28 maart 2024, 16:08:59

Gezonde dagelijkse voeding

Gestart door Muchacho, 3 januari 2016, 02:47:23

« vorige - volgende »

Muchacho

3 januari 2016, 02:47:23 Last Edit: 3 januari 2016, 02:52:42 by Muchacho
Ik ben opzoek naar advies om mijn valkparkiet op de eenvoudigste manier
alle benodigde voedingsstoffen binnen te laten krijgen.

Het is niet zo simpel als even browsen of een enkel boekje lezen en ik vind het af en toe nogal verwarrend.

Ik zou graag wat informatie van enkele veteranen willen krijgen en daar zeer dankbaar voor zijn.

Heeft iemand ervaring met de vitaminendruppels ''Versele-Laga Oropharma Omni-vit liquid kweek & conditie'' ?
Zou dit een geschikte keuze van vitaminen en mineralen zijn om mijn vogel voor altijd op regelmatige basis te geven ?

Een bekende vogelarts adviseerde mij om hem een supplement in druppel vorm te geven maar kon mij geen merk aanraden...
Wel zij hij dat ik moest letten op calcium
maar ik heb een onderzoek gelezen dat concludeerde dat valkparkieten juist niet op regelmatige basis
extra calcium gegeven moet worden.
Ik wil het beste voor mijn vogel en ik het simpel houden omdat dat juist vaak het beste is.

Welke verse en gekookte groenten en fruit mag ik nou ongetwijfeld geven en voegen los van electrolyten daadwerkelijk de juiste dingen toe ?
Hoe zorg ik nou op de simpelste manier voor meneer zijn gezonde en gebalanceerde dieët ?

Mijn valkje houdt niet van grit maar bijt en likt wel in en aan zijn mineralenblokje en sepia-schelp.
Ik heb het idee dat hij daar niet zoveel van binnen krijgt. Hij houdt ook niet zo van eivoer maar wel van gekookt ei.
Hij houdt van gierst maar Ontkiemde zaden at ie alleen de blaadjes of zaadjes voorzichtig vanaf en de rest hoef hij niet.
Zelfs met zijn pitten en snacks is hij heel kieskeurig en aparte dingen blijft hij meestal bij uit de buurt.

In het stickie topic over voeding hier in het sub-forum staat bijvoorbeeld ook ''Geef dagelijks schoon en nieuw eivoer''
terwijl anderen juist adviseren om maar af en toe of zelfs nooit eivoer aan valkparkieten te geven.

Het lastigste om te achterhalen vind ik nou welke groenten en fruit
er nou echt gegeven mogen worden , en al helemaal in welke maten?

Ik weet dat ze komkommer en wortels met mate mogen hebben en dat krijgt ie ook
maar deze twee groenten bevatten nou niet bepaald veel voedingsstoffen.
Ik gaf hem af en toe brocolli en erwten welke hij beide erg lekker vindt maar nu lees ik dat het afgeraden wordt.

In de stickie staat er bijvoorbeeld ook dat boontjes gegeven mogen worden zonder verdere omschrijving
terwijl ik in een topic heb gelezen dat tuinbonen en erwten nooit gevoerd mogen worden omdat ze tannine bevatten.

Brood wordt genoemd terwijl mij dit geen goed en voedzaam idee lijkt te zijn.

Naar mijn mening staan er meerdere verkeerde en verouderde adviezen in
waarvan sommige mensen misschien wel meer weten.
Het zou geweldig zijn als de stickie-topics vaker ge-update zou kunnen worden door de community.

Meerdere mensen en een andere site stellen dat brocolli goed is
terwijl ik ergens anders lees dat er te veel oxaalzuur inzit.
En spruitjes behoren tot de koolsoorten
dus zou ik ze beter niet kunnen geven in verband met cyanide.

Hoe zorg ik volgens enkelen van jullie nou op de simpelste manier voor meneer zijn gezonde en gebalanceerde dieët ?
Water met supplement , kwalitatief goede zaden , met vaste regelmaat de juiste groenten en vruchten,
en eventueel af en toe wat eivoer ?

Nogmaals alvast ontzettend bedankt voor alle behulpzame reacties.

Rianne

Hallo! Bedankt voor je tip om de voedings Stickies na te kijken!
Tuurlijk zijn er groenten waar een teveel van iets in zit. Maar door af te wisselen kan dit voor een keer geen kwaad. Het eenvoudigst is om je vogel 'mee te laten eten' met wat jij eet. Je hebt altijd wel een blaadje witlof over of een stukje brood. Het lastige is dat ze niet alles eten wat jij voor ze neerzet. Maar zolang er geen aanleiding is om te vermoeden dat je valk een voedingsstoffen tekort heeft zou ik me daar geen zorgen om maken. Of je er mee kweekt of niet, of dat je ze buiten of binnen houdt, speelt ook een rol. Heb je al eens gezocht naar informatie over pellets? Dit is een compleetvoer maar de meningen zijn er over verdeeld. Het lijkt mij eenzijdig, je hoeft er niks naast te geven. Je zou hier een goede balans in kunnen vinden want moeite doen voor het eten is goed voor je valk, het is tijdverdrijf en vraagt wat van zijn denkvermogen. 
Er is geen gouden tip, wel zijn er veel mogelijkheden. Maar die zijn allemaal afhankelijk van de behoefte van je vogel.

Muchacho

4 januari 2016, 22:59:11 #2 Last Edit: 4 januari 2016, 23:09:47 by Muchacho
Bedankt dat je even de tijd hebt genomen om mijn lap tekst door te nemen !

Door wat meer te browsen lijk ik inderdaad ook tot de conclusie te komen dat bijvoorbeeld
brocoli en erwten met mate gewoon gegeven mogen worden.
Een Amerikaanse site schrijft hierover dat 1 á 2 keer per week , per voedingsmiddel , een goede dosering zou zijn.

Meneer is inderdaad een kieskeurige eter ! Er wordt niet mee gekweekt en hij wordt binnen gehouden.
Ik heb me geinformeerd over pellets en leun dan vooral naar de Harrison's,
maar ik twijfel wel of mijn valkje het zou willen eten.
Ook vraag ik me af of de ''Vitakraft Vitalife Special Australian'' een goede keuze zou kunnen zijn ?

Geef jij je valkjes dagelijks groenten of fruit ?

Ik zou vooral graag willen weten of ik er goed aan zou doen om standaard
een vitaminen/mineralen supplement te geven?

Websites bieden zoveel verschillende multivitaminen dat ik niet weet wat ik moet kiezen.
Poedervorm schijnt kwalitatief beter te zijn dan druppels mede ook omdat het niet vervliegt.
Volgens mij zijn er ook veel tegenstanders van chemische-vitaminen en
vind ik ook geen enkele natuurlijke multivitaminen mengseltjes voor de vogels.

carco

Zelf voer ik qua pellets zupreem bij. Geef het niet als hoofdvoer. Deze ruiken lekker en worden gemakkelijk gegeten door iedereen.
Tevens denk ik dat als je maar voldoende afwisselt qua voer ze geen extra vitamines nodig hebben ( vooral als je denkt pellets bij te gaan voeren)
Dagelijks groente en fruit geven is niet nodig, 1 à 2 keer per week is voldoende.  Steeds wat aanbieden en dan zien wat ze lekker vinden. Niet alles wordt gewaardeerd.
Als ze geen grit tot zich nemen is dat geen probleem , ook hier geldt bij te veel is niet goed, daar ze zich daaraan kunnen overeten met alle gevolgen van dien.
Ook is teveel eivoer niet goed voor de nieren en ook geen must om te eten ( wel als je jongen hebt)

Groetjes: Caroline.



Klik op het plaatje voor onze site!




Muchacho

Eivoer is voor mannetjes waar ook niet mee wordt gefokt inderdaad niet nodig.
Het grit eet hij eigenlijk nooit maar hij bijt wel veel in zijn witte zitstokje.
Nu weet ik niet zeker of deze van puimsteen of steen/beton is ? Toch maar even vervangen dat ding.

Ik heb even contact opgenomen met de vogelarts en krijg nu een vitaminen/mineralen-preparaat toegestuurd
waaraan ook calcium en de juiste aminozuren zijn toegevoegd.
Dit eigen brouwsel zal vast één van de beste keuze qua supplementen zijn.
Ik merkte dat zijn snaveltje minder glanst dan eerst waardoor ik de link naar calcium had gelegd.

Bedankt voor de tip over de Zupreem pellets. Ik wil binnenkort gaan kijken of er een soort is wat meneer aantrekkelijk vindt.



harmjan

6 januari 2016, 21:30:56 #5 Last Edit: 6 januari 2016, 21:35:29 by harmjan
Ik heb al ruim 20 jaar valkparkieten, momenteel zijn het er zeven en geef ze zeer gevarieerd te eten. Daarbij valt het me op dat elke vogel zijn of haar uitgesproken voorkeuren heeft qua voedsel maar ook de voorkeuren per individu zijn niet altijd dezelfde. Het hangt onder andere af van de leeftijd van de vogel maar ook of het dier herstellende is van een ruiperiode en er zijn ook verschillen als het gaat om de tijd van het jaar.

Als ik jouw verhaal lees dan krijg ik de indruk dat jij je vogel op volmaakte wijze wil verzorgen maar dat je niet weet wat dit in de praktijk in moet houden en ben je in verwarring geraakt door de veelheid aan verschillende en vaak tegenstrijdige informatie.

Het lijkt me daarom niet goed om je nog meer in verwarring te brengen, laat ik gewoon volstaan met wat ik mijn vogels eigenlijk dagelijks aanbied, ik wil daarbij aantekenen dat geen van mijn vogels alles eet wat ik in de aanbieding heb, wat ze ervan nodig hebben bepaalt elke vogel elke dag zelf:

-valkparkietenzaad
-grasparkietenzaad
-kiemend grasparkietenzaad
-trosgierst
-meergranenbrood
-een honingstick van het merk Natura dat ik koop bij de Action (bevat extra vitamine A en D3)
-een vruchtenboomtwijg (vooral om hun snavel op te oefenen maar in de bast zitten blijkbaar ook belangrijke voedingsstoffen)
-een blad van de Chinese kool (zijn ze bijna allemaal gek op)
-vogelmuur (een wilde plant die ook vaak in tuinen groeit)
-uitgebloeide paardenbloemen (het gaat om de zaadjes)
-maagkiezel (eten ze bij mij allemaal)
-oesterschelpengrit
-universeelvoer (dit is geen geen eiervoer, ook al lijkt het er een beetje op)

Daarnaast krijgen ze uiteraard drinkwater en eisen ze een beetje van mijn eigen voedsel op: ze hebben vooral graag een beetje droge gekookte rijst of pasta maar een klein stukje gekookte aardappel slaan ze ook niet af. Twee van mijn valkparkieten zijn verzot op de pitjes uit het klokhuis van een appel. Tijdens zeer warm weer bied ik ze daarnaast ook korrels zout aan, het gaat om het merk LoSalt dat voor tweederde uit kaliumzout bestaat en voor eenderde uit gewoon keukenzout. Ze pikken er slechts een paar korreltjes van op maar ze maken me duidelijk dat dit zeer belangrijk voor hen is. Ik vermoed dat dit hen helpt om vocht vast te houden.

Het valt me op dat jonge vogels beduidend meer groenvoer eten dan volwassen exemplaren.

Tenslotte, ik heb dit niet geschreven als voorschrift over hoe jij je vogel moet voeren, ik wil je vooral inspireren. Probeer gewoon uit wat jouw vogel graag eet, hou in de gaten of het dier gevarieerd eet en is dit laatste het geval: ga er dan maar vanuit dat je het gewoon goed doet. Mijn oudste valkparkiet is met het gevarieerde voedselaanbod dat ik hierboven beschreef inmiddels bijna 20 jaar oud geworden.

harmjan

8 januari 2016, 21:04:32 #6 Last Edit: 9 januari 2016, 12:24:54 by harmjan
Tenslotte nog één laatste opmerking. Valkparkieten leven in de natuur in grote groepen, het zijn uitgesproken sociale dieren. Ik begrijp dat je één enkele valkparkiet hebt en zo ben ik ook begonnen maar al snel begreep ik dat het dier soortgenoten miste: mijn enige valkparkiet ging iedere keer helemaal uit haar dak van blijdschap als ik thuiskwam: eindelijk weer gezelschap. Ik heb toen een tweede valkparkiet aangeschaft en heb daar goed aan gedaan. Het grote voordeel van het onhandige begin was dat ik inmiddels een heel sterke band met mijn eerste valkparkiet had gekregen en dat de tweede zich daar helemaal aan optrok: ook de tweede was heel snel heel erg tam. En er begon iets van groepsgedrag: als de ene zich aan het oppoetsen was dan begon de andere ook, als de ene zin had om enige uitbundige rondvluchten te maken dan volgde andere ook en als de ene nieuw voedsel uitprobeerde dan raakte de andere ook geïnteresseerd. De dieren leren vooral van elkaar.

Lin

Helemaal mee eens. Valkparkiet alleen houden is niet het beste voor de valkparkiet.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)