28 maart 2024, 19:00:33

hulp bij tam maken en samen zetten.

Gestart door josje, 1 maart 2016, 16:24:53

« vorige - volgende »

josje

goede middag ik heb nu 2 valkparkieten eentje is bijna 4 jaar (man yumper) die is redelijk tam ( gaat zelf in uit kooi komt op vinger zitten om naar kooi te doen en komt bij mij in de zetel op schouder of hooft zitten luistert naar zijn naam als hij iets niet mag bv.)

er heeft 3 jaar daisy bij gezeten die is sins afgelope weekeind weg deze was niet tam lukte niet toen die als herplatser bij mij kwam maar aangezien het de afgelopen 3 maanden ambrass was heb ik hem een nieuwe thuis gegeven.

sins gisteren middag +- 14 u heb ik een nieuw valkparkietje +- 3 maand aud wand wilde yumper niet alleen in zijn nieuwe grotere kooi pagaaien koop laten zitten. dit is verwacht ik een pop heeft grijze kop en vissengraat op buik en brabbelt meer yumper roept echt dus ik verwacht dat het een pop is  heb nog geen naam ben daar nog zoekende voor.

nu is er gisteren met uit de doos halen een klein acsidentje gebeurd wilde haar voorzichtig uit doos halen even kennis maken en in kleine kooi voor de grote zetten waar yumper in zit maar ze raakte in paniek en ik had ze nog niet goed vast en ook niet genoeg tijd om los te laten ging zo snel dus toen is ze hellaas haar volledige staart verloren.

nu is yumper zeer gedesinteresseerd en zitten ze ieder in eigen kooi naast elkaar ed ze eet en drinkt ook. gisteren avond na werk mocht ik met vinger door kooi over haar kopje aaien verder niet.

vanmiddag heb ik ze bij mij gepakt en heeft ze bijna 2 uur bij mij gezeten terwijl ik ze vast hield dan viel ze zelfs een beetje in slaap was kei lief maar met dat ik ze terug wilde zetten heeft ze me 3 x flink gebeten 2x door en een1 dwars door zijkant vinger.

nu twijfel ik wat moet ik doen weet het niet zo goed wand is mij gezegd dat ik ze 6 a Max 8 dagen apart mag laten zitten maar ze is zo nog niet tam zit al aan dag 2.

ze roepen wel naar elkaar en zitten constant naast elkaar als yumper los is gaat hij dichter bij haar zitten ed dus hij lijkt het wel goed te vinden maar weet niet wat ik moet doen .

wilde haar trouwens toen ze bij mij zat trosgiers geven als beloning maar dat kent ze niet heb nu net eten in gewone voer bakjes aan zijkant gedaan wand dat had ik eerst in grood bakje in kooi hangen nu heb ik in dat grood bakje voor haar eiervoer gemaakt en daar in gedaan. wie kan mij helpen wil het beste voor hun

mvg jose frijters yumper en ....

hellangellus

Ik kreeg Lizzy ook later dan Jack, maar ze zijn jonger. Lizzy heb ik ook naast Jack in een eigen kooi gezet. Ook roepen en interesse naar elkaar toe. Daarna heb ik Jack laten vliegen, lizzy laten zitten en kijken hoe zij reageerde op hem. Dit ging goed. Na 3 dagen heb ik Jack bij Lizzy in de kooi gedaan en de grote kooi helemaal omgebouwd. Had gelezen dat ze dan niet claimen of dominant gedrag vertonen, en daarna heb ik beide in de grote kooi gedaan en dit gaat heel goed, had Lizzy ook niet tam maar doordat Jack tam was ging het heel snel met haar. Wens je veel succes. Misschien hebben anderen ook goede tips, heb ook veel door dit forum gebladerd voor tips.

groetjes van Helma
Wijsbegeerte is een groot woord voor wat de gewone mens piekeren noemt.

Lin

Hoi heb je ons stappenplan al gevolgd. Je moet ze niet met de hand oppakken altijd op ooghoogte benaderen anders gaan ze zeker bijten. Helaas kan het lange tijd duren voordat een valkparkiet tam wordt. En bij sommige lukt het helemaal niet.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

josje

ja ik heb julli stappe plan gezien vandaag maar omdat ik ze gistere avond al over haar hooftje mocht aaien en  ze eigenlijk binnen uur op de stok zat en had gegeten en gedronken dacht ik dat ik ze al bij mij kon pakken maar dat was miss niet zo verstandig als ze zo in de kooi zit is ze echt al los als ik bv weg gaat roept ze me na en nu ook zit ik op afstand en is ze zo aan het knarsen naar elkaar altans ik zie dat als een goed teken weet niet wat julli daar van vinden? ik zal zo nog eens proberen een beetje met mijn hand er in gaan onder tussen is ook de naam gekozen zita dat maakt het ook allemaal een heel stuk makelijker heb ook de trosgiers vanmiddag in de kooi gehangen omdat ze dit nog niet kende en ik zie dat ze daar al van gegeten heeft toen ik vanavond werken was dus dat lijkt mij toch ook goed teken ga nu zo rustig proberen en dan haal ik de trosgiers en morgen vroeg voor ik ga werken uit en dan probeer ik smiddags wat te oefenen of ze het op afstand uit mijn hand wild eten. mochten julli nog tips hebben graag.

ow ja een vraagje ik heb toen yumper klein was de klikker training met hem gedaan maar toen kwam daisy er bij heb ik dat nog even gedaan en is dat komen te verwateren zou ik met hem ook weer beetje kunnen oefenen om hem nog tammer te maken of is hij daar te oud voor ongeveer 4 jaar nu . wand zou niet willen dat hij jaloers word.

en dan mis nog best wachten tot maandag of dinsdag om ze samen in kleine en later in grote kooi te zetten of toch al wel eerder doen of komt dan de training van zita in de war srry voor de vele vragen maar wil het nu wel goed doen het is denk ik een vrouwtje en er is mij gezegt dat die aanhankelijker kunnen zijn dan mannen dus daarmee wil ik het wel goed doen

Lin

Hoi. Om een vier jaar oude tam te krijgen dat is erg lastig. Maar als je steeds vorderingen ziet dan kan je doorgaan met tam maken. Als hij kan opstappen dan kan je hem eruit halen. En als het dan samen goed gaat met beiden kunnen ze wel in een kooi samen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

josje

goede avond ik weet het niet meer

ik ben aan de slag gegaan met julie stappen plan vorig week eerst naast de kooi gezeten maar zeer angstig dan mijn andere er even bij gezet omdat ik merkte dat ze daar naar riep en daar naar toe wilde angst was gelijk over nadat de mijne het had voor gedaan om tros giers te eten door de traliech deed zei het ook zonder problemen en zo hebben ze om ste beurt de tros giers op

savonds na laten nog eens geoefent nu met hand er in en toen ik de tros gies bij haar kooi terug naar buiten deed en bij die van mijn andere naar binnen en die gelijk er op af kwam ging zei ook eten en zelfs zo dat ze bijna met haar snavel tegen mij aan kwam  denk zo ben op goede weg .

dag later bleef ze zitten maar deed nix meer ook niet als die van mij af kwam

heb ze zaterdag (zaterdag wel even samen gezet in kleine kooi)en zondag na gerust gelaten ze is veel losser in de kooi klimt meer maar is zeer angstig

vanmorgen voer weg gehaald en vanmiddag en vanavond weer naast kooi gezeten met tros giers 2 x dik 45 min en ze moeft niet als ik wat beweeg (buiten de kooi) viegt ze heen en weer in kooi. heb vanmorgen de muziek aan gelaten. ik weet het niet meer tros gies er nu weer in gelaten maar zit er nu op afstand al weer 1,5u op te kijken en ze is op stok gekropen maar verder niks. vind het zo jammer weet het niet meer wand wil haar toch op zelfde mate tam hebben als yumper voor ik haar in de grote papegaaien kooi zet samen met yumper maar weet dat ik ook niet te lang mag wachten om ze samen te zetten dus zit nu beetje in dilema help.

ze is nu vandaag een week bij mij ze heeft wel 2 of 3 x 1 a 2 uur samen gezeten in kleine kooi staan naast elkaar en als yumper los is dan zit die ook veel op haar kooi. wie o wie kan mij advies geven wand weet het even niet meer wat ik moet doen

josje

net nog contact gehad met waar ze vandaag komt die zijn momenteel ook heel angstig ze heeft ook weinig mensen gezien toen ze jong was wand komt van prive. en die hadden toen ze net een 2 tal weken oud waren ook een pupy ongeluk nestje dus daarmee heeft ze weinig mensen gezien kan dat nog goed komen ze is nu een 13 tal weken oud.

Lin

Je kan ze wel samen zetten, maar als de tamme ook bang van je gaat worden is het beter om die uit de kooi te halen als je bezig bent met trosgierst. Een valkparkiet kan soms maanden erover doen om te wennen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

josje

goede middag

heeft er iemand nog tips het zit namelijk zo zita is zeer levendig na week heb ik ze samen gezet en door bllijven gaan met oefenen maar zie weinig vooruitgang is al week het zelfde ze eet wel maar als ik nog maar met mijn hand beweeg of me zelf beweeg is ze weg of stop ze met eten.

ze luistert al wel naar haar naam wand op voor op stok te gaan zitten om terug te gaan in de kooi gaat ook steeds beterder ben daar gisteren goed op aant oefenen geweest om ze zo op de stok te zetten en dan wa dichter bij te laten eten dat ging redelijk als ze weg vloog kwam ze met roepen weer terug naar de kooi maar mag haar nog niet aan raken ook niet op de vinger nix weet nu niet goed wat te doen  vliegen en zo gaat wel steeds beterder

Lin

Het is nog erg vroeg he. Je bent nog maar net begonnen. Het kan nog maanden duren en elk valkje is anders. Sommige worden helemaal niet tammer.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)