25 april 2024, 04:30:32

Valkparkiet gered uit junkenpand

Gestart door Vogelgek, 4 maart 2016, 00:21:37

« vorige - volgende »

Vogelgek

Hallo allen,

Even een kleine voor geschiedenis ivm titel van topic.
Een oude buurman (Rolf) van mij is al jaren verslaafd en woont in een vaste opvang voor verslaafden.
Nu wil het zo zijn dat daar geen huisregel is omtrent kleine huisdieren en heeft zijn buurman (Lennard) die een kamer verder woont vorige maand 2 valkparkieten (man & vrouw uit zelfde nest) met kooi op de kop getikt bij een andere verslaafde die elders woont.
Afgelopen weekend vertelde mijn verslaafde kennis dat het vrouwtje was overleden en heb ik hem (Rolf) gesommeerd zijn buurman (Lennard) over te halen de andere valk af te staan aan ons voordat die ook dood gaat.
Uit eindelijk is dat gelukkig gelukt.

We troffen de valk in zwaar vermagerde toestand aan in een vieze kooi met geen eten en troebel water in een rokerige ruimte van 3 bij 5 waar ook allerlei verdovende middelen zoals wit, bruin, cannabis en zware tabakken worden gerookt zonder enige vorm van ventilatie.
De persoon had in zijn kast een zak van ander halve kilo vogelzaad staan maar gaf daar niks van aan de vogel.
Verbijsterend had hij ook een zak kippengrit staan???

Ik weet dat de valk een behoorlijke opdonder heeft gehad, zowel fysiek als mentaal en dat terwijl hij nog maar 5 maanden oud is.
Zijn er mensen die zoiets hebben mee gemaakt en of andere mij tips kunnen geven hoe we het ventje genaamd Max weer op de rit kunnen krijgen.

Wat hebben we al gedaan
Hij heeft 48 uur apart gezeten van mijn andere vogels.
Warmte lamp deed hem goed.
Water met vitamine druppels.
Grit , mineralen en ei voer door zijn eten heen.

Vooruitgang
Poep ziet er goed uit.
Poetst zich zelf weer.
Heeft 1 a 2 keer al een plezier vlucht gemaakt.
Heeft 1 a 2 keer een speeltje aan geraakt.
Eet graag trosgierst.
Ademt niet zwaar meer.
Neusgaten vrij van stof na goede niesbuien.
Slaapt op 1 poot met kop in veren.
Klimt goed.

Constatering wat zorgen baart
Eet gulzig maar niet te veel gelukkig.
Slaapt heel erg veel.
Zit geregeld tijdens slaap te waggelen, ook op 2 poten maar ziet er niet uit als wipstaarten meer van links naar rechts.
Houd vleugels altijd langs lichaam behalve bij lopen.
En zit geregeld bol.
En rond 12 uur s'nachts komt hij tot leven, vleugels wijd en staart gespreid (vermoeden dat dag en nachtritme is omgedraaid)


Zelf denk ik dat hij aan het afkicken is van alle drugs die hij ingeademd heeft.
Graag zou ik wat feedback willen omtrent onze rescue valk Max


Lin

Wat goed van je. Ik zou hem niet teveel nog buiten de kooi laten. Hij is in een nieuwe omgeving en dat is ook niet makkelijk om te wennen. Laat hem in de kooi een paar dagen om te zien of de toestand verbeterd. 48 uur is te kort om als quarantaine tijd aan te houden trouwens. Goed dat je let op de ontlasting dat is altijd wel het eerste wat opvalt als het niet goed gaat afgezien van bol zitten.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

4 maart 2016, 09:53:39 #2 Last Edit: 4 maart 2016, 09:57:07 by carco
Ik denk inderdaad als ik het verhaal zo lees, dat hij ernstige voedingstekorten gehad heeft en aan het afkicken van de dampen die hij toch ook ingeademd heeft.
En hoe je daar mee om moet gaan, durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Vogelgek

Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat al stukken beter met Max.
We proberen hem zijn dag ritme terug te brengen door hem wakker te houden als de andere valken ook wakker zijn.
Uiteraard gunnen we hem ook zijn rust, hij is per slot van rekening nog een kleuter (5 maanden).
Hij heeft vandaag al meerdere plezier vluchten gemaakt met onze andere 2 valkjes en gezellig mee zitten alarm-roepen.
De andere valkjes moeten wel enorm wennen aan hem en hij ook aan hun.
We zien wel dat Max aansluiting bij ze zoekt.
Het bol zitten is volledig weg en het naar links en rechts bewegen in slaap ook.
Nu is het een kwestie van geduld wanneer hij zijn speelse gedrag laat zien en wanneer de andere valken hem volledig accepteren.
Wij hopen dat dit voor zijn rui is, want dat zal ook geen pretje voor hem worden.

We will keep you posted  :D

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Vogelgek

Het gaat prima met Max.
En hierbij wil ik dit topic afsluiten met een mooie foto.
Met z'n alle vogeltjes kijken

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Goed te lezen/zien!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Rianne

Super om te lezen hoe je Max hebt gered. Ik hoop dat het zo goed blijft gaan :)

ManjaV



MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki