16 april 2024, 06:18:41

Paren maar toch onbevruchte eitjes.

Gestart door cooltjuh, 17 januari 2016, 23:44:00

« vorige - volgende »

cooltjuh

Hoi hoi

Mijn koppeltje paart vaak genoeg en het mannetje heeft zelfs een 2e vrouw. (Nog ff en ze krijgen hun eigen tv show
Polygame valkparkieten) maar beide dames leggen onbevruchte eieren. Mannetje is nu 3.5 a 4 haar oud en zijn vaste vrouwtje is 4 a 4.5 jaar en zijn 2e vrouw is ongeveer 10 jaar. Nu heb ik de laatste keer eens goed bekeken maar lijkt wel dat  ie goede overdracht maakt ofzo weet niet hoe het er precies uit moet zien. Maar de cloacas raken elkaar in ieder geval niet. Heeft iemand een duidelijke omschrijving of filmpje van hoe en wat? Want nu wil een bekende van mij jonge valkjes en het liefst van de mijne maar dan heb ik niks aan lege eieren   8)

Lin

Ik denk dat je weinig aan een omschrijving hebt toch ? Ze leren het meestal vanzelf wel.

Toevallig hebben we net een stuk op onze Facebook pagina geplaatst over de overwegingen om te gaan kweken:

- Heb ik de tijd om extra te gaan schoonmaken en te verzorgen
- Heb ik de financiele middelen om eventueel naar een vogelarts te kunnen
- Is de ruimte groot genoeg voor de koppels zodat ze elkaar niet in de weg zitten
- Welke koppels kunnen ook qua mutatie bij elkaar of is er sprake van inteelt
- Kan ik koppels apart zetten indien nodig
- Zijn er voldoende blokken van juiste formaat
- Hoe is de conditie van de koppels
- Zijn de ringen al besteld en binnen
- Heb ik de ruimte om de jongen aan te houden indien ze niet verkocht worden
- Heb ik de middelen in huis om in te grijpen als het voeren niet lukt of er wordt geplukt
- Kan er iemand invallen als ik zelf niet kan verzorgen (vakanties?)
- Heb ik alle kweekbenodigheden in huis
-----

Als de paring mislukt kan het zijn dat de stokken bijv. te wiebelig zijn of dat de man te lange nagels heeft of de vogels zijn in slechte conditie. Lees even goed de bovengenoemde punten door en overweeg dan nog eens of je wel het budget hebt ervoor, de tijd en de vogels wel goed in conditie zijn.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

cooltjuh

Hihi ja dat las ik inderdaad op de facebookgroep en daar hebben we ook echt wel goed naar gekeken. Betreft de tijd is heel simpel de jongen zijn voor de zoo'n van mijn baas en mijn baas heeft dus al toegezegd dat als het lukt de tijd en financiƫle middelen geen probleem zijn. Alleen nu moet mijn mannetje of nog leren mikken of ik heb het geluk dat ik een man heb die niet vruchtbaar is

Lin

Drie jaar is wel lang. Kan je wat meer over de eitjes vertellen? Heb je nog nooit aders erin gezien? Ik neem aan dat je wel met een schouwlamp kijkt?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

cooltjuh

De eitjes waren tot nu toe altijd vrij rond en klein. De eitjes van dit nest zijn al een stuk meer kippenei vorm en zwaarder. Ik gebruik mijn zaklampje op de telefoon en kan dan de gehele inhoud goed bekijken. Tot op heden nog geen rood in een ei gezien wel geel en wit. Helaas is gisteren het eerste ei kapot gevallen. Maar vandaag hebben ze een 2e gelegd dus van het weekend even kijken.

Afgelopen 3 jaar hebben we gemiddeld 8 tot 14 maanden op een vaste plek gewoond dus kan ook daar aan gelegen hebben. En ik die hele maanden lang riep je mag eieren leggen zoveel je wilt maar wil geen kuikens

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

cooltjuh

Nog steeds lege eieren ook nu bij de nieuwe leg.

Lin

Zie je nu wel dat de man echt onder de staart komt als hij erop zit?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

cooltjuh

De staart van Toby komt echt loodrecht naar beneden en schaniert dan heen en weer tegen de zij/onderkant van de dames.

Inmiddels middels valsspelen aan 2 bevruchte eieren gekomen incl. 2 prachtige kuikens (beide gisteren uit het ei gekropen) de ouders hadden even opstart problemen maar gisteren avond vlak voordat nr. 2 uit zijn ei kroop gingen ze nr. 1 al verzorgen en voeren. Voor we naar bed gingen had Noortje beide onder de vleugels genomen dus heb er het volste vertrouwen in. En anders ben ik de pineut. Warmte lamp, warmte pads en pap incl spuitjes staan / liggen al klaar.
Enige waar ik nu bang voor ben is dat ik ze over 8 a 10 weken niet meer weg wil doen

Lin

Wat leuk. Begin wel tijdig aan een nieuw huisje. Helaas wil vaak de vader nog wel eens met een dochter paren en dat wil je niet. Je kan nu eenmaal niet alles aanhouden.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

cooltjuh

Gelukje voor ons waren het niet de biologische kinderen van ons koppeltje.  Helaas zijn ze gisteren beide overleden inmiddels is helaas ook het 3e jong wat wel bij de biologische ouders gebleven was overleden. (Toch hebben die een aantal succesvolle nestjes gehad) dus we gaan het de volgende keer opnieuw proberen. Ze waren er wel druk mee bezig. En het voordeel dat we hebben is dat er al minimaal 2 gereserveerd zijn ongeacht hoelang we nog nodig hebben en de kleurtjes. We willen er max 1tje houden mits het om een adoptie ei gaat. Geen eigen vrucht vanwege kruisbevruchting

Lin

Maar het is heel raar dat jongen die afzonderlijk van elkaar verblijven dood gaan. Eigenlijk hadden ze sectie moeten plegen want er kan een ziekte zijn. Hebben ze dat wel gedaan? 


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

carco

Ik ben het met Linda eens.
Er kan iets meespelen en zo kan je het door de jongen ook in je eigen bestand krijgen.
Maar voor de hoeveelste keer laat je ze nu een ''nestje'' krijgen achter elkaar dan?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




cooltjuh

23 maart 2016, 12:33:01 #13 Last Edit: 23 maart 2016, 12:45:15 by cooltjuh
Nr. 3 kwam al niet zelfstandig uit het ei. Nr 1 groeide goed en nr 2. Redelijk maar nr 1 en 2 zijn helaas door een schrikreactie letterlijk plat gedrukt.  Vandaar dat we dus ook niet voor een sectie gekozen hebben en het over een paar maanden opnieuw willen proberen. (Dan zijn ze hopelijk ook hier klaar met de weg)

Lin

Platgedrukt vanwege schrikken. Hoe oud waren ze dan? Dat zou eigenlijk alleen de eerste paar dagen mogelijk kunnen zijn. Maar ze zijn toch uit elkaar opgegroeid  (ik ben even verhaal kwijt)


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)