19 april 2024, 08:17:56

Nestje dood

Gestart door pauliecoco121, 3 februari 2016, 02:10:01

« vorige - volgende »

pauliecoco121

Hallo,

Eerst even voorstellen, lijkt mij wel zo netjes.

Ik ben Kees, liefhebbertje van vogeltjes en met name kromsnavels.
Daarom is mijn keuze dus ook jaren geleden gevallen op de valkparkiet, en heb er inmiddels een stuk of 4 liefdevol verzorgd.

Nu is mijn vraag:

Wildkleur valkparkiet man, gekocht juni 2014, toen half jaartje oud, genaamd Paulie, relatief tam.
Lutino pop, gekocht december 2014, toen ook dik half jaar oud. Ook relatief tam.
Vogels zitten in een papegaaienkooi in de huiskamer.

Op een avond zei een vriend: Waarom geen nestkastje erin? Dat is leuk, leerzaam en je krijgt meer vogeltjes.
Dus ik mij gedurende een aantal weken ingelezen, zelf een broedblokje gemaakt. Beide vogels waren toen een dik jaar oud (juni 2015).
Al snel begon het paren, maar het duurde maar en duurde maar(voor het gevoel) tot er eitjes kwamen. Dit was in september dus wel raak. Wij erg blij, er was een ei!
Vanaf dag 1 zaten man en pop op het ei, netjes afwisselend. Dag 3 kwam ei 2, dag 4 ei 4, en toen o. De dag 1 ei tot er welgeteld 10! Eitjes lagen. Broeden ging prima, man en pop allebei. Heel even was er wel eens niemand, dit duurde hoogstens 2 min.
Ook kwamen de eitjes uit. We hadden 8 bevruchte eiitjes waarvan er 7 uitkwamen.
Vanaf dag 1 ging het voeren goed, zowel man als pop. Toen de oudste 8 dagen oud was merkten we dat het dood lag. Wij dus eruit gehaald, blok en kooi gereinigd, vogeltjes terug. Dag later jong 2 overleden.
Dag 11 jong 3 overleden.
Weer blok en kooi reinigen.
Dag 13....
Zo ongeveer om de dag een jong valkarkietje dood in het blok, terwijl voor onze ogen alles relatief goed leek te gaan.

Kregen eivoer van welkoop elke dag ververst, vitaminedruppels in het water, grote parkietenzaad, sepia en kalk was voorhanden. Elk jong ging dood met volle krop.

Nu blijft het paren doorgaan, zelfs zonder blok, en wij willen niet meer een nestje dode jongen begraven..
Kan iemand ons vertellen wat er eventueel is misgegaan?

Met vriendelijke groet,

Kees, Paulie&Coco



Lin

Hallo Kees,

Welkom hier. Wat zonde dat het zo mis is gegaan. Heel goed dat je je eerst verdiept hebt. Normaal legt een valkparkiet rond de 5 eieren. Tien is zeker teveel. Zorg ervoor dat je nepeieren koopt zodat je eventuele nieuwe eieren kan vervangen. 7 jongen is ook veel. Vooral bij een eerste nest gaat vaak niet alles prima. Het kan natuurlijk van alles geweest zijn.

- Hoe is de omgeving? Is die rustig genoeg?
- wat geef je daarnaast nog aan eten?
- hoeveel eivoer aten ze of zag je alleen maar zonnepitten, want die zou ik een volgende keer eruit halen.
- wat heb je als bodembedekking in het broedblok gebruikt?
- zag je ook wel eens lege kroppen of kon het niet goed legen? Het kan nl kropverzuring zijn geweest

Laat ze nu iig maar uitrusten en geef ze zeker geen blok meer dat doe je goed. Mocht je met een jaar willen proberen en het gaat mis dan even sectie op de jongen laten plegen. Wellicht is er een ziekte.

Groeten,Linda


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Bob The Builder

Hallo,

Je zegt dat je kalk gaf.  Heb ik het verkeerd voor dat dit in de vorm van grit werd aangeboden?  Als dat het geval is kan het zijn dat de kuikentjes hierdoor geen voedsel meer binnenkregen en toch een volle krop hadden.  Volwassen vogels regelen het aantal grit-steentjes in hun spijsverteringsstelsel door ofwel de normale stoelgang ofwel vanuit hun krop overbodig grit terug op te halen en over te geven.  Kuikens hebben deze 'overgeef' reflex nog niet en mogelijks waren de gritbrokjes te groot en verhinderden die de goede opname van het nuttige voedsel.

Het staat ter discussie of grit geven nodig is.  Ik geef het twee-wekelijks zeker, soms om de week.

Ik lees ook dat je het eivoer dagelijks ververst.  Doe je dat met al het voer, of enkel het eivoer?  Indien het parkietenzaad de kans krijgt om te lang te blijven liggen kunnen parasieten zich voortplanten in dit zaad, zeker als het vochtig wordt is dat een probleem.  Het kan infecties veroorzaken in de krop waardoor oa de kropverzuring kan optreden. (zie post van Lin)

Ik zou me zeker niet ontmoedigd voelen om volgend jaar opnieuw te proberen mocht je daar echt zin in hebben.
Nestcontrole beperken tot 1x daags en steeds zorgen voor gewassen handen alvorens het nest / voedsel te manipuleren om ziekteverspreiding tot een minimum te beperken. (baat het niet dat schaadt het niet)

Rianne

Waren de kropjes gevuld van de jongen? Gingen de ouders wel weer steeds terug naar de jongen?

Bob The Builder

12 februari 2016, 15:09:23 #4 Last Edit: 12 februari 2016, 15:11:20 by Bob The Builder
Citaat van: Rianne op 12 februari 2016, 07:56:14
Waren de kropjes gevuld van de jongen? Gingen de ouders wel weer steeds terug naar de jongen?

Volgens ik lees in de tekst wel, (dus ja op beide vragen)
Citaat van: pauliecoco121 op  3 februari 2016, 02:10:01
Broeden ging prima, man en pop allebei. Heel even was er wel eens niemand, dit duurde hoogstens 2 min.
Vanaf dag 1 ging het voeren goed, zowel man als pop.

Zo ongeveer om de dag een jong valkarkietje dood in het blok, terwijl voor onze ogen alles relatief goed leek te gaan.

Elk jong ging dood met volle krop.


Citaat van: Maryam op 12 februari 2016, 08:05:47
Hoe oud waren ze toen je een nest er in hebt gedaan ?

Ik dacht een jaar (na de tekst te hebben gelezen)

Citaat van: pauliecoco121 op  3 februari 2016, 02:10:01
Beide vogels waren toen een dik jaar oud (juni 2015).




Ik knipte in de originele post om de antwoorden op de laatste twee vragen aan te duiden.

Rianne

Sorry, ik lees dan weer veel te snel. Als er geen duidelijke oorzaak is, kan het verstandig zijn om, mocht dit zich weer voordoen, sectie te laten plegen op een jong.

Bob The Builder

Citaat van: Maryam op 13 februari 2016, 08:21:20
Zijn ze dan niet te jong ?
Ik heb het advies gekregen om te wachten tot ze ouder zijn .
Dan heb je de meeste kans dat het goed gaat .

Maar goed het is jammer .


Ja een jaar oud is vroeg.  Maar gezien de jongen goed uitpikten en de ouders goed voerden ligt het niet aan de leeftijd.