16 april 2024, 10:03:00

Temperatuur eitjes en huiskamer

Gestart door straatje85, 1 februari 2016, 19:31:20

« vorige - volgende »

straatje85

Ons stelletje van ongeveer een jaar heeft vorige maand 4 eitjes gelegd. 3 bevrucht, ik zag mooie adertjes door het ei lopen. Na 25 dagen ongeveer begonnen man en vrouw het interesse in de eitjes te verliezen. Ze gingen er s'nachts niet meer op en als ze eenmaal los waren, gingen ze (zoals in het begin van het broeden) er niet meteen weer op. Mensen in mijn omgevingen zeiden dat ik de eitjes weg moest halen, want anders bleven ze oneindig broeden. Zo gezegd.. Zo gedaan. Het eitjes weg halen ging zonder problemen.

Nu had ik die eitjes bewaard en was toch benieuwd.. Eitjes open gemaakt en wat blijkt.... Er zaten 3 dode vogeltjes in :o Ik heb nu echt spijt, dat ik ze weg gehaald heb na ongeveer 30 dagen.

In de natuur mogen ze niet langer dan 10 minuten van hun ei af. Maar bij ons in de woonkamer... gewoon onderin de kooi, hoelang mogen ze dan van het nest af?? Want het is altijd 20 graden in huis. Dus echt afkoelen doet het niet. Ik kan hier geen info over vinden, ben erg benieuwd.

Inmiddels liggen er alweer nieuwe eitjes. De eerste drie waren onbevrucht. Vandaag ligt er weer een nieuwe. Ik heb inmiddels een broedhok onderin de kooi, waar ze netjes op zitten te broeden. De onbevruchte eitjes zijn vervangen voor nepeitjes. Ik ben benieuwd.

Eigenlijk nog een vraag; als ik ze los laat gaan ze niet meteen terug op het nest. Dus ze kunnen zomaar twee uur los zijn en dan weer gaan broeden. Moet ik ze nu maar niet meer los laten?