaad gehad en grid en maagkiezel natuurlijk wat ze altijd ter beschikking hebben. En wat groentes. Stitch is dus 5 gram afgevallen. En gigi 3. Ik vind dit best heftig ik weer zo niet of dit veel is maar ik vind het best veel klinken. Overigenz moet ik zeggen dat stitch gek is op de pitten normaal bleef sochtends als ik van ben kom altijd wel pitten die niet open waren of savonds. Maar nu zoekt hij gewoon om eten. De pluisjes gedrag is ook toegenomen alsof hij gek wordt dat hij geen trosgierst meer krijgt. Ook viel stitch me vanmorgen aan toen ik een ovenbroodje aan het eten was. Hij pikte er een grote stuk uit en vloog ermee weg. Hij is gewoon geobsedeerd met eten. Kan iemand mij vertellen of dit veel is dat hij nu afgevallen is in zo'n korte tijd? Ook is dit natuurlijk niet goed voor gigi die is nog jong en moet goed groeien ect. Maar die is ook 3 gram kwijt. Ik hoor graag van jullie naar tips en trucks

carco

Geef je nu iedere dag groenvoer? Dat is nl ook niet nodig. 2 Keer in de week is genoeg.
Ik las eerder dat ze waterige poep hadden, hetgeen inderdaad daardoor kan komen omdat het veel vocht bevat en ze het niet gewend zijn. Ik vermoed dat ze daarom ook even veel afgevallen zijn.
Pikte Stitch normaal niets van je qua eten?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




lilo-stitch

Ik heb op meerdere forums gelezen dat ze elke dag nieuwe verse groentes krijgen. En met sommige groentes oppassen ivm teveel vocht zoals andijvie en sla. Jawel stitch pikt altijd in ons eten gigi ook daarom zijn ze vaak ook in de kooi als wij gaan eten. Stitch heeft vanmorgen hevige diaree maar heeft geen groentes gehad. Dit hebben ze vaker waarop ze vaak de smiddags of savonds alweer mooie vaste poep hebben.

Wat ik me nog afroeg over stitch dat hij zo moe is. Ik woonde eerste 5jaar in een klein flatje daar heb ik stitch en lilo gehad. Sinds 3 maanden wonen we samen in een 2 onder 1 kap woning. De flatwoning was de laatste 2 jaar heel vochtig rond de 60% waar we na een tijdje schter de bank een lichte schimmellaag vonden circa een kleine half vierkante meter. Ik las gisteren over de schimmelinfectie die parkieten kunnen oplopen symptomen zijn. Zwaar ademen, krakend geluid, stem kwijt en gapen. Nu maakt stitch heel af en toe een soort krakend geluid met zijn neusje als hij speelt hij gaapt ook meer dan stitch maar dat gapen is niet elke dag. Denk 2 a 3 keer per week. Maar ja las ook dat parkieten veel gapen omdat ze zich dan uitrekken en zich op gemak voelen.  Bij de schimmel infectie zouden ze ook zwaarder moeten ademen. Dit doet stitch alleen als hij gevlogen heeft heel erg hijgen voor de rest niet. Zou het iets met de schimmel kunnen te mken hebben van stitch? Hij heeft niet echt een vn die symptomen en hij is ook heel veel aan het schreeuwen. Terwijl zevolgens schimmel infectie juist hun stem kwijt moeten zijn. Behandeling hiervan is inderdaad door een da maar je kunt het ook verhelpen door te ventileren vitamines toe te dienen en een schone omgeving. Ze hebben in de nieuwe huis (nieuwbouw) al deze factoren. We ventileren dagelijks deur open hierdoor zorgen we natuurlijk dat ze niet in de tocht staan. Kooi wordt elke week schoongemaakt grondig. En ik gaf ze regelmatig vitamine. Wat ik eigenlijk vind dat het nog steeds wel 2 a 3 keer per week kan. Het kan toch geen kwaad vitamine? Ik hoor graag van jullie of dit het kan zijn.

Lin

Ik zou ook niet elke dag groentes geven zoals Caroline zegt. Piept hij ook als hij gewoon zit?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lilo-stitch

Hoe bedoel je piepen? Hij maakt af en toe een zeurerige piep maar dat vaak als hij zich schoonmaakt en dus zichzelf pijn doet lijkt me. Maar echt een piep uit het niet nee niet dat ik weet. Alleen als ik hem aai en hij vindt het lekker maakt hij een soort knakerig knorrend geluid met zijn denk ik uit de neus te komen. Kan niet beschrijven hoe dat klinkt. Maar hij is energie vol en vliegt goed, hijgt wel altijd na paar rondjes gevolgen te hebben. En hij doet vaak deuntjes zingen met vleugels open. Dit is dus positief. Maar dan het enige waar ik me zorgen over maak is dat hij vaak bolletjes gaat zitten en dan slapen. Nu zeggen veel mensen als parkiet bol zit is hij ziek. Nou zo slapen al onze foto's  (niet altijd natuurlijk maar soms). Dat zou betekenen dat ze allemaal  ziek zijn. En wat hij sinds 2 a 3 maanden doet is vaak zijn linker oogje dicht doen en rechter heeft hij open. Waarna hij nadat hij dat doet na 5 minuten gaat slapen. Kan zijn dat hij vermoeid is en dat doet geen idee. Ik zal wel over bezorgd zijn waarschijnlijk. Me vriendin zegt altijd je moet er niet zo mee bzig zijn je ziet spoken is niks mis met hem. Ik ben echt 24/7 bezig met de vogels dat ze het goed hebben en niks ergs krijgen ect. Wordt er soms gek van

Lin

Ik bedoel piepen bij ademen als hij gewoon wakker is. Want dat zou nl niet goed zijn. De meeste zitten wel bol hoor bij slapen en op 1 poot. Dat van 1 oog herken ik niet, maar lijkt me ook geen probleem.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lilo-stitch

Nee piepen bij ademen heb ik nog nooit gehoord. Denk haast ook niet dat het te maken kan hebben met de schimmel. Dan zou je al meerdere symptomen of gekkigheid moeten zien. Zal wel komen omdat hij vast overgewicht heeft dat hij vaak moe is. Is net alsof hij ook verveeld is sinds de dood van lilo. Hij is nooit een speelse vogel geweest maar het slapen heeft zich wel toegenomen na de dood van lilo. De nieuwe vogel hebben wij eebij gekocht omdat hij week lang alleen maar schreeude en paar keer zelfmoord probeerde te plegen (kop door trailies steken en dan zich laten hangen). Nu de jonge gigi er is is hij rustig hij slaapt en eet alleen maar. Ik heb laatst al een grote javaboom gekocht daar zit hik dsn wel vaak in. En 100 euro aan speeltjes en accessoires, of hij is er bang voor of het boeiet hem niet. Gigi is daarintegen heel vrolijk die kletst je de oren van de kop af en stitch zit vaak in slaapstand wat dom naar hem te kijken zo van hou je nou eens stil ik wil slapen

Lin

Ach ja elke valkparkiet is weer anders. En als je zwaarder bent onderneem je ook minder omdat het zoveel energie kost. Geef iig geen zonnepitten en niet teveel trosgierst.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lilo-stitch

Trosgierst hebbben ze sinds de eerste weging niet meer gehad. Dit wil ik misschien nog maar 1 keer per week geven. Eerst was het welke elke 2 dagen dat ze een hadden. Is wel appart, daar had ik het vanmorgen met me vriendin ook over. Eerst kregen we lilo toen hadden we zoiets van jeetje wat is lilo een druk vogel niet normaal, toen kregen we stitch die was 3 keer erger (na stitch was lilo rustig). Nu hebben we gigi nou die praat zodra je de doek van de kooi doet tot savonds als hij gaat slapen we weten niet waar hij de energie vandaan haalt. En nu is stitch dus nadat gigi er is en lilo is overleden heel rustig en heeft nergens zinin. Stitch was altijd mijn vogel was niet bij me weg te slaan altijd willen geaaid worden. Maar sinds de dood van lilo is dat helemaal over heel soms als ik hem dwing door elke keer bij mr te nemen en hem te aaien wil hij zo nu en dan wel geaaid worden. Dus ja als je al met al vergelijkt zal het wel komen door het totaal plaatje en niet door een enge ziekte waar ik zo bang voor ben 8). Moet zeggen dat stitch al een weekje sinds ik nu 2 weken thuis zit al stuk vrolijker is. Normaal als je doek van de kooi haalt moet stitch altijd even wakker worden en zingt gigi al. Maar sinds een week is dat nu stitch die gelijk gaat zingen. Maar daarna wel weer vervalt in zij oude gewoonte van niks doen. Ook vliegt hij veel en veel meer dan eerst.