28 maart 2024, 19:35:32

Verenplukken

Gestart door Gisela, 22 augustus 2002, 11:18:33

« vorige - volgende »

Gisela

Hallo,
ik heb een vraagje ,ik heb al 3 jaar een valkparkietje,kunnen jullie me helpen ze is wel kerngezond ,maar!! de laatste weken bijt ze zichzelf,en krest dan. ik moet haar dan afleiden.ze word er kaal onder haar pluimpjes.vooral onder vleugels en buikje.ze eet wel goed .moet ik naar een dierenarts.ik heb geen andere vogels in huis.dit is wel abnormaal vind ik .ik hoop dat jullie me raad kunnen geven ,zo dat charlotje wat rustiger word.alvast bedankt ik wacht vol ongeduld op een mailtje.

Groetjes Gisela en Charlotje

Peter

Hallo Gisela,

Valkparkieten plukken zich zelf vaker als ze zich vervelen. Een mogelijke oplossing is een tweede valkparkiet erbij plaatsen. Het zijn namelijk dieren die met meerdere samenleven in het wild, sommige gaan (soms pas naar langere tijd) zichzelf plukken.

Groetjes,
Peter

Gisela

hallo

Ik denk niet dat ze het uit verveling,
doet hoor ze zit bijna nooit in haar kooi, ze is altijd bij mij ,ik denk eerder aan parasieten. Kan dat niet? Er is namelijk een andere valkparkiet bij mij op bezoek geweest. Ze hebben samen rondgevlogen ,maar charlotte moest er niets van hebben.wat te doen dan en hoe herken je het.

Alvast nogeens bedankt
groetjes gisela

Peter

Hallo Gisela,

Om te kijken of het om een parasiet gaat kun je het volgt kontroleren:
Leg tegen de avond een wit papier in de kooi waar de valkparkiet slaapt.
Zitten er de volgende ochtend parasieten op dan weet je genoeg.

Je kunt vaak bij de dierenspeciaalzaak hele goede medicijnen krijgen
tegen parasieten.

Groetjes,
Peter